- fre 25 maj 2007, 09:44
När jag mäter lamdasonden, börjar jag med att sära det dubbla kontaktstycket och mäter recistansen mellan ena stiftet (ej mot lambdan) (svart el. brun kabel) och (-) på batteri. Här ska värdet vara 0 Ohm. Är detta OK, så fortsätter jag med att koppla ihop kontaktstyckena igen och blottar gummidamasken (mot lambdan) på densamma. På kabeln som leder till jord, kopplar jag in multimeterns minus-kabel. Multimeterns plus-kabel kopplar jag (med en krokedilklämma) på lambdans signalkabel (singelkabeln), varefter jag startar motorn (som sedan tidigare blivit varmkörd) och läser av multimetern. Värdet skall pendla (snabbt) mellan ca. 0,1 & 0,9 volt.
För att lambdan skall funka so den skall, behöver den en referensspänning från styrenheten på 0,5 volt. Detta kollar man genom att koppla bort signalkabelns kontakt. Vrid på tändningen och mät mellan flatstiftet (ej mot lambdan) och (-) på batteri. Här skall värdet 0,5 volt finnas.
Lambdans förvärmning är oxå viktig! Detta kollar man genom att bl.a. resistansmäta lambdan.
Dela det dubbla kontaktstycket och mät (mot lambdan).
Recistansen skall med kall sensor vara ca. 2 - 3 Ohm. och med varm sensor, upp till ca. 14 Ohm.
Koppla in multimetern på det motsvarande kontaktstycket (ej mot lambdan) och mät spänningen (volt). Vrid på tändningen, så skall du under några sekunder få batterispänning (ca. 12volt) på mätaren.
Tidigare ägare av en 945 GL, -91, B230FB, M47.