lennarte skrev: ↑tis 14 nov 2023, 08:17
Är det inte så att diffen är låst vid start och "släpper" när du kommer upp i fart? Därför håller den inte för att "leka med" på sommaren. Men är en bra "kompis" i snö och lera. Det lär vara så att det finns 1041 med lameller också, men det står så mycket om det när jag sökte på det.
Diffen är en helt vanlig öppen diff tills det att något hjul under 40kmh börjar spinna (ska vara typ 100 rpm skillnad på hjulen, då låser den sig). Då "slungas" vikten ut och en "arm" greppar tag i vikten vilket leder till ett jäkla tjong och dunk i bakaxeln - samt låst diff. Därför antar jag att de inte håller så väl, det smäller alltså något fruktansvärt när de hugger i.
Vid ca >40kmh fjädrar denna armen upp sig och den kan således ej haka i slungvikterna.
Lameller sitter det i alla 1041 (Eaton G80). Guld värd att ha när vi flyttade boogiehusvagn med 945. Mindre kul när den höll på att haverera och blev livsfarlig.
I och med mitt byte till 1031 från 1041 känner jag direkt igen mig i det du skriver om att det slirar vid vått väglag, och i mitt fall även med nya sommardäck. Mest slir på gräs/grus naturligtvis men har fasen hänt vid rödljus också. Dock fick ju 1041an jobba rätt hårt då samma förutsättningar rådde tidigare också, bara att den högg i och drev på när det spann loss