Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
F och FB har samma lambdasond, FD har en annan med 4 kablar. På alla dessa sitter lambdasonden i katalysatorn. Du har ett främre avgasrör från en 740 före -89, då satt lambdasonden i främe avgasröret under grenröret. Det går säkert att "koppla om" så det funkar med en äldre lambdasond, men du kanske har en ECU från en äldre 7/900 också om du inte får felkod på icke fungerande EGR/PulsAir.
Felkod 2-3 -2 betyder oftast tjyvluft mellan LMM och topplock, eller avgas läck mellan topplock och Lambdasonden. Du måste radera felkoden, annars går motorn i ett "fel säkert" läge och går inte "som vanligt" och tar 10 - 30% mer bensin. Varje gång miljölampan tänds fins felkod i systemet och motorn går i ett nödläge för att du ska kunna köra med den till verkstad (fler hem). Om lambdasonden är Ok så börjar den på c:a 0,5V med tändning på. När du startat motorn startar uppvärmningen av sonden, då stiger V sakta uppåt tills sonden blir varm. Då börjar V växla mellan 0,1V till 0,9V, oftast hinner inte instrumenten med (det växlar fort) så instrumentet visar mellan c:a 0,4V till 0,7V.
av IonNoSec
Okej, på min sitter det 3 trådar. Jag har börjat misstänka att någon av dom förra ägarna har bytt motor till en F och det enda som är kvar ifrån FD tiden är EGR omvandlare och någon Pulsair omvandlare på fjäderbenstornet.

Jag ska gå ut och mäta med tändning, sen kall och sen varm motor för att se skillnad! Ska kolla över kablaget noggrant och alternativt försöka få tag på en Bosch sond utav någon i närheten!
Användarvisningsbild
av lennarte
Felkod 2-3-2 betyder inte att lambdasonden inte fungerar, den betyder att lambda regleringen inte fungerar. Lambdasonden kan mycket väl fungera men regleringen räcker inte till p.g.a andra fel. T.e.x tjyvluft eller avgas läck. 2-1-2 betyder att lambdasonden inte fungerar. Eller att signalen inte når ECU. Så om du kollar med mätare på signal kabeln (den svarta) och V "vandrar" mellan c:a 0,1 och 0,9V så fungerar troligen lambdasonden. Kabeln ska vara kopplad. Du ska mäta mellan flatstiftkopplingen och jord på motorn, t.e.x på insuget. Där blir lätt felvisning annars p.g.a den låga spänningen. På insuget där bränslerailsen är fäst sitter jordningen av flera komponenter till motorstyrningen, kolla att kablarna sitter ordentligt fast i kabelskorna, annars löda kablarna kabelskorna
av IonNoSec
Tjenare! I början av denna tråd hade jag problem med regleringen vilket löste sig tillslut nog. Visade sig att jag fortfarande hade ett litet hål i avgasröret som jag tätade.

Efter jag fick lagat avgassystemet så fungerade lambdasonden i ungefär 3 dagar sen började den krångla igen. Från ingenstans så var han helt kraftlös, han svarade på gas och misstände inte men väldigt kraftlöst.

Jag började då felsöka med multimeter precis så som du skriver att man ska göra. Märkte då att signalen hoppade mycket sen tillslut stannade den på 0.5 och motorn började bli lite orolig efter kanske 1 minut så fick den liv igen och började hoppa fram och tillbaka. Min gissning är att värmningen till sonden gått sönder?

Kollade över kablage och gjorde rent stiften på alla kontakter, det hjälpte inte. Jag fick tillsist tag på en Bosch lambdasond som en kompis hade och har kanske åkt 3 mil och bilen går som en klocka! Upplever den till och med lite piggare än med Biltemasonden, kanske så har han alltid gått för magert med den?

Håller nu tummarna på att det ”bara” Var en skräp sond ifrån biltema som gjorde problemet.
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]