Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av joabor
#171351
Om det är bulten mitt i själva kompressorn du menar så står den helt stilla. Inget klickljud överhuvudtaget hör jag, börjar undra om det kommer fram någon ström över huvudtaget. Men borde jag inte ha fått en annan felkod än 1-2-1 om det var fel på kompressorn? Köpte bilen av en kompis pappa som tyvärr är nyligen avliden. Bilen är annars i kanonskick, 1 ägare sedan bilen var ny.

Lite data gällande bilen;
- 940 GL automat -91, blå, 22 500 mil
- Sommar & vinterdäck
- Volvo 5 ekrade 15" lättmetallfälgar
- ZF automatlåda
- Elhissar fram
- Servo samt centrallås
- Tidsstyrd bensinvärmare som fungerar samt vanlig motor och kupévärmare (el)
- ECC/Klimatanläggning
- Elsidospeglar
- Servad var 1500:e mil eller 1 gång per år
- Har gått 270 mil sedan förra besiktningen 2007-03-23
#171403
Hej igen!

Svar.Ja!
Din fel kod 121 hänvisar man till:
Yttretempgivare ( på fläkthuset)
Kortslutning till jord.
Felklass A = Allvarligt fel
Gör som I.H.P beskrev bytt eller kolla givaren. Den har 2 st svarta kablar anslutna. Motståndsvärdet på den är 13,5 –14 k ohm
En fråga?
Står du ut när du testar ECC,n i så fall är det för kallt för att få det hela att fungera.
Om inte.
Ta en test lampa och se om du har 12 volt uppe vid torken den kontakten som du byglde.
Finns det 12 volt så får du kolla upp magneten och i annat fall gå vidare i texten.
Det finns även 3 st säkringar kolla dessa Nr 6,16 och 21. Nästa steg kolla relät som sitter bakom handsfacket. Den har 2 st kontaktstycken på sig totalt 8 kablar. På kabeln röd/svart stift 1 så ska du ha + 12 volt. På kabeln brun stift 5 ska det vara – jord som kommer från panelen. Dit går även Yttertempgivaren. Har du inte det då drar inte relät och det saknas + 12 volt till tryckvakten som du byglade för att få kompressorn att snurra.
Jag förstår dig om du vill ha igång den.

Lennart 960
av joabor
#171480
Hej Lennart,

Oj det var mycket att kolla! Jag gör som du skriver och börjar med steg 1.

Jag skickade även ett PM och ett mail till dig, då även jag bor i Nacka :D

Joakim
av I.H.P
#171550
joabor skrev:Är det någon som har en bild eller en bra förklaring av vilken som är magnetkopplingen så vore jag tacksam.
http://caunter.ca/volvo960/ex14801.pdf
Koppla isär kontaktstycket (på grön kabel?) till magnetkopplingen och förse den med 12V så ska den dra.
(Detta bara för att testa magnetkoppling och kompressor, är de kass blir det dyrt)
lennart lundberg skrev:Motståndsvärdet på den är 13,5 –14 k ohm
Enligt Vadis 2005A är tempsensorernas resistans 9,9kOhm @ 25grC NTC typ (lägre motstånd vid högre temp).

//Björn
#171610
Hej igen!

Detta värde jag fick fram var på ett par som jag hade i förrådet och som är OK
Mätte med två olika instrument och fick dessa ca värden vid ca 12 grader.
Det som jag ville få fram (underlätta lite) var ett riktvärde på var ohm talet låg någonstans vid mätning av givaren.
Det I.H.P skrev 9,9 K OHM vid 25 grader är säkert det rätta värdet. Mäter man på givarna i rumstemperatur ca 21 grader som jag borde ha gjort. Då är värdet ca 11 K OHM.
Vem har råd att ha 25 grader i garaget vid den här årstiden?
Det som du I.H.P. ville fram var väl också att om det blev fel kod 1.2.2 om man tog bort givaren, samma sak som avbrott i stället för kortslutning felkod 1.2.1. Då är givaren (NTC motståndet) defekt.

Lennart 960
av joabor
#171705
Behöver man ta bort något mer än bara den yttersta panelen under handsfacket som sitter med 3 clips för att komma åt yttertemperatursensorn? Vill inte börja ta loss för mycket i onödan, har en fömåga att inte få dit delarna på ett bra sätt igen.

Joakim
#171739
Hej igen Joakim!

Du är i alla fall ärlig.
Det beror lite på vad man vill göra. Att hitta vissa komponenter genom att famla lite i mörkret är inte lätt.
Har du kollat om det finns 12 volt vid torken?
Om det inte finns spännig där, då är det dags att gå vidare. Lättas är att ta bort handfacket speciellt första gången man tittat in bakom det. När du har fått bort handsfacket så är det inte speciellt svårt att se de olika komponenterna som har beskrivets tidigare. Jag utgår ifrån att du har lite testutrustning för att kolla det hela annars blir det problem.
Behöver du en ny givare så kan du få lånen en av mig innan du köper en ny, för att enbart pröva ECC:n.

Lennart 960
av joabor
#171753
Hej Lennart,

Tack för alla tips (ni andra också såklart). Jag har precis skickat ett PM till dig hör av dig om du inte har fått något.

Eftersom du också bor i Nacka, kanske jag kan komma förbi och få några bra tips?

Hälsningar,
Joakim
av I.H.P
#172014
lennart lundberg skrev:Vem har råd att ha 25 grader i garaget vid den här årstiden?
Det som du I.H.P. ville fram var väl också att om det blev fel kod 1.2.2 om man tog bort givaren, samma sak som avbrott i stället för kortslutning felkod 1.2.1. Då är givaren (NTC motståndet) defekt.
Jag som bara har isolerat kallgarage!!!! Ska byta bromsar fram på en 740 imorrn, får se om ryggen pajjar igen? Hade varit perfa med golvvärme! Nu vet vi ju iaf att dina tempsensorer verkar va bra.
Du har fattat korrekt angående felsökningsmetoden, det jag oxå vill få fram är att kolla hela systemet innan man börjar byta delar, om kompressorn är kass så börjar det dra iväg kostnadsmässigt så att det kanske inte är lönt att reparera.
Joabor skrev:Finns det annars någon bra AC kille i Stockholmsområdet som man besöka utan att det kostar skjortan?
Vet inte om prisläget men hemsidan känns seriös: http://www.celer.se/

//Björn
#172070
Hej igen!

Firman Celer är en gammal firma som har gått i arv från Far till Son. De tar bra betalt så som all andra firmor när det gäller rep av AC anläggningar. Kan man gör en del felsökning själv så är det en fördel, för det kan som du skriver I.H.P bli mycket dyrt.

Lennart 960

Bekräftar att något är knas med mj[…]

Gôtt de ☀️☀️☀️

Det är ett ganska överkomligt pris kan j[…]

D4 VEA dricker olja

När bmw e90 lanserades var det också me[…]