Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av TioTusenKRBil
Man ska kunna köra 0,6 original (FTT trycket). Har hört att epa folket kört 0,9 original men det är inget som lär gå bra. Allt över 0,6 bör åtminstone ställas in med en bredbandslambda. 3 bar ska det vara vid fuelrail på en turbomaskin (btr på 3 bar alltså).
Testa spridarna hemma beror väl på men man kan lyssna på spridaren att den öppnar och stänger i takt med motorn och att alla är lika (sätt en mejsel på spridaren med motorn på tomgång). Man kan även mäta motstånd med multimätare och se till att alla är lika och jämna med original (du lär ha bosch turkosa spridare kan inte siffran i huvudet men det står på spridaren). Du kan även testa om spridaren läcker genom att ta upp fuelrail (det kommer läcka bensin här) och sätta på tändlåset så att pumpen bygger tryck till fuelrail. Det mesta jag nämnt är dock mer eller mindre endast relevant när motorn går fett, inte magert som du beskriver det. Ska du rengöra spridare hemma så kan jag endast rekomendera ultraljudstvätt men det hjälper inte alltid om det är för mycket skada. Tänk på att det handlar om variation av enstaka cc/minut när spridare börjar bli dåliga.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Psst, FTT orginaltrycket är ~0.55 ;-) Har hört att ~0.7 är ungefär maxgränsen för vad orginalmjukvaran kan kompensera för, inget jag provat själv.

Att ladda mycket högre än 0.7 med den där fjutturbon är tämligen meningslöst dock. Pumpar typ bara varmluft...
av volvo944080601
Jag tänkte köra 0,9 i ladd det ska gå bra med den turbon men det går inte även fast jag har chippade boxar jag har bytt slangen till bränsletrycksregulatorn och om det skulle vara filterett så borde det väl variera om hur mycket man kan ladda innan det blir snålt med soppa det borde väl inte låsa sig vid prick över 0.55 eller 0,6 bar den går bra med original ladd som är 0,3 då kan man varva ur den fullt då går de ju också åt en hel del soppa
av TioTusenKRBil
Kan vara chippet. Återställ bilen till original och se till att den går fint runt 0,55 bar först. Tar ju inte många minuter att göra..
av TioTusenKRBil
Ja okej. Vad bra! Hade inte kört 1 bar med den där snurran dock. Dra ner det till typ max 0,8 så tror jag nog att du får lite mer hästar.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12

@Kaffeslurk , Är det u en storstad så […]

Jag var och provade Polestar 2 performance idag. J[…]

Ljud från koppling

Tja, jag har en 940 -93 b230fd, var och sladdade p[…]

Nej det kan inte byggas upp något under/&oum[…]