- tor 19 jul 2007, 14:52
Vriden slang är det vanliga problemet när man byter ok... Lite grann är inte farligt om man ser till att det inte tar i nånstans. Men bilprovningen brukar inte gilla det om det blir för mycket.
Så här brukar jag göra:
Ta en stadig avbitare och slit bort fjädern som hållar slangen mot fästet. (Skaffa en ny först, art. nr. 1229350) Dra ut skarven lite från fästet, då får man lite bättre plats att få ett bra tag.
Knacka runt gängorna med en liten hammare, använd en större som mothåll.
Glöm en vanlig öppen nyckel, använd en bromsrörsnyckel "öppen ringnyckel" eller en svetstång om det börjar bli runddraget. På jobbet har jag en sån här:

Den tar på tre sidor, funkar riktigt bra.
Skulle det gå åt h.. så brukar det gå att räta ut ett par krökar och få röret att räcka till så man kan kapa och kona på en ny nippel.
Jag brukar aldrig gå över ett bar i behållaren när jag luftar. Kollegan sköt en behållare en gång. Och det var på en valp, där sitter den uppe i instrumentbrädan. Fick städa lite...
Så här brukar jag göra:
Ta en stadig avbitare och slit bort fjädern som hållar slangen mot fästet. (Skaffa en ny först, art. nr. 1229350) Dra ut skarven lite från fästet, då får man lite bättre plats att få ett bra tag.
Knacka runt gängorna med en liten hammare, använd en större som mothåll.
Glöm en vanlig öppen nyckel, använd en bromsrörsnyckel "öppen ringnyckel" eller en svetstång om det börjar bli runddraget. På jobbet har jag en sån här:

Den tar på tre sidor, funkar riktigt bra.
Skulle det gå åt h.. så brukar det gå att räta ut ett par krökar och få röret att räcka till så man kan kapa och kona på en ny nippel.
Jag brukar aldrig gå över ett bar i behållaren när jag luftar. Kollegan sköt en behållare en gång. Och det var på en valp, där sitter den uppe i instrumentbrädan. Fick städa lite...
Dock kunde de gott maskerat kontaktytan i fästena innan lackering, på bilden har jag själv skrapat rent.Rena anliggningsytor i alla skruvförband, MVG! (W)
1. Felsökning
2. Reparation
PM:a mig inte om bilfrågor, ta det ute på forumet!
2. Reparation
PM:a mig inte om bilfrågor, ta det ute på forumet!

- By Wakki