Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sparkz
Vriden slang är det vanliga problemet när man byter ok... Lite grann är inte farligt om man ser till att det inte tar i nånstans. Men bilprovningen brukar inte gilla det om det blir för mycket.
Så här brukar jag göra:
Ta en stadig avbitare och slit bort fjädern som hållar slangen mot fästet. (Skaffa en ny först, art. nr. 1229350) Dra ut skarven lite från fästet, då får man lite bättre plats att få ett bra tag.
Knacka runt gängorna med en liten hammare, använd en större som mothåll.
Glöm en vanlig öppen nyckel, använd en bromsrörsnyckel "öppen ringnyckel" eller en svetstång om det börjar bli runddraget. På jobbet har jag en sån här:
Bild
Den tar på tre sidor, funkar riktigt bra.

Skulle det gå åt h.. så brukar det gå att räta ut ett par krökar och få röret att räcka till så man kan kapa och kona på en ny nippel.

Jag brukar aldrig gå över ett bar i behållaren när jag luftar. Kollegan sköt en behållare en gång. Och det var på en valp, där sitter den uppe i instrumentbrädan. Fick städa lite...
Dock kunde de gott maskerat kontaktytan i fästena innan lackering, på bilden har jag själv skrapat rent.
Rena anliggningsytor i alla skruvförband, MVG! (W)
av Arne
Jag förstår inte varför många är så nervösa inför uppgiften att renovera bromsok. Det går hur bra som helst bara man har rätt verktyg och tålamod. Dessa utbytes bromsok är också renoverade så vet man bara vad man sysslar med så spar man flera hundra spänn på att fixa till oken själv.
av TurboLeffe
camaro69 skrev: Ja det blev inget billigt fika.

Det var ju några år sedan jag köpte bromsok till gummans gamla 740. Hade bestämt för mig att dom var billigare.
Bävar för den dagen mina ok pajar. Dom lär inte vara gratis.

Men passerar du stan ska jag bjuda på en lyxfika. :wink:
TACK skall du ha, nu känns det som det var väl utlagda pengar trots allt :lol:

Nu listade jag ju inte priserna för att du skulle känna dig manad att börja elda under kaffepannan, men jag tänkte det kunde vara av allmänt intresse, Volvo skyltar ju inte så mycket med vad de tar för sina prylar.

Jag har inget Volvokort (ibland har jag har fått rabatten ändå), det ger ju 8% rabatt på alla nice-price artiklar vilket de flesta, om inte alla, populära reservdelar till gamla bilar är.

Mekonomen ligger oftast lite lägre ändå (5-20%) på de grejor jag kollat.
av TurboLeffe
Sparkz skrev:Vriden slang är det vanliga problemet när man byter ----8<----SNIP----8<----
Tack för tipsen Sparkz, jag upplever inte slangen som jättemycket vriden men hade helst sett den vara helt utan spänningar, får se om jag ger mig på kopplingen vid tillfälle, just nu har jag fått ett annat problem som måste fixas (pys och bludder mellan främre rör och katalysator... suck...)

Fin tång förresten, skall se om jag inte kan köpa en så'n till jobbet (ingen bilverkstad) och se'n låna hem den :wink:
av Volvo_Islander
Arne skrev:Jag förstår inte varför många är så nervösa inför uppgiften att renovera bromsok. Det går hur bra som helst bara man har rätt verktyg och tålamod. Dessa utbytes bromsok är också renoverade så vet man bara vad man sysslar med så spar man flera hundra spänn på att fixa till oken själv.
Man kan väl på sätt och vis förstå trådskaparen att denne valde utbytes i det här fallet, han hade s.a.s en hel del annat att fixa med också.
För det tar ju sin lilla tid att pyssla och mickla med oken vid en renovering.
Sedan är det ju inte alltid de gamla är renoveringsbara. Ibland kan de se totalt sönderfrätta/rostade ut men vara helt okej innanför, ibland kan kolven och cylindern vara rejält anfrätta och då är det inte mycket att börja gnugga på. Bäst är väl om man river rubbet och tar sig en titt och utifrån skicket tar beslutet om man renoverar eller skaffar nytt.
Själv försökte jag här för leden mig på att renovera ett "noname" ok (Biltemas kanske?) vilket hade legat på så pass mycket att beläggen blev förstörda. Skivan klarade sig men ytterringen på kolvarna pallade inte värmen, de blev nästan lika porösa som de i närmast pulveriserade beläggen. Så det blev att åka till skroten för att söka upp ett ATE-ok vilket renoverades med de reservdelar jag redan hade skaffat.
Användarvisningsbild
av Sparkz
TurboLeffe skrev: (pys och bludder mellan främre rör och katalysator... suck...)
Ett tips till då: Om flänsarna är bortrostade finns det diverse olika lösningar för att få dit nya. Ex:
Bild
Bild
Är båda flänsarna dåliga är det absolut enklaste och billigaste en klämma till Renault som heter 8414958 hos din volvohandlare. Den är V-formad och sätts rakt över skarven. Dålig mobilbild:
Bild
av TurboLeffe
Arne skrev:Jag förstår inte varför många är så nervösa inför uppgiften att renovera bromsok.
Jag tar inte direkt åt mig, och håller med om att det finns pengar att spara om man har tid, rätt vertyg och alla delar hemma för att klara av alla moment som man kan råka på såsom rundade skruvskallar, skruvbrott, avbrutna luftningsnipplar, honing av rostigt cylinderlopp etc.

Jag har själv renoverat oken på min första bil, ett gick inte att fixa pga. för mycket gravrost i cylinderlopp och ett par kolvar behövde bytas medan några ok klarade sig med bara nya tätningar och dammskydd (och så nya luftningsnipplar förståss, nästan alla var avbrutna)

Det är inga komplexa grejor men rosten ställer till det och om man som jag behöver bilen måste man vara säker på att få ihop det som skruvats isär.
av TurboLeffe
Sparkz skrev:
TurboLeffe skrev: (pys och bludder mellan främre rör och katalysator... suck...)
Ett tips till då: Om flänsarna är bortrostade finns det diverse olika lösningar för att få dit nya. Ex:
Tack för tipsen Sparkz (igen :) )

Jag har faktisk redan köpt två 3-delade satser, var in om Biltema i morse innan jag körde till Bildeve för att lämna tillbaks de gamla oken.
Passade då på att fråga om de hade några grejor och det fanns (inte något Volvo original utan från tredjepartstillverkare) av samma typ som på din första bild.
Dessa levereras öppna och viks över röret för att se'n svetsas ihop, hade jag inte redan köpt Biltemas hade jag nog valt svetsmodellen.

Den koniska tätningsringen av stål Volvo no 1306852 kostar 103:- (om den nu skulle vara kass vilket jag inte tror att min är)

Renaultklämman nämnde han inte, han kände kanske inte till den, men nu vet alla här det :D

mvh /Leif
Användarvisningsbild
av Sparkz
Vi kom på det där med renaultklämman på jobbet för ett par månader sen, vet inte om fler verkstäder har kommit på samma sak...

Jag har monterat biltemamodellen på ett par bilar, och det känns stadigare om man svetsar lite grann på den med. Den vill gärna vika sig lite så den bara tryckar på tre ställen och inte hela vägen runt.
av TurboLeffe
Varför kan inte det här hålla tätt?
Bild

Jaså...jaha......
Bild

De konade rören ser i alla fall hyffsat bra ut efter att ha utsatts för skånskt vägsalt i 15 1/2 år.
Bild

Hopskruvat (och murat :wink: ) på plats
Bild

Passformen var rätt tight så jag monterade ihop alla bitar på plats utan att spänna skruvarna och då gick det med nöd och
näppe att vrida flänsarna runt rören. (satt väl nå'n rostflaga kvar, kände inte för att knacka bort allt (det är kanske den sista
flagan man knackar bort som håller ihop det :wink: ))

När jag började spänna blev det lite glapp mellan bitarna på katalysatorsidan så jag klämde ihop dom med svetstänger och
murade några strängar runt om.
På främre rör sidan låg bitarna bra ihop och klarade sig utan svets (och det hade nog gått bra helt utan också...)

..Ja 90% ned är ju busenkelt att uppnå[…]

Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 li[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stockhol[…]

Tankade blankdiesel i grannbyn som har höjt m[…]