Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

En dunk med 20 liters ATF olja på Lantmännen Maskin Eskilstuna, går på drygt 1000 kr. inkl. moms lämplig för volvos Automatare AW 30-43 har jag för mig beteckningen var. Volvo rekomenderar Dexron II D, men denna ersätts av dagens Dexron III olja och har samma uppfyllda krav!

Med andra ord runt 50 spänn litern, i jämförelse med att köpa rekomenderad olja från bilhandeln som ligger en bit över 100 spänn litern.

Förhoppningsvis får jag tag på "momsreducerad" olja under dagen ;)

Ang. glykol, vilken glykol rekomenderar ni i volvos aluminium block? Ethylen eller propylen?

MVH
50 mot 100 spänn per liter... Hur ofta byter man olja i en automatlåda och hur många liter handlar det om? Det kan ju knappast bli några enorma besparingar om man inte har en hel flotta av bilar... Slå ut timmarna som gick åt för att leta upp den billigare oljan på besparingen mot vad det hade kostat att bara köpa första bästa av ett välrenommerat fabrikat. Värdera sedan en timme av ditt liv. Sedan bör du veta huruvida operationen varit ekonomiskt klok eller dumsnål :-).

By the way, skriv inte att du köper momsreducerat. FRA is listening...
Tid är det enda man har här i livet, och på vad den spenderas är ju upp till var och en :)

Om det då tryter i kassan, kan det vara ett ganska ekonomiskt val att köpa olja för halva pengen! Och tiden det tog att kolla upp detta? tja en halvtimme-timme vid nätet och ett telefonsamtal... Välrennomerat fabrikat, så du menar att Q8 oils eller Agrol tillverkar olja av mindre bra kvalité? Som oftast används yrkesmässigt av åkerier och entreprenadmaskiner! Men vad vet jag, jag är bara en sketen volvonörd? ;)

Lådan rymmer drygt 8 liter, och vid sköjlning av lådan går det säkert åt det dubbla för att få ur all gammal avverkad olja. Förmodligen är det aldrig bytt på denna, och oavsett vad tillverkaren rekomenderar eller inte är oljebyte av automaten alltid nyttigt för lådan. om inte annat för föraren, som får en låda som växlar så mycket finare efter bytet!

EDIT: Glömde säga hur ofta ett oljebyte sker i automaten! Oftast skulle jag anse detta vara individuellt från bil till bil, volvo nämner inget i isntruktionsboken om byten. Jag gör det ändå. Många tillverkare anser att deras lådor har en life time olja som aldrig behövs bytas... Men i många fall, mår dessa lådor väldigt bra av ett byte! Jag skulle säga runt 8-10.000 mils intervaller av egen bedömning. Med all säkerhet sparar du livslängden, och får en betydligt mer driftsäker låda som växlar mjukt och fint!
Finns det något speciellt tillvägagångssätt för att plocka ner oljetråget på växellådan vid packningsbyte? Lämnade in Volvon hos "vår" verkstad i våras men han fick inte loss den även fast han hängde i den... :roll:
Jag anser att det är rätt meningslöst att köra igenom mer än kanske 10 liter vid byte. Bättre att byta en gång till efter att ha kört ett tag om man vill vara noga. Och har du fått vatten i oljan är det läge att vara noga... Köp 20-litaren på lantmännen och byt en gång. Kör ett tag och titta på oljan. Är den röd och fin är det ingen fara. "Spola" tycker jag låter lite fel, se det som att du trycker ut den gamla oljan med den nya. I verkstadshandboken använder man samma mängd som är i lådan, och sista gången man kör ut olja börjar den bli röd.

bullbone, har någon limmat packningen tidigare så det satt så hårt i den? Eller var det röret till oljestickan som var problemet? Det sitter ofta så hårt att man riskerar att bryta sönder tråget om man tar i. Bättre att ta med röret ner då. Man får lirka lite men det går.
Jag följer ditt råd ang. bytet Sparkz! Slutligen fick jag tag på en dunk Q8 oils, ATF Auto 15 (Dexron III) som är snäppet vassare än Dexron II D enligt tillverkar specifikationer. Så det bör inte vara några som hellst problem att köra på denna oljan!

Lådan kommer gå runt 200-250 mil nästa vecka, så efter denna körning kanske kontroll av oljan vore lämplig?

Nu ut till garage och sätta fart med kylarbyte, ATF oljebyte, motoroljebyte, kamremsbyte inkl. v-pump och till sist glykolbyte. Yippe kay yay!
metalHJ, visst, ser man meckandet och letandet efter billiga delar som ett kul tidsfördriv, då är det ju ingen större idé att göra upp någon ekonomisk och tidsmässig kalkyl på det hela. Det kanske rent av är bättre ju fler och allvarligare problem man får med bilen och ju längre tid det tar att hitta reservdelar :-).

Ang. oljorna så avsåg jag inga speciella märken. Poängen var att köper man etablerade varumärken så är chansen liten att man får undermåliga produkter. Och även om det är kanske är fysiskt möjligt att hitta olja med motsvarande kvalitet av ett mer okänt märke så är det förmodligen inte värt besväret och tiden det tar att ta reda på detta om man inte skall köpa enorma mängder.

Hur som helst får du ha det så kul i garaget!
945S, det kanske inte är ett nöje att leta delar till bilen. Men det ger ett ökat kunskaps område, samtidigt som jag får större insikt i vilka vägar man kan gå för att lösa en sak till en betydligt billigare peng, och dels för att få ett större kontaktnät inom iaf. mitt största intresse, just bilar och meckande! Jag kommer köra bil många år framöver (såvida inget oförutseet inträffar) och därmed får jag hur som hellst glädje av den större mängd olja jag köper, och kan lägga mitt överskott av budgeten på betydligt roligare saker än att köpa olja...

Såvida jag inte är bunden av bilen, stör det mig inget att mecka så ditt argument i att det skulle vara obekvämt att leta delar, tycker jag bara är löjligt! Tiden det tar, är ju upp till hur effektiv du är, eller hur?

Slutligen, Enorma mängder? På att köpa 20 liter olja, efter en liten undersökning sparade jag bra mycket pengar! Det är väl bäst att jag inte nämner något pris, för då hittar du väl nya saker att gnälla över ;) Så det behövdes inga större mängder, för att spara in en hacka!

MVH
Grammse, jag vet inte om jag ska kalla det försvar, eller delade åsikter! Hittils har jag bara uttryckt mina åsikter, ganska tydligt.

Bilen står nu i garaget med nybytt kamrem, löprullar samt v-pump. Första kamremsbytet någonsin, och det gick fint! Har sköljt lådan med 10 liter olja, och har nu kopplat ihop mot nya kylaren... Resterande vattenslangar ska anslutas, fyllas med ny glykol samt koppla ihop fläktsystemet!

Återigen en heldag i garaget, full med lärdom och svordomar : :mrgreen:
Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]