Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 945S
BlondineN_ skrev:Hej, jag funderar starkt på en Volvo 740 gl/gle/glt antagligen GL, men iaf saken är den att skulle vilja höra med någon som haft 740 nån gång kunde ge mig lite mer info om dem.
Jag vet att dem är rätt tunga och törstiga:P Väldigt lockande eftersom dem ser inte så taskiga ut och bakhjusdrift!:) Men förutom det då, är det en bra nybörjar bil vad tycker ni? Vad vet ni som är positivt/negativt? :)
tacksam för svar!
:P
MVH Jesper :wink:
Om du behöver utrymmet/lastförmågan är de kanon. Välbyggda, reservdelar är lätt att få tag på, och bra att meka med. Men kommer du mest åka själv är de inte speciellt ekonomiska. Räkna med runt eller över en liter per mil.
av Kena
945S skrev:
BlondineN_ skrev:Hej, jag funderar starkt på en Volvo 740 gl/gle/glt antagligen GL, men iaf saken är den att skulle vilja höra med någon som haft 740 nån gång kunde ge mig lite mer info om dem.
Jag vet att dem är rätt tunga och törstiga:P Väldigt lockande eftersom dem ser inte så taskiga ut och bakhjusdrift!:) Men förutom det då, är det en bra nybörjar bil vad tycker ni? Vad vet ni som är positivt/negativt? :)
tacksam för svar!
:P
MVH Jesper :wink:
Om du behöver utrymmet/lastförmågan är de kanon. Välbyggda, reservdelar är lätt att få tag på, och bra att meka med. Men kommer du mest åka själv är de inte speciellt ekonomiska. Räkna med runt eller över en liter per mil.[/quote

För den storleken på bil är de nog inte särskilt törstiga, och se på totalekonomin, åste vara oslagbara. Eller som min kollega på jobbet säger "en rullande sparbössa"
av Raggare
Har en 88. 230F LH2.2
Landsvägskörning 0,82 i sommras.
Blandad körning brukar vara svårt att få den över litern. Och då kör jag ändå som en biltjuv. Kan gå med vinterdäck, släpkärra och motvind kanske. Så jag tycker dom går för jävligt billigt. Och det är väl värt en del att slippa bli ihjälklämd i nån liten Nissan micra.
av Raggare
För övrigt så måste 740 vara den bästa bilen som nånsin byggts. Och 88 måste väl vara den bästa årsmodellen. Första året med galvad kaross så dom rostar ju knappt. Och har man 89 eller nyare så blir det ju jobbigare avgaskrav och motorlampor som tänder sig. Jag hade köpt en 740GL -88 med motorn B230F. Ingen slump att jag har en sån själv. Det var ett medvetet val.
Användarvisningsbild
av lingua
Raggare skrev:För övrigt så måste 740 vara den bästa bilen som nånsin byggts. Och 88 måste väl vara den bästa årsmodellen. Första året med galvad kaross så dom rostar ju knappt. Och har man 89 eller nyare så blir det ju jobbigare avgaskrav och motorlampor som tänder sig. Jag hade köpt en 740GL -88 med motorn B230F. Ingen slump att jag har en sån själv. Det var ett medvetet val.
Sköter man om sin bil slipper man "tända" lampor. :wink:
Skulle påstå att modellerna 90- är dom bästa. Men det är jag. :D

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]