Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av nwrapped
@Sparkz & Freak1: Det ena stiftet ser ut som om det är illa tilltygat och endast 3 mm, det andra ser inte lika illa ut och är ca 5-6 mm. Låter som ett byte vore bra imorgon bitti! :)

Jag skriver mer i morgon när jag har bytt, tack på förhand.
Användarvisningsbild
av freak1
Ta med den gamla till butiken eller skriv ner de siffror och bokstäver som står på den. Har för mig att det finns två sorter.
av nwrapped
@Sparkz & Freak1: YES! Nu har jag bytt regulatorn/kolen och spänningen är tillbaks på 13,4 Volt. :)

Jag kommer nog byta batteriet i allafall, så jag slipper problem i vinter. Litar inte på batteriet, men det har ju faktiskt kanske haft dålig laddning under lång tid.

Hur mycket spänning skall ett batteri falla på 10-30 min med lysena på? Just nu föll det till 10,4 och motorn startade inte även om jag laddade upp det under 4-5 timmar igår.

Tack så mycket för hjälpen! Var skall jag skicka ölen? Om ni har problem och frågor vad det gäller PC datorer, Linux, Windows så hör av er. :)
Användarvisningsbild
av Sparkz
Belastningsprov är det som gäller. Det finns utrustning för det, men hempularknep går också:
I med fyran, bromsa hårt och kör på starten. Du belastar alltså batteriet med en startmotor som är bromsad till stopp, så max några sekunder gäller. Samtidigt mäter någon polspänningen och tittar om det bubblar i någon cell. Om det sjunker under säg... 8 volt eller bubblar, byt batteri.

Det här kan vara farligt, skyddsglasögon eller helst ett helt visir på den som är framme vid batteriet.
Användarvisningsbild
av freak1
nwrapped skrev:@Sparkz & Freak1: YES! Nu har jag bytt regulatorn/kolen och spänningen är tillbaks på 13,4 Volt. :)

Jag kommer nog byta batteriet i allafall, så jag slipper problem i vinter. Litar inte på batteriet, men det har ju faktiskt kanske haft dålig laddning under lång tid.

Hur mycket spänning skall ett batteri falla på 10-30 min med lysena på? Just nu föll det till 10,4 och motorn startade inte även om jag laddade upp det under 4-5 timmar igår.

Tack så mycket för hjälpen! Var skall jag skicka ölen? Om ni har problem och frågor vad det gäller PC datorer, Linux, Windows så hör av er. :)
Härligt att du fått ordning på bilen :D
Ölen får vi ha till godo :wink:

..Ja 90% ned är ju busenkelt att uppnå[…]

Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 li[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stockhol[…]

Tankade blankdiesel i grannbyn som har höjt m[…]