Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1603044
Går det att byta det lagret utan att ta bort svänghjulet? Köpte lite saker när jag bytte koppling på saaben som ej blev använda då, tex packboxarna såg väldigt fina ut på den motorn av någon anledning(den är ändå 34 år gammal och har gått 25 tusen mil + trimmad turbo). Misstänker att de kan passa och dessutom extra svänghjulslager som jag tror ska passa på denna.
Centrering gör det kanske lite lättare att få på lådan. Får fundera på om 159kr är värt det lite. Ska till biltema kanske idag och köpa förlängare och ni får gärna tipsa om det är något annat verktyg mer än de vanliga jag bör ha.

Om det är någon annan som undrar så är hålet på lagret 15mm så ska man ha ett centreringsverktyg till denna så ska det vara på 15mm eller ha med en sådan "hylsa".

SKF 6202, detta ska tydligen vara extra hållbart.
P_20250226_084432.jpg
P_20250226_084432.jpg (3.24 MiB) Visad 3366 gånger
Passar perfekt på axeln men inte i svänghjulet(kan ju vara fel svänghjul jag har löst). Saknar automater detta lager? Vet att förra ägarens son bytte låda till automat(på sin egen 740) och det är därför jag fick med denna extra låda när jag köpte bilen.
P_20250226_084036.jpg
P_20250226_084036.jpg (2.65 MiB) Visad 3366 gånger
hmm
P_20250226_084058.jpg
P_20250226_084058.jpg (4.48 MiB) Visad 3366 gånger
Packboxar som var tänkt till saaben men inte behövdes.
P_20250226_091120.jpg
P_20250226_091120.jpg (3.02 MiB) Visad 3366 gånger
Måste jag lossa växellådan inuti bilen eller sitter "gummigrejen" löst och lossnar ändå? Jag kan ju lossa hela länkaget men då riskerar kanske lådan att bli otät då dessa bultar även håller ihop lådan, iallafall i ovankant?
P_20250226_092910.jpg
P_20250226_092910.jpg (2.82 MiB) Visad 3366 gånger
#1603050
Hm lite osäker på om lagret passar, har för mig att det är samma stödlager till alla rödblockare och att det det kan vara något som skiljer mot stödlagret till Saab, men borde gå att ta reda på.
Lagret sitter i änden av vevaxeln o inte i själva svänghjulet, bara att bända ut med en skruvmejsel har jag för mig
Automat har det inte av flera själ; dels finns det inget egentligt svänghjul på automat, bara en tunn "medbringarskiva" som momentomvandlaren (vikten i momentomvandlaren gör ju att det funkar som ett svänghjul) sitter fastskruvad på, de finns heller ingen lamell-axel som går in i svänghjulet.

Köp på dig flera långa förlängare o knut. Alltid bra med extra långt när man ligger under o jäklas o skall ta bultarna längst upp.
Spaken ja, är väldigt osäker på när den senare metoden infördes då man slapp lossa något inne i bilen, var så på en 940-92.

Hur det är på en -89 kan vara lite osäkert. Gör så här för säkerhets skull: Ta loss konsollen där knapparna till stolsvärmen sitter 2 skruvar som du ser, sen ett clips som blir synligt när du tar bort askkoppen, lossa el till knappar o belysningen av knapparna till stolvärmen. Dra sedan undan läderdamasken från gummidamasken o så skall du komma åt 4 skruvar som håller en plåtgrunka som håller fast gummidamasken runt spaken. Lossa skruvarna till backspärren. Sedan om det nu är det äldre utföranden så sitter det en stor låsring som håller fast spaken i spakstället den tar du bort med en låsringstång, du måste fortfarande lossa den där pinnen i "U-et" på undersidan av bilen som jag beskrev tidigare.
Och sen är det bara att lyfta upp spaken för sig. Så var det på min 760Turbo -84, men på 940 -92 som jag bytte koppling på så satt spaken liksom kvar i bilen när man sänkte ner lådan.

Så kollat upp i en bok, tydligen sitter den stora låsringen på undersidan på nyare och inte inne i som jag beskrev ovanför.
Och sitter den stora låsringen på under sidan behövs det inte rivas något i kupén, men som sagt undrar när de bytte "metod".
//Chris
#1603082
Bilderna syns. Smörjt allting med lite wd-40 som får stå och dra till imorgon.

Jag har en låsring(som jag behöver ett verktyg för att ta bort inser jag nu)precis som på dina bilder och då följer alltså inte damasken med med andra ord? Blir nog enklast att ta den lilla 6 kants skruven först, hoppas den håller. Göra rent så gått det går och banka in rätt storlek så den inte rund dras. Ser ut som det finns gummi där så man inte kan värma den heller.
P_20250226_150812.jpg
P_20250226_150812.jpg (4.58 MiB) Visad 3305 gånger
Kardan axeln är balanserad så då borde jag märka upp hur den satt så det blir rätt.
P_20250226_150928.jpg
P_20250226_150928.jpg (3.89 MiB) Visad 3305 gånger
Får se om jag har ett verktyg för att bort ringen annars blir det biltema igen, köpte 2 st 400mm förlängare och en "wooble" grej om den lilla "wobble" dom har inte räcker. Har en extra 250mm så lite över 1 meter borde duga. Blev ett centrerings verktyg också, slipper jag kanske bråka för mycket när allt ska tillbaka igen.
Kopplingen borde komma på fredag och imorgon borde jag fått bort det mesta, men känner jag rost rätt så kommer något såklart bråka. Hatar verkligen rost, jag har 6 liter kallpressad linolja som väntar hela det där länkaget sen. Ska måla linolja lite där lådan sitter också, jäkla rost.
P_20250226_151831.jpg
P_20250226_151831.jpg (4.11 MiB) Visad 3305 gånger
#1603118
Glöm ej märka upp svänghjulets läge på veven om du demonterar det, sätts det fel startar inte bilen. Jag brukar alltid ta de fyra skruvarna på lådan till spakstället och låta det hänga kvar på bilen, då sliper du fastrostade låsringar.
#1603120
Finns instruktioner på nätet. Kommer inte ihåg riktigt, men nollad motor och hålen i svänghjulet (inte dom till givaren) i en viss vinkel.
Hittade detta på nätet
Finns det en massa fördjupningar, men på ett ställe är det hoppat över fördjupningen och det är en helt slät yta. Den släta ytan ska vara mot startmotorn när cyl 1, dvs den längst fram, är i topp.
Här är det (förmodar jag) hålen mot givaren som avses
#1603166
Jag har fastnat, får inte bort kardanaxeln. Känns lagom inspererande att fasta DIREKT. Vad missar jag? Nu är jag less för tillfället så nu ska jag följa med katterna till veterinären istället.

Den börjar dela sig eller måste alla bultar loss? den ruckar runt men det är som någon grej i mitten håller den kvar, som en liten pinne eller något?
P_20250227_144958.jpg
P_20250227_144958.jpg (3.36 MiB) Visad 3106 gånger
Lossade där också men det hjälpte inte så mycket, ska balken axeln vilar på bort eller ska jag lossa den bak vid diffen också eller dela något av "korsen"?
P_20250227_145006.jpg
P_20250227_145006.jpg (2.88 MiB) Visad 3106 gånger
#1603186
Hmm, knepigt, änden på kardanxeln sticker in en bit i tappen på växellådan, men det är splines på kardanaxeln så det skall egentligen gå att skjuta tillbaks axeln.
Jag hade nog lossat alla bultar vid hardyskivan i så fall, märkligt att det inte släpper ens när du tagit bort balken vid stödlagret på kardanaxeln.
Märk upp om du kan innan du lossar hela hardyskivan. Axeln måste släppa då i alla fall även om det normalt sätt inte skall behövas.
Edit: kollade precis i en bok och på demontering av kardan står det lossa alla sex bultarna vid hardyskivan/växellådan.
(Själv roade jag mig precis med att byta kylare)
//Chris
#1603188
Lossade alla bultar på hardyskivan då gick det bättre, dessutom så jag till att mitten "grej" som håller skivan på plats höll sig inne, tror det var missen jag gjorde.
Jag har ju trevligt nog en lös låda med tillbehör att titta på och jag tror den där "grejen åkte ut och ställde till det, även om det är väldigt trångt ändå.
P_20250227_175419.jpg
P_20250227_175419.jpg (2.03 MiB) Visad 2270 gånger
Vill inte dela på den där innan jag märkt upp splinsen vid mitten lagret, båda axel delarna är balanserade mot varandra. Den får hänga med avgasröret tillsvidare. Ändå väldigt trångt att få bort och det beror på den där balken långt bak.
P_20250227_181524.jpg
P_20250227_181524.jpg (2.96 MiB) Visad 2270 gånger
När jag ändå var i farten så hände det här också. Trodde den lilla bulten som håller i allt skulle jäklas men den gick förvånansvärt lätt loss. Värre var det med pinnen som gick igenom allt men det var bara ta en polygrip och fylla på med muttrar i andra änden till den kom ut.
P_20250227_182838.jpg
P_20250227_182838.jpg (3.25 MiB) Visad 2270 gånger
Nu känns det som man är på rätt spår igen. Hoppas kylarbytet gick bra!
#1603219
Har lossat de 3 svåra bultarna överst med förlängare. Ska väll bygga något liknade lenarte gjort som kan hålla i motorn från att tippa framåt och skada fördelaren. Vart ska jag spänna fast den i för att hindra motorn att tippa, funkar en domkraft under motorn kanske lika bra?

Den ligger rätt nära.
P_20250228_123442.jpg
P_20250228_123442.jpg (3.13 MiB) Visad 1737 gånger
Ska den fästas i motorfästet bara? tänkte göra plank grejen lenarte gjort eller liknade om inte domkraft under fungerar?
P_20250228_123446.jpg
P_20250228_123446.jpg (2.62 MiB) Visad 1737 gånger
Plockat bort låsringen men inget verkar vara direkt löst, kommer hela spaken "lossna" och sitta kvar i bilen?
P_20250228_124130.jpg
P_20250228_124130.jpg (3.69 MiB) Visad 1737 gånger

Ett nytt batteri borde ju inte laddar ur p&ari[…]

Balans ljudsystem

Så här ser det ut i min.. Dom kund[…]

Det finns folk här som lyfter av multirib-rem[…]

Samma sak när man drar släpkärra. […]