Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#433129
Hej!

Jag blåser liv i denna gamla tråd då jag tänkte försöka mig på samma jobb.

Min bil är en 940 gl -94 och den läcker lite just från det främre röret så jag misstänkte att det var samma fel d v s att bulten hade lossnat. Mkt riktigt så var det så och varför det inte lät mer var att någon tidigare ägare hade låtit klämma fast ett plåtbläck över hålet med en klammer över och det tätar inte helt.

Jag skruvade bort den gamla lösningen och hade inhandlat en avgasklammer från Mekonomen samt en vagnsbult som jag kapade av.

Nu till min fråga:

Hålet i klammern är inte större en att en M6 passar och den skallen blir för liten för att täcka hålet. Jag hade även med mig en M8 som nät och jämnt täckte hålet men eftersom inte själva hålet i klammern var tillräckligt stort fick jag inte det att passa till 100 % så det pyser fortfarande lite.

Vad hade ni för storlek på skruvar etc.? Var de kapade och "lösa" eller sitter dem i hålet på klammern? Finns det ex. M6 vagnsbult med större skallar?

Kanske är bättre att svetsa dit en bult men jag har ingen svets så denna lösning verkade bra.

Tacksam för tips och råd!

D
#434236
hej, har idag fixat samma fel på min 945 från 94, och jag köpte en vagnsbult i storlek M12 och den täcker hålet perfekt, blir lite över till och med. jag gjorde såhär, köp en 60 klämma och M12 vagnsbult. sen kapade jag av vagnsbulten precis under där den är fyrkatig under skallen, sen borstade jag rent röret med stålborste och kleta på avgaspasta på främre röret och pasta på skallen på bulten, och sen höll jag skallen på bulten där den är rund så att säga mot hålet på röret. och sen dit med 60 klamman och kläm bulten mellan rör och klamma och dra åt, starta sen motorn och lät den gå på tomgång i 3 minuter samtidigt som jag kände runt röret efter läckage, men inte nåt helt tätt! så funka fin fint
#434257
Tack för info och tips,

Jag misstänkte att det var en M12 som krävdes så jag införskaffade en och kapade den vid "foten" som du beskrev.
Dock har jag en 57- klammer som jag har på nu. Ska testa o morgon om det fungerar med den och den kapade bulten.
Ska också skaffa lite "avgas-klet" och dra på så att det sluter åt så ska det nog bli bra!

Återkommer med resultat.

D
#434557
Fungerade fint med Vagnsbult M12 och avgasklammer -57 från Mekonomen samt lite avgaspasta.
Nu är det tyst och fint, sånär som på lite lite pys vid skarven nya halvsatsen och katen men det är inte mer än att man kan känna det med handen och hörs knappt vid körning.
Jag antar att det är så bra det blir på dessa bilar.

D
#633921
Jag lånar denna tråden lite och tänkte nämna att jag kört runt med trasig lambda och fått detta hålet. har kört runt i ca 2 veckor såhär och jag undrar om katten tar skada av detta?
#1374718
Svets går också bra, så gjorde jag när skruven trillade ut första dagen med nymonterat nytt främre avgasrör :mad: :mad: Anväds inte, vissa modeller har en varningslampa för hög avgastemperatur. Kanske för den givaren???
#1374845
Hög avgastemp-lampan användes på andra marknader.. Vilka marknader vet jag dock inte, inte i sverige eller USA iaf. Gissar på Asien.

Som lite onödigt vetande finns det även en "växla upp nu"-lampa :P , dvs en lampa som tänds när det är dags att växla. Den verkar dock inte ha använts öht, men går att sparka igång på LH2.4-systemen rätt enkelt. Den var nog tänkt till att användas för att lära folk att köra "ekonomiskt".
#1374877
Lucif3r skrev:Som lite onödigt vetande finns det även en "växla upp nu"-lampa , dvs en lampa som tänds när det är dags att växla. Den verkar dock inte ha använts öht, men går att sparka igång på LH2.4-systemen rätt enkelt. Den var nog tänkt till att användas för att lära folk att köra "ekonomiskt".
Monterar du fel relä till overdriven (finns några att välja på) kan den tändas, gjorde så på min 745. Så det är nog den reläplatsen som används
#1374885
Se där ja, på LH2.4-bilarna(iaf 940) verkar den inte vara ansluten alls orginal. Både pinnen på ECU'n och instrumenthuset är tomma. Så det enda man behöver göra är istortsett att dra en kabel mellan pinnen på instrumenthuset och pinnen på ECU'n :-)
Det är dock mycket troligt att den är tänkt att gå via ett relä från början, och eftersom det hör ihop med växlingarna så låter det logiskt att den var tänkt att delas med OD-reläet.
Volvo 240 usa front

Okej

Storlek hjulhus V60 T6 AWD 2014

På den äldre V60 modellen har inte 18&r[…]

Byglat spridarmotståndet ?

Insekt löser ut larm?

Kanske en mus ? Prova sätt en fälla ladd[…]