Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Morgan M
Hej,Jag tror att det är fel på,Tändslutsteget,(tror att det heter så),sitter på vänster framskärm (förarsidan).,Precis bakom luftburken.Sitter fast med 2st torx skruvar,testa och byt med en som är hel, och har samma sifferbeteckning.Det felet hade jag förrut på en bil.
av kållerado
Hej igen!

Efter att jag hade bytt bränslepumpen och tändmodulen så blev bilen inte lika ryckig som innan, men inte helt bra heller.

Däremot så slutade bilen att tjuvstanna.

Har nu kört i flera veckor utan att bilen har stannat ända tills idag, då den tjuvstannade två ggr.!!

Har nu bytt en hel del ( se ovan ) börjar nu bli väldigt irriterad.

Kan tillägga att jag inte får några felkoder via diagnostik uttaget.

Någon som kan hjälpa mig??

Mvh
Magnus
av Volvo740_GLT
Det kanske är relät som sitter på expansionskärlet.
av kållerado
Det sitter inget relä på exp. kärlet. Men däremot så finns det ett svart relä som sitter vid vä. skärm intill tändmodulen. Kan det vara den som spökar?

Skall kolla upp detta.

Mvh
Magnus
av Kena
Jag tror på pumpen, plocka upp den och koppla 12v direkt på den, knacka på den när den går så märke du om den går dåligt.
av kållerado
Jag har bytt pumpen ( se ovan )
av kållerado
Hej igen!

Har nu även bytt spridarreläet utan någon framgång.

Många delar är nu bytta, men vad kan det finnas för mer teorier ang. detta problem?

Mvh
Magnus
Användarvisningsbild
av Forest
kållerado skrev:Jag har bytt pumpen ( se ovan )
Kollade du om förra pumpen var trasig när du plockade bort den?

Kollade du att den "nya" pumpen fungerade innan du stte dit den?

Var den "nya" pumpen ny?

Varför jag är så frågvis är, därför jag hade en Audi A6 -98 som hade exakt detta problem och det var bränslepumpen!!
av kållerado
Hej

Jag bytte pumpen för att utesluta åtminstone att det var det som gjorde att den ryckte.

Jag testade den nya pumpen innan jag satte i den.

Jag köpte en helt ny pump (Bosch) från Mekonomen men tyvärr som sagt så kvarstår problemet?

Mvh
Magnus
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Känns som om du byter på måfå utan felsökning...har du tur hittar du felet, men har du otur kunde du lagt pengarna på en ny (beg.) bil...

Börja med att kolla upp impulsgivaren (sitter mellan motor och växellåda).
Sära kontaktstycket till impulsgivaren och mät resistansen (ohm) mellan stift 1 & 2. = ca 170 ohm (kall) & max 350 ohm (varm).
Mät spänningen (AC volt) mellan stift 1 & 2 då du kör på startmotorn.
Topparna ska ligga över 500mV. (0,5 volt).

Kolla även LMM (sitter efter luftfiltret).
Koppla ur kontakten till LMM och mät resistansen (ohm) mellan stift 1 på kabeln och jord. Ska vara 0 ohm.
Mät spänning (DC volt) mellan stift 5 på kabeln och jord. Ska vara batterispänning, då tändningen är på.
Vrid av tändningen och koppla in kontakten till LMM. Vrid på tändningen igen. Peta upp gummit bakom kontakten och mät spänningen (DC volt) mellan stift 3 och jord. Ska vara 1,4 volt.

Byt kåpa, det blir små sprickor i den […]

Volvo car UX

"Cirkeln är sluten. Med den senaste uppd[…]

Så.. Iaf du, skulle inte vara särskil[…]

Känsligt med insug i plast?

Har en V40 T2 från -14, men en tomgång[…]