Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Martin A
okej, är detta något man skulle kunna ge sig på själv eller kommer man att göra mer skada då?
/Martin

Men förresten, laddningslampan lyser när man bara vrider på tändningen som alla andra lampor. Är det fortfarande den? När vi bytt generator så glömde vi attdra åt fästbulten, drog bara spännisen och när den tillslut gick av så började bla laddningslampan att lysa.
av Addekarlsson
Laddningslampan ska lysa när du vrider på tändningen, och slockna när motorn går igång. Då är allt som det ska med den biten.

Mvh/ Adde
av Martin A
Adde, okej men menar du då att det inte är det felet som övriga varit inne på? Att lampan ska lysa i det läget vet jag men vad jag undrade var om det kunde vara det felet även om lampan kunde lysa i vissa tillfällen.
/Maritn
Användarvisningsbild
av Lilja
Martin A skrev:Adde, okej men menar du då att det inte är det felet som övriga varit inne på? Att lampan ska lysa i det läget vet jag men vad jag undrade var om det kunde vara det felet även om lampan kunde lysa i vissa tillfällen.
/Maritn
Vissa bilar har en funktion som gör att lampan lyser om det blir avbrott på den kabeln, vet dock inte om 740n har det.
av Addekarlsson
Om kabeln till/från laddlampan går av, så fungerar inte laddningen. Likaså om själva lampan i sig går sönder, så slutar laddningen fungera.

Om laddlampan tänds under färd, så är det knas med laddningen, och generatorn ger inte batteriet den ström som ska vara.

Jag hade nästan börjat kika på batteriet om jag var i dina skor. För är generatorn bytt och problemet kvarstår, samt även kolen sammalika, då är det inget fel där. Lyser laddlampa som den ska och slocknar när den ska, så är det heller inget fel där.
Då är det inte så mycket saker kvar att fundera på. Antingen, som du säger, kika på mätarhuset (långsökt enligt mig) eller batteriet.

Dock kan du ju se över alla anslutningar för dom kablar som går till/från generator/startmotor/batteri/kaross, så det inte är glapp i anslutningar bara. Syftar nu på dom grövre, som har med laddning/start att göra.

Mvh/ Adde
av Martin A
jo jag ska kolla kablarna. Ehee batteriet är oxå bytt, annars hade ju det varit ett bra alternativ
/M
Användarvisningsbild
av Volvo 144DL - 74
jag hade ett liknande fel på min 144:a när man körde så lade först stereon av sedan mätarna o lysen o ganska så snart även motorn men så fort man gasade lite så funkade det igen onär man släppte gasen igen så gick allt normalt några sekunder o sen dlg det... mätte då spänningen vid batteriet och hade ca 7,5volt som sedan sjönk o när man gasade laddade den ca 11 volt o testade o byta batteriet o då fungerade allt som vanligt igen:P

Mvh Glad Volvo åkare!
Användarvisningsbild
av igelkottar
Kolla om du har några riktigt stora strömslukare,
t.ex värmen på bakrutan eller någon annan komponent.

om du kan så mät vilka som ligger och drar mycket när bilen är
både igång och avstängd.
av astra1
Hej! När det blir så här, finns det bara tre olika orsaker.
1. Dålig laddning från generator 2. Stor tjuvström
3. Defekt batteri
De flesta rusar iväg och köper ett nytt batteri, bara för att upptäcka att felet satt nån annanstans. Om man mäter först, hittar man felet. Om spänningen över batteripolerna är mindre än 13,5 volt i tomgång, så är laddningen för dålig. Då finns felet i, eller omkring generatorn. Innan man mäter, måste batteriet vara någorlunda laddat. Om detta är OK, ladda batteriet under dagen, låt stå utan laddning på natten, Mät batterispänningen på morgonen efter. Då ska spänningen vara ca 12,6-12,7 volt. Om inte, kan tjuvström finnas. Eller så är batteriet slut. Observera att ett batteri med 12,0volt är urladdat. Fulladdat ska det vara 12,7 volt. Ev tjuvström kan mätas, om det behövs.
Du har bytt batteri och generator. Då pekar väl mkt mot att du har hög tjuvström. Hur är det, om du laddar batteriet och låter bilen stå 1-2 dygn, går den då att starta? Om inte, har du nog tjuvström nånstans.

Kolla tjuvström så här: Stäng av alla strömförbrukare och stäng alla dörrar. Koppla loss batteriets minuskabel. Anslut multimeterns röda kabel till den lösa batterikabeln. Koppla den andra, svarta kabeln till minuspolen. Ställ först in mätområdet på ampere, börja med 10 A om det finns, ses drar du ned mätområdet till 1 A. På de bilar jag har mätt upp har strömmen legat på mindre än 0,05 A dvs 50 mA. Om strömmen är för stor, kan du sedan lossa säkring efter säkring tills du hittat rätt krets. Lycka till!
av Martin A
Jag tackar för alla inputs och medger att jag får göra en pudel. Jag har nu kollat lite mer nogrant och det är faktiskt så att laddningslampan, ja ingen lampa utom bältesvarningen, inte lyser när man drar på tändningen.

Då lutar det ju åt att det är vajsing på kablage någonstans mellan generator och batteri precis som de första förslagen var inne på. Jag ska ta era tips och instruktioner till hjälp och mäta lite. Sen får jag nog ta och lämna in bilen.

Så tack igen vi ser nu ljuset!
/Martin

Hej! Ska försöka hålla det kortfat[…]

Drive / Hold

Jag har förvisso en B4 men där deaktiver[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stockh[…]

Val av motorolja

De heter samma så då är det samm[…]