Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Detta stelnar inte heller. Blir långsamt segare. Har t.o.m använt det att förstärka toppackningar på på 70-80-talet, där bör det dock ha stelnat . Det var gjutjärns motorer med lösa cylindrar där packningen vid cylinderfoten sjunkit ihop (typ tyska Fords tidiga V-motorer) så delar av cylindern låg några 100-delar, kanske en 10-del under motorblocket. Det funkade så länge jag jobbade kvar där. Detta var då gamla bilar (från början och mitten på 60-talet) som blivit för dyra att laga "riktigt"
lennarte skrev: tor 07 sep 2023, 02:26 Detta stelnar inte heller. Blir långsamt segare. Har t.o.m använt det att förstärka toppackningar på på 70-80-talet, där bör det dock ha stelnat . Det var gjutjärns motorer med lösa cylindrar där packningen vid cylinderfoten sjunkit ihop (typ tyska Fords tidiga V-motorer) så delar av cylindern låg några 100-delar, kanske en 10-del under motorblocket. Det funkade så länge jag jobbade kvar där. Detta var då gamla bilar (från början och mitten på 60-talet) som blivit för dyra att laga "riktigt"
Verkar som att den läcker runt bultarna, ska nog köpa mig lite brickor på jula och det där medlet därifrån du rekommenderade.
Syns både på motorn och ventilkåpan. Får nog ta rikligt medel runt bult hålen då det verkar som oljan letat sig upp där, fast det kan ju bero på dåligt tryck om bultarna "bottnar"?
Har använt biltemas gasket cement och det var knappast mjukt snarare stenhårt och resterna bröts lätt loss.

Bild

Bild
Har du en ny packning så ska det räcka att pensla packningen på dom ställen där du "viker den". Läcker den ändå är felet inte där, utan vevhusventilationen.
Dessa packningsklister är baserade på shellack (rödsprit) och har funnits lika länge som motorer. Dock dunstar rödspriten med tiden och då blir det "segare", men det är bara att spä det med ny rödsprit så funkar det igen
Tänk på hur man ska skruva fast locket. Du ska inte dra åt hårt öht. Rengör ytorna, dra lite packningsklister där packningen viker sig (runt kammen t.ex.), och skruva åt tills det bara är lite motstånd. Sen tar du och låter motorn värmas upp och då sväller packningen och tätar. Vanligast är nog att folk drar åt för kung och fosterland för att det inte ska läcka, och sedan så kan inte packningen svälla och täta korrekt.
TioTusenKRBil skrev: lör 09 sep 2023, 09:36 Tänk på hur man ska skruva fast locket. Du ska inte dra åt hårt öht. Rengör ytorna, dra lite packningsklister där packningen viker sig (runt kammen t.ex.), och skruva åt tills det bara är lite motstånd. Sen tar du och låter motorn värmas upp och då sväller packningen och tätar. Vanligast är nog att folk drar åt för kung och fosterland för att det inte ska läcka, och sedan så kan inte packningen svälla och täta korrekt.
Precis.... Det är därför det finns moment till alla skruvar i motorn. Man blir förvånad över hur lite man behövt dra för att uppnå rätt moment på t.ex muttrarna till ventilkåpan. Nu använde jag inte moment nyckel på min motor (ventilkåpan) för jag har för stor moment nyckel, men efter mer än 50 års skruvande i gamla motorer har man nog lite "känsla" i fingrar och händer
Körde med 15nm moment men lyckades dra av en pinnbult ändå. skitkul. Nu får vi se om medlet kan täta ändå. Drog alla för hand och körde sedan momentnyckel. Alla gick bra utom den som gick av, den gick ett varv extra innan det sa "knäpp" och så var den av. Pinnbulten kanske var sliten eller bara gammal dom har ju suttit där ett tag.
Får väll ta in den ett tag i vinter och lösa problemet. Nåja drog ju av massor av luftningsnipplar vid renovering av saabens broms ok så det är nog min lott i livet :bored:
Håller den tätt kan jag gott skjuta på det till våren. har en vän som åker runt med en trimmad saab 9-3a där två grenrörs bultar gått av utan läckage så det KAN fungera, fast det ser riktigt fult ut.
Så var hittar jag nya pinnbultar och hur hårt sitter de som redan sitter där? Måste jag värma alu toppen eller är dom enkla att få ur?
Bild
Nu när jag har massor av sånt där medel så fyllde jag hålet, får se om det håller tätt ändå.
Bild
Om det får dig att må bättre så kan jag berätta att jag drog av den lägre bulten på bakoken. Den som man knappt kommer åt utan att ta av hängen (montera av bakaxeln alltså). Jag skulle nog säga att man svetsar på en mutter eller liknande alla dagar i veckan om en bult gått av.
TioTusenKRBil skrev: mån 11 sep 2023, 23:05 Om det får dig att må bättre så kan jag berätta att jag drog av den lägre bulten på bakoken. Den som man knappt kommer åt utan att ta av hängen (montera av bakaxeln alltså). Jag skulle nog säga att man svetsar på en mutter eller liknande alla dagar i veckan om en bult gått av.
Jag har renoverat hela bromssystemet på min saab men volvon kommer nog snart så utöver avdragna luftnipplar så ska jag komma ihåg detta också. Fick du ut bulten tillslut?
Tror jag kommer försöka få fatt i den bit som sticker ut med en svetstång och gänga ur den så, funkar det inte, ja då blir det nog till att svetsa dit en mutter. fick jag göra på mina ok på saaben där nipplarna gick av. Den värsta fick jag svetsa dit en bult 5-6 gånger innan den gav med sig.
Bjussar på en bild på det man INTE vill se på sina ok.
Bild
men det slutade väl
Bild
Tog ut volvon och ställde in damens lilla IQ. Trots att en skruv gått av så håller den helt tätt. Enda fördelen är väll att jag kan laga det när jag känner för det. Tog den på en lång tur. Med de nya tändstiften går den lite jämnare vid kallstart. Misstänker att kanske tändspolen gjort sitt efter 34 år. Saabens var helt slut så varför inte denna?
Någon med ny fartkamera fil gpx

Min original gps har inte fartkameror. Fick tag i[…]

Fått hem däcken idag, nu ska bara n&a[…]

V50 löst luftintag över kylaren

Två plastpluppar man drycker ner.

Hur tvingade bilen dig att köra på be[…]