Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av simonk
Båda bilarna hade turbo. (ltt)

skall även kika på en utan turbo, troligtvis en 945-833 då
den är import från Holland.
kikade på uppgifter från VV och där hade bilen beteckning 945 polar 2,3.
trodde polar var en beteckning på turbo i utlandet....eller har jag missuppfattat något.

är det kvalitetsskillnader mellan m47 och M90 lådan?

Någon som känner till skillnader mellan svensksålda och holländska 945:or?

Bra eller dåligt val att avstå LTT? (mer ute efter en driftsäker bil)
Användarvisningsbild
av Fluffen
Har själv en 945LTT -95.
Driftsäkrare bil kan du inte ha, det är min uppfattning iallafall.
Skulle själv inte köpa en utan turbo då jag tycker det behövs i en såndan bil. :lol:
M90 är en bättre låda än M47, den är ju också nyare än M47 men eftersom du ska ha en LTT så behöver du ju inte fundera på det. :lol: :wink:
av ljungström
Har sett att en del har fått byta turboladdaren när bilen kommit upp en bit i miltal. Min 945 -97 har rullat 28300 mil och har kvar original turbon ännu. 945 med 116 hk är en mycket sävlig upplevelse.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Det är ju igentligen inget onormalt att man måste byta turbo efter så många mil, tycker jag.
Beror återigen på hur man kör, kör man hårt och stänger av bilen direkt blir inget turbo speciellt långlivad.
av ljungström
Fluffen skrev:Det är ju igentligen inget onormalt att man måste byta turbo efter så många mil, tycker jag.
Beror återigen på hur man kör, kör man hårt och stänger av bilen direkt blir inget turbo speciellt långlivad.
Nej, livslängden på turboladdaren i Volvo 945 LTT är oftast lång men trådskaparen undrar om det finns någon skillnad i driftsäkerhet och då är turbon en tänkbar felkälla i B230FK jämfört med B230FD.

(Min Saab 9-5 2,3T -00 fick för övrigt sin tredje turbo monterad vid 9000 mil. Härlig bil)
Användarvisningsbild
av Fluffen
Det tycker jag man kan ta, då det är mycket roligare med en turbo än en FD motor... :D
av simonk
har även hört att dom e rejält mycket törstigare med turbo..

Någon som har koll på vad "POLAR" står för på vissa importerade 945:or?
Användarvisningsbild
av Fluffen
Törstigare vet jag inte men bra mycket roligare kanske därför. :lol:

Kör min på ungefär 0,8-0,9 L/mil och då kör jag inte snällt heller tycker jag, helt okej faktiskt för en sådan stor bil.
av simonk
aja....0,8-0,9...det tog ju nästan min polo om man var elak vid den :wink:
Användarvisningsbild
av Fluffen
Hittade en gammal tråd om polar:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... ight=polar

Personligen skulle jag undvika en importerad bil men det är jag det.

Jag kör i stort sett bara landsväg och när jag köpte bilen var den fullservad på volvo och service för mycket.
Senast redigerad av 1 Fluffen, redigerad totalt 0 gånger.
V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Ve[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

En förbränningsmotor och 3st elmotorer, […]

Kolla tändstift och tändspolar änd&[…]

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]