Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Bromma-Uffe
Då kör jag på det!

Biltema nästa! Fast jag får nog be att få låna farsans bil för att ta mig dit. :lol:

Tack än en gång!
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Ett mulitinstrument är bra till mycket: Mäta batterispänning, laddningsspänning, tändspolen, kablar, styrenheter, LMM, tempgivare, impulsgivare, säkringar, bränslepumpar, lampor etc. etc. Funkar även kanon att hitta den trasiga lampan i julgransbelysningen/ljusstaken, som man blir så förbannad på varje år.
av ank9
På expansionskärlet för kylarvätskan sitter ett relä du borde kontrollera. När jag köpte ett nytt på Bilia stod det "tryckvakt" på kvittot, men här på forumet har jag sett att det även kallas spridarrelä.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
ank9 skrev:På expansionskärlet för kylarvätskan sitter ett relä du borde kontrollera. När jag köpte ett nytt på Bilia stod det "tryckvakt" på kvittot, men här på forumet har jag sett att det även kallas spridarrelä.
Det är lika relä. Det ena "vanligaste" går till spridarna och har man AC så sitter det ett likadant till tryckvakten på AC´n.
av Volvo740_GLT
Det kan ju även vara bränslepumpsrelät, sitter i elcentralen,
vid säkringarna.
ta bort askkoppen och det lilla facket där cigarett tändaren sitter så kommer man åt bra.
Vid cigarett tändaren sitter det en lucka att peta bort så hittar du en skruv att skruva bort.
av *pettson*
Jocke S. skrev:
ank9 skrev:På expansionskärlet för kylarvätskan sitter ett relä du borde kontrollera. När jag köpte ett nytt på Bilia stod det "tryckvakt" på kvittot, men här på forumet har jag sett att det även kallas spridarrelä.
Det är lika relä. Det ena "vanligaste" går till spridarna och har man AC så sitter det ett likadant till tryckvakten på AC´n.
i elscheman till 740 står det : avstörningsrelä :lol:
Användarvisningsbild
av Jocke S.
*pettson* skrev:
Jocke S. skrev:
i elscheman till 740 står det : avstörningsrelä :lol:
Japp, relät heter "Radioavstörningsrelä" och styr spänningen till spridarna.
av ank9
Jocke S. skrev:
Jaha, där ser man. Jag har inte AC, men det funkar med det relät till spridarna i alla fall...
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Jocke S. skrev:
Nu tänker jag rätta mig själv...innan någon annan hinner före:
Relät till spridarna heter: Relä radioavstörning.
Relät till AC heter: Bortkopplingsrelä AC.
av Bromma-Uffe
Hej igen!

Jag har inte kollat sidan på några dagar, men nu är jag inne igen. Jag är mycket tacksam för alla goda råd. Jag gick till Mekonomen häromdagen och gav dem en lista med tips från er... Hoppas det var okej?

Nåväl, min mek sa igår att det troligen var svänghjulsgivaren som var trasig och de håller som bäst på att byta den nu. Jag hoppas innerligt att det är det felet, annars bilr det hiskeligt dyrt med onödiga reparationer...

Lyckas de inte nu så får jag väl byta mekaniker, eller försöka fixa det själv. Jag är dock ovan att meka, så jag är något osäker på att ta tag i det själv. Än en gång, tack för alla goda råd!

Byt kåpa, det blir små sprickor i den […]

Volvo car UX

"Cirkeln är sluten. Med den senaste uppd[…]

Så.. Iaf du, skulle inte vara särskil[…]

Känsligt med insug i plast?

Har en V40 T2 från -14, men en tomgång[…]