Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Amarace
Lennarte, läs vad jag skrev igen, så var det! Nu drar du upp en mercedes, som dessutom var importerad, det är en helt annan sak, dels för importen, dels för att det var en Mercedes, som jag skrev så krävdes ett intyg om komponentkontroll, som Volvo var väldigt välvilliga att göra,mbara att beställa och sedan ha en godkönd verkstad att intyga det. Mercedes vet jag att dom inte var så välvilliga.
Angående importen så var det ju självklart att det blev svårare, den var ju inte certifierad i sverige, MEN, det fanns dispens, man kunde alltså köpa sig fri för att få importera.
Men svensksålda bilar var inga problem att byta motor, OM den var certifierad och man kunde få intyg på komponentkontroll, och bilen i sig klarade krav på vrid/effekt.
Användarvisningsbild
av lennarte
Amarace skrev:dels för att det var en Mercedes, som jag skrev så krävdes ett intyg om komponentkontroll, som Volvo var väldigt välvilliga att göra,mbara att beställa och sedan ha en godkönd verkstad att intyga det. Mercedes vet jag att dom inte var så välvilliga.
Jag skrev att jag jobbade en del med Mercedes och att det var totalt stopp med registrering av inporterade bilar. Du var tvungen att sätta i en svensksåld motor med svensk avgasrening för att få köra på svenska vägar. Där var även en USA importerad 145-a som inte gick att registera, fast den kom från Kalifornien som redan då hade strängare krav än Sverige. Skrev även om en Volvo 340 som det satt en B19 motor i fast det skulle varit en B17. Bilprovningen rekommenderade skroten, eller byte till en B17 motor som det satt från början. Fast motorerna var mer eller mindre identiska var gäller utrustning och avgssrening.
Angående Mercedes och bilhandlaren så kom det en öppning efter något år. Esso (jobbade där då) började sälja motorgas som ett billigare bränsle. Så om vi byggde om dessa importerade bilar till motorgas (gasol) drift och plockade bort bränslepumparna så godkändes dom. Byggde om ett 10-tal mercor under några år, även några VW bussar (Taxi bilar) och en Mercedes 350 för en privatperson. Och fick bygga om en Mercedes Cupé som någon annan (privatperson) byggt om som Bilprovningen inte godkände. Även några USA-importer, bl.a en Jeep Renegade och en "sprillans ny" Chevrolet Camaro.......
Användarvisningsbild
av Lucif3r
lennarte skrev:Så om vi byggde om dessa importerade bilar till motorgas (gasol) drift och plockade bort bränslepumparna så godkändes dom
Det kryphålet finns på sätt och vis kvar än idag, i lite modernare tappning. Bygger man om till etanol går det att t ex turbokonvertera motorer, dvs rätt stor ändring av grundutförandet av motorn, och få det godkänt.
Tror det bara gäller ombyggda fordon dock via t ex SFRO, inte en 'vanlig' motorbytes-reggning.
Varför byta? XC60

Det spelar nog ingen roll vad andra tycker, du har[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Förpunpen ska väl gå kontinuerlig[…]