Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av atteatte
Positionsljus, parkeringsljus, varselljus, kärt barn har många namn, för mig är samtliga de lampor som inte är halvljus eller bromsljus, om än att lagboken har snävare definitioner :-D
Vad gäller extrarelä för strålkastarna säljer Biltema färdiga kit med kontakter som passar direkt i lampkontakterna, det enda man behöver dra är plus och minus till batteriet.
Användarvisningsbild
av lennarte
atteatte skrev:Vad gäller extrarelä för strålkastarna säljer Biltema färdiga kit med kontakter som passar direkt i lampkontakterna, det enda man behöver dra är plus och minus till batteriet.
I princip är det så.
Nu köpte jag 2 st satser (överkurs....) och satte en på var sida och en "matning" till varje sida direkt från generatorn. Främst för att ha så kort sträcka som möjligt mellan relä och lampa. Men också ha separerade system så om någor händer fungerar en sida (förhoppningsvis). Säkringarna för belysningen är ju numera bara för signal strömmen till reläna så där blir ingen belastning på glödtrådsvakten. Men heller ingen varnings lampa som lyser om något halvljus slocknar.
av mappen
atteatte skrev: mån 30 sep 2024, 21:07 Vad gäller extrarelä för strålkastarna säljer Biltema färdiga kit med kontakter som passar direkt i lampkontakterna, det enda man behöver dra är plus och minus till batteriet.
Vilken av dessa satser är det ni menar?
https://www.biltema.se/bil---mc/bilbely ... belysning/

Med lampkontakt, menar du då direkt på H4-lampan? För jag hittar ingen sats där som verkar innehålla de gråa trepoliga kontaktstycken som sitter på baksidan av lykthusen (med tre rundstiftshylsor i).
av atteatte
https://www.biltema.se/bil---mc/bilbely ... 2000040790
Det är satsen med H4-kontakter som syftas till. Du ser på mitten av bilden en kontakt som ser ut som bakstrycket på en H4-lampa, sen är det två H4-kontakter till höger, en för vardera lykta, så du tar signal från en av de befintliga anslutningarna, och den andra av bilens kontakter blir oanvänd. Så du kan antingen köpa en sats och driva båda lyktorna med, eller göra som lennarte och köpa två, och använda en sats per sida.
Man kanske får klura lite med vädertätningen, vet inte själv utantill hur det ser ut på just 740, satsen är ju universal för alla bilar med H4-ljus.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Tänk dock på vart du monterar reläna... Jag har bytt några relän för ena mitt helljus då jag monterade det idiotiskt(precis bakom stötfångaren), så fukt tränger in och rostar sönder reläet efter 2-3 år.. Börjar rosta på stiften, som sprider sig uppåt och till slut rostar sönder hela reläet innifrån...
av atteatte
Kontakter som inte är vädertätade och inte går till sensorer med svag ström eller spänning kan man fylla med fett, som man gjorde på den gamla goda tiden, så länge det inte är kopparfett eller dylikt med något ledande i.
Har t.om. vid mindre stolta tillfällen gjort skarvar under bilen genom att fylla crimpskarven med fett innan jag klämt i kabeln, med rätt gott resultat. Fattige mannens Scotchlok :-D
av mappen
Varde ljus!

Fan vad bra ljus det kan vara på en gammal 740, nu ser man ju att det lyser i tomtelyktorna t o m i dagsljus :-)

Monterat Biltema-kittet samt dragit bygel förbi skarven pos. 6 på glödtrådsvakten. Nu ryker det inte längre i det området! Dock blir fortfarande ljusrelät K ganska varmt vilket jag inte riktigt begriper. Men även relä J, bränslerelät och något till blir också varma så de är i gott sällskap.

De nya reläna hamnade strax ovanför batteriet på innerskärmen. De lär enkelt överleva bilens livslängd där.

Stort tack till atteatte och lennarte!

Startar du kalibreringen efter du bekräftat t[…]

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Kamremsbyte V70N

Hej. Jag är ny här på forumet, s&a[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]