Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av RicAlv
atteatte skrev:Med tändningen på borde du ha konstant 12V på ena pinnen i samtliga kontakter till tändspolarna (grön/röd), den andra pinnen går till effektstegen som sitter på insuget.
Den mittersta pinnen i kontakterna till effektstegen är jord, den går till en jordpunkt på motorblocket under insuget, bäst är nog att testa med en testlampa som drar lite ström för att se så jordningen inte är dålig.
Själva jordpunkten är typ helt omöjlig att se med blotta ögat men går nå underifrån med bilen på lyft, men man jobbar helt i blindo :-D
"Diagnoskontakten" du håller i på bilden tror jag går till signalpinnen för cyl 1 (om kabeln är röd/vit), alltså ledaren mellan effektsteget och tändspolen, så om du har en testlampa kopplad mellan 12v och den kontakten borde den blinka om du kör på startmotorn och allt annat är som det ska.
Nu har jag mätt och det kommer ingen 12v på nån av kablarna till tändspolarna vare sig när den står på tändning eller om vi drar på starten.
Inte så konstigt stiften inte får nån gnista..

Vad kan det vara då?
av atteatte
Kolla så att säkring 4 och 7 i säkringslådan på förarsidan under huven är hela och se så det finns 12v på dem med tändningen på. Jag hade nog fel om att tändspolarna har konstant 12v med tändning på och motor av dock, men vid start ska de garanterat ha det.
Säkring 4 går till bränslepumpsreläet och när det sluter går den strömmen i sin tur till bränslepump och drar reläet för tändspolarna som tar ström från säkring 7. Finns 12v på säkringarna är det antingen något av reläerna det är fel på eller så vill inte ECUn köra bränslepumpen av någon anledning, så ett till test värt att göra är ju att lyssna om pumpen går en kort stund när du vrider på tändningen (och vid startförsök), i så fall är det reläet till tändspolarna eller något på vägen som är fel.
PROGRESS!!

Nu startar den men går bara i ca 2-3 sekunder, precis som tidigare.
Det var säkringen till tändningen dvs. Nr 7 som var paj.

SÅ, nu startar den och går bara några sekunder.
Jag testade att dra ur säkring nr 11 inne i kupén och då beter sig bilen likadant, dvs startar och går 2-3 sekunder.

En annan tanke är om den bara får en skvätt bränsle.. iofs så startar den ju varje gång nu när man försöker för att sedan dö.

Hur felsöker man ett relä, kan jag byta plats på de gula enl. Bilden och testa?

Tack så jättemycket så här långt!

//Rickard
Bilagor
IMG_0819.jpeg
IMG_0819.jpeg (2.35 MiB) Visad 109 gånger
IMG_0820.jpeg
IMG_0820.jpeg (1 MiB) Visad 109 gånger
IMG_0821.jpeg
IMG_0821.jpeg (1.25 MiB) Visad 109 gånger
Det låter väl då som att det kan vara startspärren som får den att stanna. Ser du om larmlampan lyser eller blinkar när du försöker starta bilen?
Har inte min egen instruktionsbok tillgänglig just nu, så jag vet inte om det står något i den hur startspärren beter sig, men enligt elschemat jag har är immobilizern kopplad till den lampan, så det känns väl troligt att den kan indikera om det är startspärren som löser ut.
Nej, jag har någon slags glaskross-sensor i vänstra hörnet som vare sig lyser eller blinkar.
Jag kan låsa upp och låsa bilen med hjälp av lilla fjärren så den delen verkar fungera iaf.

Jag har en helt ny spjällägesgivare liggande - kan det vara värt att byta den?
Jag tror bilen ska starta och gå, men dåligt, om spjällägesgivaren saknas.
Hu styr H-regget hastigheten? Är det att den bryter tädningen eller insprutet? Jag tänker att det är väl det mest uppenbara med bilen som är ändrat, typ om kablage är klippt eller skarvat i. Säkringen till tändspolarna borde inte bara gå sönder utan att det blivit något annat fel, typ kortslutning.
atteatte skrev:Jag tror bilen ska starta och gå, men dåligt, om spjällägesgivaren saknas.
Hu styr H-regget hastigheten? Är det att den bryter tädningen eller insprutet? Jag tänker att det är väl det mest uppenbara med bilen som är ändrat, typ om kablage är klippt eller skarvat i. Säkringen till tändspolarna borde inte bara gå sönder utan att det blivit något annat fel, typ kortslutning.
Ok, jag har fått instruktioner från Loh, som tillverkat Hregget, hur man kopplar förbi det så det har jag gjort.
Nästa steg nu är att mäta så det verkligen kommer 12v + ström fram till Hregget som jag sedan kopplat ihop med något som kallas UT på Hregget = Det var så man skulle göra för att koppla förbi, 12v + matningen ihop med kabel som satt i UT.
Vad jag tänkte är att skarvarna mellan h-reggets kablar och bilens egen kabelstam känns misstänkta, där hade jag kollat först. Med tanke på att säkringen till tändspolarna brunnit kan det ju vara så att H-regget sitter någonstans mellan säkring 7 och tändspolarna och att en skarv kommit i kontakt med jord eller så.

Med "larmlampan" menade jag f.ö. lampan som sitter på högtalargallret på instrumentbrädan på höger sida, har bilen ECC är det även en solsensor i den "plutten".

Varför bilen startar och sen stannar är dock märkligare, kan ju vara värt att koppla loss batteriet en stund så all elektronik kan nolla sig, i fall något i t.ex. immobilizern hängt sig.

Tillägg:
Jag googlade lite på loh h-regg och inser att det kanske är lättare sagt än gjort att kolla skarvarna om de är plomberade enl. deras beskrivning :-D
Enligt deras inkopplingsbeskrivning och Volvos elschema verkar det som att h-regget bryter inkommande tändningsström från tändningslåset till ECUn (blå kabel.) De kallar det i sin beskrivning +15v till spridare, men enligt Volvos elschema stämmer alltså inte det. Jag tycker inte det verkar som ett lämpligt sätt att begränsa hastigheten att släcka hela ECUn, så har du otur kan det ju blivit något elektronikfel av detta.
Deras beskrivning står dock att den är för 960 -96 och så vitt jag vet är det en hel del omgjort med elsystemet i 960/S/V90 -97-98, så det kan ju vara att installatören känner till det och gjort annorlunda.
@atteatte,

Har varit ute och tittat lite nu mellan regnskurarna.
De har alltså tagit och skarvat från en av tändspolarna röd/grön som letts in till 12+ på Hregget och sedan tagit signalen som kommer från plint UT på Hregget och gått på samma kabel som leder vidare ut till tändspolen.

Hregget bryter på tändningen om jag förstått det rätt och det har ju funkat jättebra fram tills nyligen..

Just nu är lådan som normalt sett är plomberad öppnad så jag kommer åt allt lätt.

Jag har låtit bilen stå utan ström länge men det var innan jag hittade att säkringen till tändsystemet var brunnen.
Kanske värt att prova igen..

Bilden beskriver kopplingsplinten på Hregget

Tittade lite till nu och när jag rör på Hregget så hör man att det "gläpper" från något i motorutrymmet. Tittade närmare och ser ut som att kabeln som går in i V (varvtalssignal) och H (hastighetssignal) gått emot varande då en kardel låg emot..
Det har säkert något med saken att göra.. men frågan är vad som kan ha hänt och vad som tagit skada. Hittar ingen mer säkring som är defekt.

Har ju ni kopplat för hela Hregget och tagit ut de där kablarna som låg emot varandra så nu är bilen egentligen helt original. Provar vi att starta så hoppar den igång jättelätt men sen dör den nästan direkt efter några sekunder.

Mvh
Rickard
Bilagor
hregg.jpg
hregg.jpg (65.73 KiB) Visad 50 gånger
RicAlv skrev: Igår, 18:14 @atteatte,

Har varit ute och tittat lite nu mellan regnskurarna.
De har alltså tagit och skarvat från en av tändspolarna röd/grön som letts in till 12+ på Hregget och sedan tagit signalen som kommer från plint UT på Hregget och gått på samma kabel som leder vidare ut till tändspolen.
Okej, ja, har de använt röd/grön bryter den ju bara tändspolarna och inget annat, så det är ju bra.
RicAlv skrev: Igår, 18:14 Just nu är lådan som normalt sett är plomberad öppnad så jag kommer åt allt lätt.
Men de har ju skarvat in sig i bilens kabelstam också, frågan är hur de skarvarna ser ut. Enligt bild på loh hemsida blomberar de den skarven genom att linda in allt i vulktejp, plåtband och någon plomberingsvajer, och sen går alla kablar genom en stålslang, frågan är om det hänt något i det "lilla paketet". Låter ju spontant som det är rätt mycket som kan skava.
Jag hade spårat alla kablar de dragit och skarvar de gjort, delar av kabelstammen de rört vid och sett så inget mer skavit. För kortis mellan vartvtalssignal och hastighet borde inte kunna göra att säkringen till tändspolarna går.
Drivaxel xc90 sport.

Hej, har tidigare haft en v50 med sportchassi och […]

Använder Milenco Aero till XC40. Tror att de[…]

Som titeln lyder, Köpa v60 "VEA" mo[…]

Jag skulle inte råda någon att inte ko[…]