Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

På våran VW satt det som cement. När jag knackat och skrapat bort typ 60 % på silen så köpte jag en ny. Det som sitter så hårt som det gjorde där går nog inte att få bort utan att skrapa, knacka och borsta. Så det gör kanske inte så stor skada, om det sitter på andra ställen än i silen
På min första bil (Opel Rekord -59) var det en oljeplugg i kolossal format, 41mm i 6-kanten. Hålet (gängan) var större än sexkanten på Volvo. Där kunde man stoppa in pekfingret och "skrapa ut" all "sludge" som samlatspå botten i oljetråget. "På den tiden" fanns inte oljor som "löste" föroreningar på samma sätt som idag. Olje bytesintervaller var 250 mil, och man körde SAE 30 olja på sommaren och SAE 20 på vintern. Jag hade denna bil i början på 70-talet (skrotades 1978) och vid den tiden kom så småningom 20W30 olja. Mineralolja så klart, syntet olja var då science fiktion. Den blev inte allmän förren en bit in på 80-talet
KalleJ skrev: tor 18 maj 2023, 23:23 Borde de inte gå att spola/borsta/rensa oljesilen ifrån oljepluggen?
En sån här är inte dyr
https://www.amazon.se/Endoskop-Vattent% ... C98&sr=8-7
Det känns ju som ett intressant alternativ. Hur sitter silen i förhållande till pluggen? Tänkter att pluggen sitter ju långt bak på tråget, men silen bör sitta långt fram? Kanske vägen dit blir för knixig för att det ska kunna gå att göra så?
lennarte skrev: fre 19 maj 2023, 07:42 På våran VW satt det som cement. När jag knackat och skrapat bort typ 60 % på silen så köpte jag en ny. Det som sitter så hårt som det gjorde där går nog inte att få bort utan att skrapa, knacka och borsta. Så det gör kanske inte så stor skada, om det sitter på andra ställen än i silen
På min första bil (Opel Rekord -59) var det en oljeplugg i kolossal format, 41mm i 6-kanten. Hålet (gängan) var större än sexkanten på Volvo. Där kunde man stoppa in pekfingret och "skrapa ut" all "sludge" som samlatspå botten i oljetråget. "På den tiden" fanns inte oljor som "löste" föroreningar på samma sätt som idag. Olje bytesintervaller var 250 mil, och man körde SAE 30 olja på sommaren och SAE 20 på vintern. Jag hade denna bil i början på 70-talet (skrotades 1978) och vid den tiden kom så småningom 20W30 olja. Mineralolja så klart, syntet olja var då science fiktion. Den blev inte allmän förren en bit in på 80-talet
Intressanta anekdoter :) Det var annorlunda förr, helt klart.

Min förhoppning var att det som fastnade i silen tillslut skulle lösas upp av den moderna syntetiska oljan, men så kanske det inte fungerar? :-D
Officefb skrev:Min förhoppning var att det som fastnade i silen tillslut skulle lösas upp av den moderna syntetiska oljan, men så kanske det inte fungerar?
VW-n gick c:a 4000 mil (från ny) på VW original Longlife olja, så redan där var nog skadan skedd. Efter att Jag bytte olja och filter så var oljan brun och fin (nästan som ny) vid varje byte. Även den olja jag tappade ur motorn efter att oljetrycket försvunnit var brun och fin. Körde då på Mobil 1 15W40 helsyntetisk olja. Efter jag satt ihop motorn körde jag c:a 500 mil på mineralolja och hällde i motor tvätten vid varje byte (4 gånger) och i börja var det kolsvart men det blev bättre varje gång. Efter detta körde jag endast på Biltemas Semisyntetisk 10W40 och oljan blev ordentligt mörkare varje gång. Bytte 2 gånger om åren (c:a 700 mil). En olja som inte blir mörkbrun eller svart gör inte sitt jobb. Den ska bli svart på 1000 - 1500 mil. Jag kommer aldrig att köra någon bil på synterisk olja om den inte mörknar ordentligt mellan bytena. Subarun vi har nu är ju garanti på och gratis service, men när garantin går ut blir det nog mineral eller semisyntetisk olja i den också. Har hittat en mineralolja som uppfyller specen som Subaru kräver men den säljs inte i Sverige. Här är "vi" helt insnöade på syntetisk olja och långa bytesintervaller
Officefb skrev: Min förhoppning var att det som fastnade i silen tillslut skulle lösas upp av den moderna syntetiska oljan, men så kanske det inte fungerar? :-D
Det är tillsatserna i oljan som renar, inte själva oljan. Men det finns gränser på vad tillsatser kan göra mot grövre saker som fastnar i en oljesil.

Lennart har inte riktigt koll på moderna oljor. Vad som får kallas/säljas som helsyntet är inte lagstadgat i många andra länder än tyskland.
Svensk(och övriga världen) helsyntet kallas oftas (HC) synthetisch / technology, för att det är raffinerad mineralolje blandning med ett par skvättar syntetisk olja.
Riktigt helsyntet står det Vollsynthetisches på.
Översätt gärna den här sidan:
https://www.schmierstoff-zentrale.de/bl ... isches-oel
15W40 Mobil 1 är en bra bit ifrån helsyntet.

Hade de varit mineralolja i 4000mil hade den motorn skurit för längesedan.
KalleJ skrev:Det är tillsatserna i oljan som renar, inte själva oljan.
Jodå, jag har bra koll. Kanske mest på äldre oljor men ändå.... Jag vet att det som idag säljs som helsyntet är "modifierad" ur mineralolja. Enligt vad jag lärde mig en gång för länge sedan (80-tal jobbade som bilmek då) på en kurs om den då nya syntet oljan var att mineraloljan "förtunnar" man med tillsatser. Därför är det viktigt att byta i tid för när tillsatserna "slits ut" blir oljan tjockare. En syntet olja är en "förfinad" mineralolja (har raffineratd bättre) och "förtjockar" den med tillsatser. Därför är det viktigt att byta i tid för oljan blir tunnare när den slits. Sedan är det det där med körsätt. Ska du "få ut" 3000 mil mellan bytena får du aldrig stänga av motorn. När vi köpte VW-n jag skrivit om var det 3000 mil mellan bytena, oavsett körsätt. Därför blev det fruktansvärt fel många gånger med massor av motorras som följd.
P.S jag bytte vevlager som ren säkerthet när jag hade tråget nere
D. S

Fåglarna tyckte tydligen att bilen var en br[…]

Den ska sitta över handbromsjusteringsskruven[…]

Har en v70 -11 Den dör under färd n&aum[…]

Vevhusventilation oljeläckage

Hej! Undrar om en igensatt vevhusventilation kan o[…]