Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1513571
En sak med K-jet är att de lätt blir sura om de stannar direkt när man startar dem (om man går kärringstopp till exempel), så om den går 2 sek och sedan går att starta 2 sek igen så är det nog ganska säkert bränsletillförseln som är felet. Eller att den bara går på kallstartspridaren.
#1514743
Som utlovat en uppdatering.

Gick noggrant igenom alla vakuum slangar och en av dom satt riktigt löst/inte alls, drog på en ny slangklämma.
Vred om nyckeln till läge 2 men hörde ingen pump trots örat lutat mot påfyllningsröret, så troligen förpumpen som gett upp.
Hällde i ytterligare 15l bensin i tanken och vred om, på andra försöket så startade den och gick! Fick även spänna remmarna då dom var slappa å skrek ordentligt, var även dåligt med servo olja så de fylldes på.
Tog bilen på en liten tur och verkar gå riktigt bra.

Tack alla för så mycket bra information och tips, verkligen uppskattat.
#1514770
Nästa steg, byt olja. Gärna flera gånger. Dessa motorer är väldigt känsliga (felbyggda) och Volvo sänkte byesintessintervallen när dom var nya till (tror jag) 500 mil. Oljan "kokksar" lätt vilket gör att oljekanalerna till kamaxelsmörjnlngen vilket resulterar i att kamaxlar och ventil tryckare slits ut i förtid. Detta gäller främst dom tidiga modellerna (B27, B28). Med B280 (-88 till 90) var detta löst. Problemet var att Volvo fick bygga om oljetråget så det rymmer flera liter olja mindre än andra modeller med denna motor. Den satt under många år i Renault och Peugot utan dessa problem som Volvo hade. Denna motor satt även i en hel del sportbilar som byggdes i mindre skala, t.ex Alpin, De'Lorian, Lotus med flera. Även Renaults F1 motor byggdes med denna motor som grund och vann F1 VM i flera år
V60 sliter däck bak

Men står att första steget du länk[…]

Fick mejl av Volvo cars i torsdags om att jag ska[…]

Hade nog tur, för pinnskruvarna satt kvar i b[…]

Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]