Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jocke S.
PutteHFS skrev:Nu har jag kollat relät vid säkringarna, = köpt nytt. OK
Har även kollat strömmen på 11:ans säkring. OK

Men är lika f_n lika svår när varm, har även nytt relä vid exp- kärlet.
Kollade jord punkter i dag och gjorde rent, lyssnade så att spridarna tickar, allt verkar OK, Bensinpumparna är nya, när jag köpte bilen.
Skall köpa nytt Fördelar lock, rotor igen. OBS inte biltema, utan volvo original.

Men kan ingen svara på om det skall vara ström fram till kallstartskontakten? "bak på toppen" NY.
Eller nåt motstånd i kontakten?? så man kan utesluta kabel brott..
Om du har en kallstartventil, så sitter den under insuget (mitten).
Mellan stift 1 och jord ska det vara batterispänning.
Användarvisningsbild
av PutteHFS
Har ingen sådan på denna motor. Hade varit lättare då....
Det är väl nåt som att de sprutar in mer sås när den är kall?

Har snart tröttnat,,,,
Användarvisningsbild
av igelkottar
När bilen är varm och svårstartad så kan det vara tändspolen.
Här finns några bra sidor att läsa. http://smithimage.com/users/fassan/

Hur går bilen för övrigt?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Kallstartkontakt bak på toppen...? Menar du tempgivaren?
Användarvisningsbild
av PutteHFS
Ja. tempgivaren bak på toppen den är ny. Undrar om det skall vara volt eller nåt så man kan mäta? INTE givaren utan i kontakten.

Hur bilen går för övrigt? ja som man skulle köra med choke.
Insprutarna funkar och tickar fint i "har läst på forumet" så de är nog inte problemet. utan det är det att den går fett och är svårstartad när den är varm,,
Måste tacka all för inläggen har kollat varenda ett, ni är till stor hjälp här.. :D
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Har du rätt givare? LH 2.2 (som jag förutsätter att du har) har en tempgivare som har ett varierande motstånd mellan stiften och ingen mellan stift och chassi.
LH 2.4 har en tempgivare som har ett varierande motstånd mellan stift och chassi. Men även dubbel resistans mellan stiften (vilken blir fel då den sitter i LH 2.2).
Mät resistansen mellan chassi och stift på givare, samt mellan stiften.
Användarvisningsbild
av PutteHFS
Har rätt givare ny.. En blå, det sa de på Volvo att det skulle vara.
Inget motstånd till jord bara mellan stiften.

Vill veta om man kan mäta nåt i kontakten för att utesluta kabelbrott eller glapp någonstans.....
Användarvisningsbild
av Jocke S.
PutteHFS skrev:Har rätt givare ny.. En blå, det sa de på Volvo att det skulle vara.
Inget motstånd till jord bara mellan stiften.

Vill veta om man kan mäta nåt i kontakten för att utesluta kabelbrott eller glapp någonstans.....
Ena stiftet i kabeln (vet ej vilket) och chassi = 0 ohm.
Mellan det andra stiftet och chassi = ca 5 volt. (tändning på).
Med givaren inkopplad ska du ha 2,1 volt vid +20 grader och 0,5 volt vid +80 grader, mätt mellan stift och chassi (tändning på).
Användarvisningsbild
av PutteHFS
Tusen Tack. Äntligen det svar jag ville ha. :lol:

Det finns proffs här. Tack till er alla
Användarvisningsbild
av PutteHFS
.
Nu har jag mätt i kontakten till temperatursensorn och det är som det skall vara, enl tidigare svar. Bytt även, bränslepumps relä, Reläet på exp,kärlet. Rotor,fördelarlock, Tändkablar,Tändstift,Tändspole, Kollat med tidigare ägare om att Tank armaturen bytt med.

Startar fortfarande inte när den är varm, Mäste vänta 5-10 minuter, när den är kall så är det på en gång. Kan det vara vatten i bensinen?? Eller gammal bensin?

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]