Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av olha00
Har haft av och gjort rent tomgångsventilen nu. Den förmedlar bara luft inte soppa. En sak att kolla är ju även slangen på sekundärsidan, mellan ventilen och insuget. Min hade en spicka vid slangklämman. Har beställt ny som jag ska hämta i eftermiddag. Sedan vet jag om detta gjorde nytta. Men, ventilen var igensatt av beläggningar och slangen var inte tät så det blir säkert en förbättring. Plockade även av spjällhuset och fy tusan vad gegga där satt, nu skiner den blank och fin igen, ska bli spännande att se resultatet ikväll.... :D
av olha00
Jocke S. skrev:
olha00 skrev:Hmmm.....hur är det nu? ?:-/
Förstår dig... :wink:
Vad är det för problem med tomgången?
Problemet är (förhoppningsvis var :mrgreen: ) att tomgången när motorn är kall är ojämn och låg, när den är varm så är det bra.
Ber om ursäkt för soppapåståendet, det var både sotigt och lite blött där när jag gjorde rent min så jag funderade inte så mycket på det :oops: Å andra sidan har det ju ingen större betydelse för hur själva rengöringen går till, menar om det går luft eller soppa där :D Jag kan ju säga att både mitt spjäll och min tomgångsmotor verkar ha varit ungefär så grisiga som dina grejer och det blev stoor skillnad när jag gjorde rent dem.
av olha00
Nu är allt rengjort eller bytt. Blev bättre, mjukare gång på låga varv, bättre på tomgång. Men jag tycker att tomgången är lite väl hög när den är varm? den låg på strax över 1000rpm vid normal arbetstemp. Jag passade på att kolla felkoderna och läste ett tidigare meddelande 2-2-3 vilket indikerar just tomgångsventilen. Nollställde detta och vips gick tomgången ned till kanske strax över 800 rpm ?:-/ Hur kan en nollställning påverka detta? Vad jag förstår så ska tomgångsvarvet ligga på ca 750rpm, gäller detta även en automat som min är?

Summering, går bättre efter ingreppet, stabil men hög? tomgång.
av olha00
Passade på att kolla felkoderna nu när jag kört till jobbet på morgonen. Det visar på 2:ans uttag 2-2-3
Samma som igår då jag nollställde, hm... :???: vad ska jag nu titta på?
av olha00
Tänkte på en sak, jag märker inte att det klickar till eller låter något från tomgångsmotorn. Hur skall det fungera? Borde man inte kunna höra något ljud (klick eller så) när spjällhusets kontakt aktiveras och tomgångsmotorn kopplas ifrån?
Användarvisningsbild
av igelkottar
Du bör höra ett klick när sliden växlar sida, du kan även se den
flytta sig om du tittar där slangarna ska sitta.
av olha00
igelkottar skrev:Du bör höra ett klick när sliden växlar sida, du kan även se den
flytta sig om du tittar där slangarna ska sitta.
Ja då fungerar inte min tomgångsmotor, har plockat av slangarna och tittat ned i den inget händer. Jag misstänker att den ska slå ifrån då spjälllägesbrytaren slår till? När jag justerar grundtomgången med ihopkipt slang till tomgångsmotorn till 480-520 rpm så blir tomgången ca 1200rpm när jag släpper slangen. Får nog ut och leta en ny. Vilka andra modeller har samma tomgångsmotor? Min är en 945 1994.
av olha00
Hm.... :( Testade att koppla på 12 volt på tomgångsmotorn, den klickade till och fungerade som den skulle. Kan felet ligga i spjällägesbrytare istället? Tacksam för tips!

Hade problem med att mobilen kopplade bort handsfr[…]

Kanon tack. Har lagt beställning hoppas det f[…]

XC40 P6 Recharge

Tittar på en nyare elbil till familjen men b[…]

Jag har spänt båda drivremmarna så[…]