Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Leoson
Nu har jag äntligen lykats få fram lite felkoder :D
På uttag 2 fick jag 121 221 och 231 (Bränslesystem LH 2,4)
Användarvisningsbild
av Leoson
är det laftmassamätaren eller är det lambdan som är skit??
av Addekarlsson
Lmm är lätt att kolla. Ryck kontakten till den, så märker du direkt om lmm är hel eller trasig. går bilen som en påse nätter utan kontakten, så är lmm hel. Blir det ingen skillnad, så är lmm trasig.

Lambda går att mäta upp, men jag minns inte hur. Finns nog info om detta här på forumet tror jag.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Leoson
lmm är hel ska se om ja kan mäta upp lambdan.
av Loblin
Leoson skrev:Hej

Jag har en 940 gl -93 som lambda lampan har börjat lysa på.
Jag gjorde rent alla kontakter och provade att släcka lampan. Den gick bra men ibland så dog den när ja kopplade, för tomgången sjönk fort som fan. Nu efter en vecka har lampan börjat lysa igen men bilen går som förut lite kraslig tomgång annars okej.
nån som har nått tips om vad det kan vara?? :???:

En släkting hade ett liknande problem på sin 940gl -93.. ..där tändes lambdalampan...men vet inte om den gick dåligt.
Men felet på den var iaf en slang nånstans i motorn som hade lossnat!! (tydligen ett vanligt fel enligt den gammle mekanikern som fixa de!!) Dom satte bara dit slangen igen å lossade batteriet å då blev de bra!
Men det kan ju va nåt annat me...skadar dock inte å kolla om alla slangar sitter där dom ska å inte läcker !! Hoppas de löser sig!
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Leoson skrev:lmm är hel ska se om ja kan mäta upp lambdan.
Behöver du instruktioner på hur du mäter lambdan...så skrik! :wink:
Användarvisningsbild
av Leoson
lite instruktioner vore ju inte fel :D
Användarvisningsbild
av Jocke S.
När jag mäter lamdasonden, börjar jag med att sära det dubbla kontaktstycket och mäter recistansen mellan ena stiftet (ej mot lambdan) (svart el. brun kabel) och (-) på batteri. Här ska värdet vara 0 Ohm. Är detta OK, så fortsätter jag med att koppla ihop kontaktstyckena igen och blottar gummidamasken (mot lambdan) på densamma. På kabeln som leder till jord, kopplar jag in multimeterns minus-kabel. Multimeterns plus-kabel kopplar jag (med en krokedilklämma) på lambdans signalkabel (singelkabeln), varefter jag startar motorn (som sedan tidigare blivit varmkörd) och läser av multimetern. Värdet skall pendla (snabbt) mellan ca. 0,1 & 0,9 volt.

För att lambdan skall funka so den skall, behöver den en referensspänning från styrenheten på 0,5 volt. Detta kollar man genom att koppla bort signalkabelns kontakt. Vrid på tändningen och mät mellan flatstiftet (ej mot lambdan) och (-) på batteri. Här skall värdet 0,5 volt finnas.

Lambdans förvärmning är oxå viktig! Detta kollar man genom att bl.a. resistansmäta lambdan.
Dela det dubbla kontaktstycket och mät (mot lambdan).
Recistansen skall med kall sensor vara ca. 2 - 3 Ohm. och med varm sensor, upp till ca. 14 Ohm.

Koppla in multimetern på det motsvarande kontaktstycket (ej mot lambdan) och mät spänningen (volt). Vrid på tändningen, så skall du under några sekunder få batterispänning (ca. 12volt) på mätaren.
En ganska vanlig 245:as liv

Jag har sedan i slutet av sommaren hållit p&[…]

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]