Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av igelkottar
Är inte säker hur det är på ET, men på F så sitter den på
expansionkärlet, ett svart relä.

Det kan även vara förkopplingsmotståndet
av labane
okej kan man mäta det motståndet på nått sätt....
har kommit fram till att spridarna inte öppnar har fått gnista nu..
men spridarna öppnar inte...?? så vad kan det va som gör att dom inte öppnar??

Mvh Johan
Användarvisningsbild
av Jocke S.
labane skrev:okej kan man mäta det motståndet på nått sätt....
har kommit fram till att spridarna inte öppnar har fått gnista nu..
men spridarna öppnar inte...?? så vad kan det va som gör att dom inte öppnar??

Mvh Johan

Röd kabel till reläuttag 30 = 12 volt (+)

Blå/gul kabel till reläuttag 86 = 12 volt (+) samtidigt som
bränslepumparna går.

Svart kabel till reläuttag 85 = jordat till chassi (-)

Det sista reläuttaget 87 vet jag inte kabelfärgen på, men kabeln leder direkt till spridarna (om dessa är högohmiga).
I annat fall sitter det ett förkopplingsmotstånd innan (för lågohmiga spridare).

Koppla 12 volt (+) på uttag 86 och (-) på uttag 85, så skall du ha närmast 0 Ohm mellan uttag 30 & 87.

Alternativt skall du få 12 volt (+) mellan uttag 87 & chassi-jord (-) då bränslepumparna går.
av labane
vilket relä är det man mäter på då? vart sitter det??

Mvh johan
Användarvisningsbild
av Jocke S.
labane skrev:vilket relä är det man mäter på då? vart sitter det??

Mvh johan
Har du ett relä på expansionskärlet? Jag fick känslan av att du hade hittat relä't! :)
av labane
nej det har jag inte hittar inget relä till spridarna ska det va ett relä??
hittar däremot en kabel nästan vid batteriet som jag får 12volt på när jag drar på startmotorn kanske ska sitta nåt där? köpte bilen för att den inte gick fick den billigt...så va det de att den inte starta men har kommit fram till att spridarna inte öppnar så prata ni om spridar relät så man börjar undra om det ska sitta ett som är bort plockat efter som jag hitta den kabeln??

mvh Johan
av labane
min spridare är låg ohms spridare har mätt förkopplingmotståndet det är helt så funderar på relät??? mvh johan
Användarvisningsbild
av Jocke S.
labane skrev:nej det har jag inte hittar inget relä till spridarna ska det va ett relä??
hittar däremot en kabel nästan vid batteriet som jag får 12volt på när jag drar på startmotorn kanske ska sitta nåt där? köpte bilen för att den inte gick fick den billigt...så va det de att den inte starta men har kommit fram till att spridarna inte öppnar så prata ni om spridar relät så man börjar undra om det ska sitta ett som är bort plockat efter som jag hitta den kabeln??

mvh Johan
Vilken färg har den kabeln?

Har du 12 volt fram till förkopplingsmotståndet när startmotorn går?
av labane
jag har 12 volt till förspänningsmotståndet sen är färgen på kabeln rosa den som finns på batteriets sida 12volt när man drar på starten...
sen hitta jag en vit/röd kabel på passagerarsidan har 8 volt konstant när tändningen är på och när man drar på starten.???
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Den rosa kabeln är ett serviceuttag för styrenheten (bränsle) stift 30.

Har du spänning fram till spridarna (grön kabel) ?

Resistansen mellan stiften på spridarna skall vara 2 ohm.
Resistansen mellan det mittre och dom fyra stiften ute i ändarna på förkopplingsmotståndet skall vara 5,5 till 6,5 ohm.
Stefans 968

Startmotorn har visat lite tecken på slitage[…]

Har bromsskivor från Brembo på bå[…]

Bensinpriser v2

ok, för att vara ecakt, 139,96 toppade oljan[…]

Man har hört talas om hur dyrt det kan bli v[…]