Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av metalHJ
I mitt fall är det att jag inte har gnista på 3'e cylindern, därav utesluter jag pumpen i den nuvarande problemsökningen. Då pumpen inte har något med gnistan att göra :P

Och pumpen tar inte mer stryk av etanol, såvida du har fräscht bränslefilter och fräscha bränsleledningar. Inte i min vetskap iaf. :) Kruxet med etanolen är att den kan ta med sig avlagringar från ledningar/filter som sitter kvar sen man körde med ren BF95, när man tillsätter etanol löser den upp detta och kan sätta igen ledningar/filter så pumpen får arbeta hårdare för att behålla trycket! Därför kan pumpen ge sig efter etanolkonvertering...
av metalHJ
Då var också källan till problemet funnet, främre tändförstärkaren (modulen) är sönder! När jag skiftade om förstärkarna igår, och hann checka av gnistan idag hade problemet flyttat sig till fjärde cylindern. Men vilka jävla pengar för en ny sådan, 1311 kronor på mekonomen :shock:

Jag raggade runt lite på blocket, och kom över ett par bättre beg. för en spottstyver i jämförelse med nypris! Bytet sker imorrn, återkommer med resultat här :)

Godnatt!
av metalHJ
Troligen inte sista gången heller :P

Nåväl, problemet med gnistan är löst och han går på alla burkar igen efter bytet av den främre tändförstärkaren (Cyl. 1,3 och 5) :)

Men, ett följdfel har kommit och är lite osäker på vad det kan vara. Efter start och provkörning av bilen med nya modulen, bluddrar han. Jag har fått felkod på styrenheten till bränsletillförseln, och en hel drös med felkoder som har med bränslesprutet att göra. Allt detta efter motortvätten på rekondfirman...

Jag raderade/nollställde hela kodminnet, och ser vad för koder som dyker upp härnäst. Var ute och körde en del med han, för att sätta fart på styrenheten, men lambda lampan tändes aldrig. så än så länge har jag inga nya felkoder...

Men problemet med ojämn gång fortsatte vid körningen, så något är knas med sprutet och det bör genereras nya koder.

Återkommer under morgondagen, stort tack till alla som svarat och fortsätt kasta in tips och trix på ev. felsökning! :wink:
av metalHJ
Okay, gott volvofolk! Problemet ur världen (RO)

Det är sista gången jag litar på dessa felkoder, då dom inte hade någonting med felet att göra... Inte äns en antydelse! Problemet var... Kassa stift!

Jag vet, pinsamt enkelt och nästan på larvigt. Men återigen ställs jag inför det faktum att ibland är det stora problemen, lätta...

Igår när jag läste av felkoder hade jag 7 koder på motorsidan, allt detta genererat av kassa tändstift. Enligt mina ögon tyckte jag inte stiften såg tokslut ut när jag hade av och kontrollerade gnista, men enligt meken på TM racing var det stiften. Jag var helt inne på att styrboxen fått tuppjuck, och var inne och pratade med TM racing om att mäta upp min befintliga box och se om problemet satt där... Han ville kolla på bilen innan, och med vant öra kunde höra problemet med misständning vid belastning.

Det roliga var att det kom just like that, innan modulen gav upp i måndags gick bilen kanonbra. Förmodligen slitna stift sen innan, men av någon anledning kom pricken över i'et av havererad tändförstärkare (Vet inte om etanoltankningen kan påverkat det också).

Så slutsatsen av detta dilemma från min sida är, håll stiften fräscha och lita aldrig på felkoderna. Hoppas tråden hjälpt/hjälper någon annan iaf. :)

Hej. Min inre backspegel glappar och är sv&ar[…]

Backljus

https://feber.se/bil/johan-har-installerat-extralj[…]

Hej! Jag har fått en rejäl punktering […]

:-) https://youtu.be/nzAqnMx-Q2Q?si=uXCYWc7AGC[…]