Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av SteffeB
Bakre sensorn kan vara "dålig" och ge felkoder för ABS men hastighetsmätaren är mer okänslig för fel på sensorn.
Hur jag nu vet det :roll: (hade det felet på min -98)
Om du läser i tråden för felkoder så råder jag dig att tillverka en felkodsläsare enl mina instruktioner långt ner på sidan 2, det var så jag löste mitt problem med ABSgivaren.
Lycka till (bakre givaren kostade ca 1200:- på Bilia)
Hei og takk for mye nyttig informasjon!
Jeg forstår det slik at OBD2-kontakten skal være plassert i midtkonsollen. Er det i samme "rommet" som sikringsholder og relè-holder står? Jeg har tittet inni der ,men ser ikke denne kontakten(?). :???:
Hei igjen, alle sammen!
- og igjen takk så langt for raske tilbakemeldinger og nyttig informasjon!
Da begynner jeg å få oversikt over hvordan dette henger sammen :wink:
Neste gang problemet oppstår (det skjer nemlig ganske sjelden) skal jeg prøve å forske litt...
av Arvid_A
Hei igjen!

Jeg kjører fremdeles rundt i den samme trofaste '97-modell 940en. :D
Forunderlig nok så "kurerte" ABS-systemet seg selv, og har oppført seg helt bra - helt frem til i dag...
I dag tente imidlertid ABS-lampen igjen etter oppstart. Etter å ha målt sensorene på begge sider foran, mener jeg å ha konstatert at den venstre er defekt. Ved ohm-måling viser denne uendelig motstand, dvs. brudd i sensorviklingen (eller i kabel mellom kontakten ved venstre innerskjerm og sensorenheten ved forhjulsnavet). På tilsvarende sensor på høyre side måler jeg 1180 ohm.

Så kommer spørsmålet mitt: Hvordan får jeg ut sensorenheten i hjulnavet?
Jeg har skrudd ut den lille unbrako-skruen som holder sensorenheten på innsiden av hjulnavet, men fremdeles får jeg ikke ut enheten. Jeg har forsøkt å slå forsiktig på den tappen som stikker ut ved siden av tannkransen rundt navet, men fremdeles sitter enheten fast.

Er sensorenheten bare presset inn i hullet i hjulnavet, slik at det bare er å slå litt hardere på sensortappen ved siden av tannkransen, eller er det andre smartere måter å gjøre dette på?
av Arvid_A
Hei!
Da har jeg tatt kveld, etter omsider å ha fått ut sensorenheten! :-DD
Den satt så fast at den måtte deles opp i biter ved hjelp av en skrutrekker og hammer. Nå gjenstår å få renset skikkelig opp i hullet slik at den nye sensoren kan monteres.

Jeg har også etter hvert fått fjernet det rustne gamle bremseskjoldet. To av skruene løsnet etter litt kamp, men den tredje, som sitter i et gjennomgående hull, knakk. Jeg klarte etter hvert å få borret den ut, og å få gjengene oppfrisket med gjengetapp, så jeg tror at dette skal gå bra.

Jobben fortsetter i morgen!
Martins XC40 T4 AWD Inscription -22

Spännande och bra färg-kombo! Ambe[…]

Hastihetsmätare.

Detta tycks vara ett ganska vanligt fel på v[…]

Fundering på fälgar XC60-2017

Hej, sitter och tänker beställa nya f&[…]

Vid sådana här tillfälle kan jag g[…]