Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av MeckarMicke
Hatkärlek...

Jag har en V90-97 3.0 21300 mil - och gillar den verkligen :D, grym motor, helsköna stolar och massor med utrustning, min mek på bilia säger att motor + automatlådan är evighetsmaskiner och rosten är inget problem

...MEN följande har jag fått byta mellan 13.000 och 21.000 mil

* Kylare
* Bränslepump
* Insugningspackning
* Bromsklossar bak varje 2000 mil!, formligen äter upp dem (inget fel på bromsarna säger bilia meken)
* Knasterstagen (heter väl stabilisatorstag egentligen)
* Vindruta 3gg, 1 för stenskott 2 för spricka pga vridning i karossen
* Torkarmotor bak
* Stag under karossen, förbinder rambenen i höjd med lådan, genomrostat fastän resten av bilen är rostfri, äkta mongokonstruktion med ett stålrör som är ihoppressat i ändarna så att det blir kondens som inte kan torka ut.
* Plastsjoket under motorn
* Strålkastarglas vr. fram
* Växellägesgivare

Just nu behöver följande fixas,
* Stötdämpare fram.
* Handbroms
* Styrservo läcker, voine voine det kostar säger bilia :-)-)
* Mystiskt klonk i framvagnen, bilia hittar inget och jag håller på att bli galen på det där ljudet
* Bromsar bak börjar se murkna ut igen, skivor och ok byttes för bara 5000 mil sedan.
* AC börjar tappa stinget, visst blir det svalt, men inte kallt.
* Torkarmotor strålkastare
* Skinnet har veckat sig på alla 4 dörrpaneler, verkar vara standard...skönhetsfel javisst med det ser 110% taikon ut
* En dörrpanel, vr bak, har helt sonika lossnat! - men va f-n :evil:

Kruxet med felen ovan är givetvis att de tar tid att fixa samt kostar slantar, i fallet 960 onödigt många slantar eftersom prispressarna biltema, mekonomen mm. inte har så mycket piratdelar att komma med. Å andra sidan får man en doft av lyx och flärd till skillnad från den mera traktorlika 940

Som sagt, en skön bil men nog tycker jag väl att det är lite för många fel allt :shock:
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Samtidigt bör man ta i beaktning att dessa bilar numer har minst 10 år på nacken, de äldsta så pass som 17 år! Mycket av det du radade upp är slitdelar som faktiskt har en begränsad livslängd oavsett om de sitter i en Volvo eller en Porsche! Sen är Volvo från mitten nittiotal behäftade med några "skönhetsfel" som t ex att skinnet på dörrpanelerna veckar sig!

För övrigt så är det helt underbara bilar att köra/åka i och de är heller inte speciellt svårskruvarde, det är bara lite trängre!!

//David
Användarvisningsbild
av Bosa
Har börjat fundera på att göra slag i saken och skaffa en andrabil, kravet är att det ska finnas minst diffspärr och bakhjulsdriven. Tänkte köpa mig en 4wd från början men tror jag skippar det eftersom det verkar kunna bli ganska dyrt om man har otur och behöver reparera fördelningslåda osv...

Så nu letar jag en 965 helst 93/94 iom att 93 blev det freonfri ac, lite bättre möjligheter för påfyllning om det skulle behövas. Bor lite tokigt till med en rejäl backe och där det är som brantast har de lyckats göra en 90 graders kurva, lagom kul på vintern när man har kåpvagn med skoter och kälke bakom bilen. Brukar kunna vara lite jobbigt med V70n, visst är 965 en bra dragbil? Jag menar diffspärr och automat borde göra att den tuggar sig fram bra trots snömodd och släp?
av metalHJ
Diffspärr fram till 40 km/h om jag inte missminner mig, winter läge på lådan vilket betyder att lådan bara arbetar med 3'e och 4'e växeln. Lådan startar då på 3'an och slirar mer!

Har dock inte använt min under vinterhalvåret än, men det är klart att en motorstark bil har lättare för att släppa! Också svårare att styra över när det är automatare...

Som dragbil är den perfekt, många 960 har nivåjustering som standard och detta är ju perfekt när man drar mycket och tunga lass. Den ligger bra på vägen, och orken finns med dig hela tiden tack vare sexan! Och tack vare bakhjulsdriften får du ju bättre grepp med drivhjulen vid släpkörning.

Så nog tror jag att du skulle bli helnöjd med en 960 som dragbil :-)-)
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Bosa skrev:........Så nu letar jag en 965 helst 93/94 iom att 93 blev det freonfri ac,......
Välj hellre en bil från 95 eller nyare, dels får du (enligt min smak) en snyggare front med ett mer modernare utseende samt att du en kamremsbytesintervall på 12000 mil mot 4500 på en 93:a eller 7500 på en 94:a.

//David
Användarvisningsbild
av Bosa
Nybbe_gefle skrev:
Bosa skrev:........Så nu letar jag en 965 helst 93/94 iom att 93 blev det freonfri ac,......
Välj hellre en bil från 95 eller nyare, dels får du (enligt min smak) en snyggare front med ett mer modernare utseende samt att du en kamremsbytesintervall på 12000 mil mot 4500 på en 93:a eller 7500 på en 94:a.

//David
Åh fan, skiljer det på motorerna mellan årsmodellerna eller är det bara intervallerna som skiljer sig åt? Utseendet är inte så viktigt annars, spelar med andra ord ingen roll om det är nya fronten eller gamla eftersom det är en andrabil. :)
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Det skiljer på bredden på kamremmen (och de drev den påverkar förståss) samt att alla hjälpaggregat med tillhörande spännrulle sitter lite längre framåt!

//David
av jugtux
Hejsan
Om jag inte missminner mig så har
91-94 1031 bak axel med nivåmater och slungdiff som std.
Med nya fronten 95-97 och delade bakaxel så blev nivå och diff tillvall.
98 har allt utom RTI som std
Användarvisningsbild
av marasp
Vad behövs för att modifiera -92 så man får längre bytesintervall på kamremmen?
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
marasp skrev:Vad behövs för att modifiera -92 så man får längre bytesintervall på kamremmen?
Förutom att nämna det uppenbara (kamrem och de drev som remmen driver) så måste du byta kamremskåpan, hållaren för spännrullen till hjälpaggregaten och stativet som håller fast hjälpaggregaten.

//David

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]

Vad kör du nu då? :-) Har haft en Tes[…]

Backljus

Det ser väldigt mycket ut som dessa: https://[…]

Läser ut med en elm-bt android