Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Vad Volvo rekommederar idag vet jag inte. Jag tror inte Volvo har Thermo oil kvar ens.
Det har varit många turer om olja till Volvos 5-växlade växellådor. Framför allt M47, men även M90. Men det är inte vilken olja som är problemet, det är växellådorna som inte riktigt håller måttet. Framför allt när man "drar på" med effekten på motorn.
lennarte skrev:Vad Volvo rekommederar idag vet jag inte. Jag tror inte Volvo har Thermo oil kvar ens.
Det har varit många turer om olja till Volvos 5-växlade växellådor. Framför allt M47, men även M90. Men det är inte vilken olja som är problemet, det är växellådorna som inte riktigt håller måttet. Framför allt när man "drar på" med effekten på motorn.
När rekommenderade de då något annat än växellådsolja till M90? 1998 rekommenderades det växellådsolja i instruktionsboken och 2014 rekommenderades det i Vida och det är oklart vad dom rekommenderar idag?

Jag tycker bara att det är lite oförsiktigt att slänga sig med begrepp som att "Volvo rekommenderar motorolja eller ATF" när det inte finns något belägg för det påståendet och det är oklart när i tiden dom gjorde det?

En kinabil som borde tagits in hit kan man ju tyck[…]

Volvo reservdelsnr: 32288517 Pris på Bilia: […]

trasig parkerigssensor

PDC's har tyvärr flertal artikelnumme[…]

Det slutade med att jag bytte hela bromsarna p&a[…]