Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sparkz
bapelsin skrev:Jag provade dock inte att banka med ursinnigt våld längst ut på länkarmen där den omsluter spindelleden. Var det det jag borde ha gjort? Jag funderar på verkstad nu, om det bara tar ett par minuter för en yrkesman att byta dessa så borde det ju inte kosta många hundralappar?
När jag nu jobbar på en verkstad och har tillgång till den på fritiden byter jag naturligtvis mina spindelleder själv. Är alternativet att ligga på en parkering och göra det så är svaret "aldrig i he***te!"

Men ändå, banka på kulbulten brukar vara lönlöst, slå på länkarmen i stället. Rejäl handslägga och gärna samtidigt som någon hänger på spettet.
av bapelsin
Sparkz skrev:När jag nu jobbar på en verkstad och har tillgång till den på fritiden byter jag naturligtvis mina spindelleder själv. Är alternativet att ligga på en parkering och göra det så är svaret "aldrig i he***te!"

Men ändå, banka på kulbulten brukar vara lönlöst, slå på länkarmen i stället. Rejäl handslägga och gärna samtidigt som någon hänger på spettet.
Ja det där med att göra saker liggandes på en parkering är spännande, att man hela tiden vet att det man gör (t.ex. att ligga ner och skruva av en bult i ett par minuter) skulle ta en sekund om man hade rätt verktyg. Det där med att banka med en slägga på länkarmen, hur påverkar det övriga delar? Finns inte risken att man bankar något skevt då så att hjulinställningar och annat påverkas?

På besiktningen gillade de inte mina spindelleder (som sagt 740, 85:a), bilprovaren tog tag om däcket ungefär som när man håller om en ratt med båda händerna och "vickade" lite på det. Det känns förvisso givet att det är spindelleden det är glapp i då... men kan det vara något annat också? Vore ju inte så otroligt kul om däcken gick att vicka på fortfarande vid efterbesiktningen.

Hur märker man förresten att en gummibussning i länkarmen vridits sönder om det nu visat sig att jag lyckats med den bedriften (också)?

Nåväl, jag unnade mig. Eller bilen. S&a[…]

Om båda har samma Volt område och pol&[…]

Högt oljud ej från motor

Är det inte ett hjullager som Erik Å ti[…]

Ja du hade ju inga felkoder på 5v signalen s[…]