Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av metalHJ
Jodå, 960'n har också en hel del elektrisk stryrning på både motor, klimat och växellåda! Så din teori är inte alls omöjlig :)

Men samtidigt börjar dessa bilar åldras, så man ska absolut inte utesluta mekaniska fel heller... Huruvida det är möjligt att koppla upp sig med dator med de tidiga diagnos systemen vet jag inte, där man generellt läser av alla koder analogt med hjälp diodern och sifferkoder.
Användarvisningsbild
av JRS
många synpunkter på detta nu, men det är inte hastighetsberoende, kör jag i hundra km med gaspådrag och får lite tryck på turbon så funkar det inte
men om jag släpper gasen och det uppstår vacuum i insugningsröret igen så funkar det omedelbart, har en 97a ltt med uppställt tryck bla. så det blir ännu sämre efter detta,,,,har kollat lagabasen, finns inget om vacuupumpar till ac.....
av bengtfj
Bilskrotarna tycks ha dålig koll på vakumpumparna till AC. När jag köpte min i Hedemora trodde de att den hörde till farthållaren.
Jag har vakumpump på min -87 780 (med ACC) men inte på min -90 744 (med ECC).
Användarvisningsbild
av JRS
Hade funderingar på att använda en pump till farthållaren, från en s40 , finns en del men är osäker på om en sån orkar med, ....
Användarvisningsbild
av JRS
Har försökt hitta nån vacuumslang från motorrummet till kupen, genom torpedväggen, men inte lyckats. Nån som vet var den går igenom nånstans,
eller ännu bättre, har bilder...
metalHJ skrev:Jag tänkte just säga det, under vänster framlykta på min 960 -91'a sitter en vacuum pump. Så jag har svårt o tänka mig att spjällhuset till klimatanläggningen skulle styras direkt från insuget :???:
Inte sitter det väl en vacuumpump där?? Det är ju kolkanistern som sitter där!

Detta fenomen med utebliven fläkt vid gaspådrag är ett standardfel på Volvo tyvärr. Ska tydligen gå att laga men som Björn sa så är det en PIA att laga. Dock verkar ju det finnas ett "quick fix" som fungerar (står i första länken).

//David
av I.H.P
JRS skrev:Har försökt hitta nån vacuumslang från motorrummet till kupen, genom torpedväggen, men inte lyckats. Nån som vet var den går igenom nånstans,
eller ännu bättre, har bilder...
På torpedväggens högersida uppe bakom torkfiltret går det igenom 3 vacuumledningar (2 för supply & 1till värmeventil), där sitter oxå backventilerna och ett T-kors.
Gäller 960-92 men jag tror det är samma på 940?
//Björn

https://www.m3.se/article/3085074/forsta-bilderna-[…]

Stefans 968

Tog en tur i solen igår, bilen kändes j[…]

Tungt lastad 945

Jag hjälpte förre ägaren till min 7[…]

Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte b[…]