- lör 03 aug 2024, 08:52
#1585594
F och FB har samma lambdasond, FD har en annan med 4 kablar. På alla dessa sitter lambdasonden i katalysatorn. Du har ett främre avgasrör från en 740 före -89, då satt lambdasonden i främe avgasröret under grenröret. Det går säkert att "koppla om" så det funkar med en äldre lambdasond, men du kanske har en ECU från en äldre 7/900 också om du inte får felkod på icke fungerande EGR/PulsAir.
Felkod 2-3 -2 betyder oftast tjyvluft mellan LMM och topplock, eller avgas läck mellan topplock och Lambdasonden. Du måste radera felkoden, annars går motorn i ett "fel säkert" läge och går inte "som vanligt" och tar 10 - 30% mer bensin. Varje gång miljölampan tänds fins felkod i systemet och motorn går i ett nödläge för att du ska kunna köra med den till verkstad (fler hem). Om lambdasonden är Ok så börjar den på c:a 0,5V med tändning på. När du startat motorn startar uppvärmningen av sonden, då stiger V sakta uppåt tills sonden blir varm. Då börjar V växla mellan 0,1V till 0,9V, oftast hinner inte instrumenten med (det växlar fort) så instrumentet visar mellan c:a 0,4V till 0,7V.
Felkod 2-3 -2 betyder oftast tjyvluft mellan LMM och topplock, eller avgas läck mellan topplock och Lambdasonden. Du måste radera felkoden, annars går motorn i ett "fel säkert" läge och går inte "som vanligt" och tar 10 - 30% mer bensin. Varje gång miljölampan tänds fins felkod i systemet och motorn går i ett nödläge för att du ska kunna köra med den till verkstad (fler hem). Om lambdasonden är Ok så börjar den på c:a 0,5V med tändning på. När du startat motorn startar uppvärmningen av sonden, då stiger V sakta uppåt tills sonden blir varm. Då börjar V växla mellan 0,1V till 0,9V, oftast hinner inte instrumenten med (det växlar fort) så instrumentet visar mellan c:a 0,4V till 0,7V.
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V