Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Halmstad-Tompa
#7861
Det är oftast det bakre EGR-röret bakom motorn som brukar rosta sönder men detta har ingenting med taskig tomgång att göra...inte vad jag vet iaf...
EGR har ju med avgasåterledningen att göra...
Visst är det bra med hela EGR-rör men koppla inte samman detta med dålig tomgång....
av 740wennberg
#7876
Halmstad-Tompa skrev:Det är oftast det bakre EGR-röret bakom motorn som brukar rosta sönder men detta har ingenting med taskig tomgång att göra...inte vad jag vet iaf...
EGR har ju med avgasåterledningen att göra...
Visst är det bra med hela EGR-rör men koppla inte samman detta med dålig tomgång....
Okey, jag vet ej, inte mitt område direkt. Det är bara jobbigt då den rycker o har sig. Har inte råd att lämna in den på volvo för att be dom fixa den, har inte så himla mycket pengar så jag såg denna tråd och tänkte pröva iaf med det som står i tråden att göra iaf.

Eller vad säger Sparkz? Om den inte tjuvtarluft, har du några andra tips då? Kan förstå om du ej kommer på nå då du inte ser bilen framför dig :P
Användarvisningsbild
av Sparkz
#7880
Lite förvirring med EGR och pulsair tror jag:

EGR: Exhaust Gas Recirculation, Avgasåterledning. Ett rör från grenröret till en ventil under insuget, och ett från ventilen till insuget. Den släpper tillbaka lite avgaser till insuget, det gör att förbränningstemperaturen sjunker. Det sänker utsläppen av kväveoxider (NOx) som bildas när det blir så varmt att kvävet i luften förbränns.
Om det är hål på röret till insuget drar det tjuvluft där. Hål på det bakre röret gör inget på gången på motorn, allt som händer är att det läcker avgaser.


Pulsair: Två backventiler på ett rör som grenar ut sig till fyra, ett till varje avgaskanal. När avgasventilen stänger bildas ett litet undertryck bakom den, då sugs det in lite friskluft i grenröret genom pulsairen. Oförbränt bränsle (HC) brinner upp och koloxiden (CO) får en syreatom till och blir koldioxid (CO2)
Backventilerna hindrar avgaserna att gå tillbaka till insuget, läckande ventiler kan påverka tomgången. Dra bort gummislangen och lägg tummen på ventilerna. Det ska kännas att det suger.

Förgasaren på en K-motor är ganska komplicerad, den går bra när den är riktig men när (inte om) den börjar krångla blir det jobbigt. Har man uteslutit tjuvluft och justerat CO och det inte blir bättre är det bara att skaffa renoveringssats och riva ner förgasaren i atomer. Det är en del inställningar som ska göras, verksadshandbok är ett måste.
av luma
#7901
Är det möjligt att byta ut förgasaren i B230K till en weber 36/36 och då slippa den krångliga förgasaren + göra det möjligt för etanolkonvertering?

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt to[…]

Hejsan Jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]

hejsan Jag funderar på hur (Blond ventilerat[…]

Bränslytryckgivare

Motor varningslampan lyser och har en felkod som s[…]