Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Ander_s
Det gör det men den funkar ändå inte sedan tidigare så reläet gör sig bättre till spridarna!
av Ander_s
Av ren nyfikenhet..
Om spridarna inte går som de skall, varför går då bilen ok när den väl är igång, dvs är bara trög att starta? HAr spridarna viktigast funktion vid start??
Påverkar inte deras funktion soppaförbrukningen, dvs lägre om de funkar ok?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Ander_s skrev:Av ren nyfikenhet..
Om spridarna inte går som de skall, varför går då bilen ok när den väl är igång, dvs är bara trög att starta? HAr spridarna viktigast funktion vid start??
Påverkar inte deras funktion soppaförbrukningen, dvs lägre om de funkar ok?
När man vrider på tändningen till läge 2 (körläge) så får styrenheten (LH-jetronic 2.4) styrspänning på stift 35. Styrenheten jordar stift 21 som aktiverar bränsleinsprutningsrelät (sitter bakom säkringarna) vilket då aktiverar batterispänning till LMM, styrenhet stift 9, tomgångsventil & radioavstörningsrelä (det du nyss bytte). När radioavstörningsrelät får styrspänning, aktiveras en "strömbrytare" mellan batteri [+] & spridarnas gröna/röda kabel (övergår till grön vid spridarna). När man drar på starten samt då motorn är igång, hämtar styrenheten puls-info från tändningens styrenhet (EZ-K).
Med den pulsens hjälp, vet styrenheten när den ska jorda stift 18 som då jordar spridarnas grå kabel (vilka då aktiveras).

Det är mycket mer än detta... bl.a. motortemperatur etc. är inblandad!

Att bilen bara startade med startgas... :???: kan jag bara spekulera om...
Jag gissar att radioavstörningsrelät har ärgat så det inte var 100% kontakt (0 ohm) mellan röd kabel (från batteri [+]) & grön/röd kabel mot spridarna. Startmotorn tar så mycket spänning vid start att kontakten måste vara 100% där imellan. När sedan bilen startat, drar generatorn upp spänningen till 14,5 volt. detta gör att spridarna får mer kräm.
av EssoJ
Vill tacka Jocke S för goda råd. Har haft samma problem, star tar enbart med startgas men går utmärkt efter det, ända till jag läst tipset om att byta plats på de två reläerna som sitter på expansionskärlet. Nu till min fråga: Vilket av reläerna går till AC resp spridare? det till höger eller det till vänster om man ser bilen framifrån?

undrar EssoJ
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Relä till AC: Grön/svart kabel, grön/röd kabel, röd/vit kabel, svart kabel (jord).

Relä till spridare: Grön/röd kabel, blå/gul kabel, röd kabel (konstant batterispänning), svart kabel (jord).
Har samma problem med min b230F.
Började med att den inte startade när den är varm. Bytade vevaxelgivare och bränslerelä. Hade även inne skiten på verkstad men de hittade inget.
Den går igång utan problem med startgas när den är varm.

Misstänker radioavstöringsreläet. Har två relä på expansionskärlet (AC?). Går dessa att byta rakt av som talaren ovan säger?!
Krick skrev:Har samma problem med min b230F.
Började med att den inte startade när den är varm. Bytade vevaxelgivare och bränslerelä. Hade även inne skiten på verkstad men de hittade inget.

Misstänker radioavstöringsreläet. Har två relä på expansionskärlet (AC?). Går dessa att byta rakt av som talaren ovan säger?!
Japp! Så kan du göra tills du hittar ett nytt relä.

Mvh.R.
roh66 skrev:

Mvh.R.
Grymt! Provade att byta och den startade fint igen (änsålänge). Är det exakt samma relä? Så att det inte tar skada/går sönder?
Krick skrev:
roh66 skrev:

Mvh.R.
Grymt! Provade att byta och den startade fint igen (änsålänge). Är det exakt samma relä? Så att det inte tar skada/går sönder?
Har faktiskt aldrig kollat men titta om dem har samma artikelnummer. Har läst i forumet att dem går å kastbyta.
Kul när nånting löser sig utan verkstadsbesök. :D :D :D

Mvh.R.
Oljeläckage D4 VEA ventilkåpa

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan och[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]

P062D11

Hejsan, Har följande felcode på min V[…]