Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
RubbeB skrev: lör 13 jul 2024, 12:43 När du säger kontrollera menar du felkodsläsning? För det har jag koll på att man kan göra. Men är det något annat den kan nyttjas till? Ja precis slangen är fixad!
Du kan kontrollera funktionen på vissa delar (typ tomgångsmotorn) , alltså om dom fungerar. Inte bara läsa felkoder.
Vad menar du med att fixat slangen, är den flyttad från filter burken till nippeln framför spjällhuset? Här är en länk till hur diagnostik boxen fungerar
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 4Bb4rmGip4
av volvo740sugmotor
Fyll ventilen/motorn med 55-6 eller wd40 och skölj ur till det som kommer ut slutar vara svart.
Haft det felet själv dock på en annan bil där den ibland tappade tomgången helt för att ventilen/motorn var skitig och kärvande.
Kan du få felkoder är det en bra början.
av RubbeB
Du kan kontrollera funktionen på vissa delar (typ tomgångsmotorn) , alltså om dom fungerar. Inte bara läsa felkoder.
Vad menar du med att fixat slangen, är den flyttad från filter burken till nippeln framför spjällhuset? Här är en länk till hur diagnostik boxen fungerar
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 4Bb4rmGip4
[/quote]

Jasså, hade jag ingen aning om. Får kika in de lite mer då. Fixat menade jag att jag satt en ny slang mellan tomgångsventilen och röret till luftburken. Där alltså slangen ska sitta utav vad jag kunnat läsa mig till.
av RubbeB
volvo740sugmotor skrev: lör 13 jul 2024, 19:20 Fyll ventilen/motorn med 55-6 eller wd40 och skölj ur till det som kommer ut slutar vara svart.
Haft det felet själv dock på en annan bil där den ibland tappade tomgången helt för att ventilen/motorn var skitig och kärvande.
Kan du få felkoder är det en bra början.
Hmm får skruva loss den och testa göra rent.
Användarvisningsbild
av lennarte
RubbeB skrev:Fixat menade jag att jag satt en ny slang mellan tomgångsventilen och röret till luftburken. Där alltså slangen ska sitta utav vad jag kunnat läsa mig till.
På min 745-a (och andra jag kollat på) sitter slangen på den nippeln som sitter strax före spjällhuset. Nippeln på filter burken är tom. Den sitter dessutom före luftfiltret så det är orenad luft du får in i motorn. Kan finnas olika varianter, men på min och andra sitter till luften till tomgången där och frånluften från vevhusventilationen på samma ställe. Fast på undersidan på samma slang till spjällhuset. Om det är så att slangen till tomgång motorn inte ska sitta där, ska nippeln vara tät.
av RubbeB
Har du en bild? Har ändrat runt nu och dessutom plockat av spjällhuset och tomgångsventilen och spolat rent. Även använt tops för att få bort all gegga. Funkade ej men nu har jag läst koder och fick ut 2 st (konstigt nog bara😅). Jag fick 2-2-3 vilket enligt pdf'en ska vara just "Felaktig signal från tomgångsluftsventil" vilket ändå är skönt att veta då bilen alltså ändå har reggat de. Alltså någon fel på elen? Kontakten eller relä osv? Felkod 2 var 3-2-1 och ska vara "Kallstartsventilens signal" vilket jag faktiskt inte vet ens vad det är. Vad är funktionen för den?
Användarvisningsbild
av lennarte
Gick tillbaka och kollade på inläggen på båda dina trådar. Glöm allt jag skrivit. Du har en 92-a, och den har Rex/Regina tänd och bränslesystem. Då ska slangen till tomgångs motorn sitta i filter burken. Skicka en bild på din motor på torpeden jämte bromsservon och på spjällhuset
Svårlösta vibrationer

Skulle kanske behöva tejpa Bilias balansering[…]

Problem med trafikinformation RTTI

Jag letade lite i bilen men det verkar inte som om[…]

Pinnbult i navet

Joo så är det med många saker...[…]

Tryckluft är bra till många saker. Det[…]