Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lilja
m_werking skrev:FB är inga problem.

Det är bara tre stycken av volvos bensinare som sitter i 240, 740 och 940 som inte klararav av ett rembrott.

K-motorn från 87 (och tidiga 88:or. Har sett någon på en sen 86:a) Har måpnga gånger funderat vad volvo tänkte på när de kom med denna motor. För övrigt heter toppen här 631. Många tror att det är en 531 men det är det inte.

16 ventilaren.

Turbo motorn.

Men att inte byta kamrem i tid betyder att man blir stående. Och när man blir stående kan man ge sig på att det är mitt i natten eller att man har bråttom. Att byta kamrem på en volvo motor (16 ventilaren kan vara lite knepig) är enkelt. Går fort. Och man kan inte göra fel. Eller om man gör fel händer det inte så mycket!

Så vad säger man? Jag byter alltid kamrem när jag köper en bil. Bättre att vara säker på att det är riktigt gjort och man har bra grejer!

Spännare behöver man byta ibland. Det är ingen större kostnad. Så samma sak här. Byt om Du är osäker! Efterspänn, men gör det med förstånd. Det är mer än en gång som man har fått reparera det som någon har spänt isönder!
Vilken turbomotor menar du då? FT och ET? Det är väl samma topp som icke turbo? Varför skulle inte de klara ett kamremsbrott?

Byt kåpa, det blir små sprickor i den […]

Volvo car UX

"Cirkeln är sluten. Med den senaste uppd[…]

Så.. Iaf du, skulle inte vara särskil[…]

Känsligt med insug i plast?

Har en V40 T2 från -14, men en tomgång[…]