Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av TioTusenKRBil
Problemet är väl inte att båda hjulen låser sig. Symptomen är ju att bilen står helt stilla i en backe utan handbroms, färdbroms, eller växel så vitt jag vet. Det låter typ som att en bult har lossnat eller dreven pajat och "låser"sig i ena riktningen, tills man vickar loss de så det låser sig åt andra hållet tycker jag. Dvs däcken kan TVÄRSTANNA från ingenstans om det låser sig. Inte drivaxel i drivaxel utan TOTALT NOLL rörelse.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
TioTusenKRBil skrev:Dvs däcken kan TVÄRSTANNA från ingenstans om det låser sig. Inte drivaxel i drivaxel utan TOTALT NOLL rörelse.
Hände mig en gång med förra 945an, när växellådan totalhaverade. Ingen trevlig upplevelse i 90+ mitt under en omkörning :-)
En bekant har en 745-(90 eller -91a) med vanlig 1031a som också låste sig under färd en gång... EN gång. Tidigare och efter det har den fungerat alldeles utmärkt. F-n vet som hände för att den skulle låsa sig, och sen plötsligt fungera felfritt igen. Hade jag inte själv varit med när det hände hade jag aldrig trott på det :-D Detta skedde för ca 3 år sedan, och bilen är ännu i drift med samma axel...
Användarvisningsbild
av lennarte
Har inte haft "nöjet" att ha en 1041 i min 745-a som är annars utfustad med "allt" som fanns som tillbehör till 760 och 740. Men har läst om den och läst denna tråd.
Är det inte så att diffen är låst vid start och "släpper" när du kommer upp i fart? Därför håller den inte för att "leka med" på sommaren. Men är en bra "kompis" i snö och lera. Det lär vara så att det finns 1041 med lameller också, men det står så mycket om det när jag sökte på det. Alltså bakaxeln ska "slira" så du kan styra bilen även vid låst diff. i låga hastigheter. Rätta mig gärna on jag har fel. Har funderat på en 1041 för 745-an "slirar lätt" när man ska iväg vid regn våta vägar och 159 hk
av panth0n
lennarte skrev: tis 14 nov 2023, 08:17 Är det inte så att diffen är låst vid start och "släpper" när du kommer upp i fart? Därför håller den inte för att "leka med" på sommaren. Men är en bra "kompis" i snö och lera. Det lär vara så att det finns 1041 med lameller också, men det står så mycket om det när jag sökte på det.
Diffen är en helt vanlig öppen diff tills det att något hjul under 40kmh börjar spinna (ska vara typ 100 rpm skillnad på hjulen, då låser den sig). Då "slungas" vikten ut och en "arm" greppar tag i vikten vilket leder till ett jäkla tjong och dunk i bakaxeln - samt låst diff. Därför antar jag att de inte håller så väl, det smäller alltså något fruktansvärt när de hugger i. :-)
Vid ca >40kmh fjädrar denna armen upp sig och den kan således ej haka i slungvikterna.

Lameller sitter det i alla 1041 (Eaton G80). Guld värd att ha när vi flyttade boogiehusvagn med 945. Mindre kul när den höll på att haverera och blev livsfarlig.

I och med mitt byte till 1031 från 1041 känner jag direkt igen mig i det du skriver om att det slirar vid vått väglag, och i mitt fall även med nya sommardäck. Mest slir på gräs/grus naturligtvis men har fasen hänt vid rödljus också. Dock fick ju 1041an jobba rätt hårt då samma förutsättningar rådde tidigare också, bara att den högg i och drev på när det spann loss :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
panth0n skrev:I och med mitt byte till 1031 från 1041 känner jag direkt igen mig i det du skriver om att det slirar vid vått väglag,
Har urdubbade vinterdäck som sommardäck bak, dom borde inte vara alltför hårda (c:a 5 mm kvar), kört med dom 3 somrar. Dom skrotades som vinterdäck för där var alltför få dubb kvar (fram på frugans Passat) när där var c:a 7 mm gummi kvar.
av S70bonde
Ger mig på att byta diff också då för att vara på den säkra sidan, lite mer kunskap är ju alltid bra.
Problemet med att den dör i svängar kvarstår
Har rengjort alla jordningar som jag har hitta runt hela bilen.
Har haft av tankarmatur och passat på att byta pumpfiltret
Har gått igenom alla bränsleledningar som är i fint skick.
Har hållt i nycklen ifall det skulle vara glapp i tändlåste, (kanske glappar i själva tändlåset ändå?)
Utgånget VOC

Hade glömt låsa bilen och appen varnade[…]

Samma på min XC60 2016, kom i år. Sk&a[…]

Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]