- lör 08 okt 2022, 08:37
#1514770
Nästa steg, byt olja. Gärna flera gånger. Dessa motorer är väldigt känsliga (felbyggda) och Volvo sänkte byesintessintervallen när dom var nya till (tror jag) 500 mil. Oljan "kokksar" lätt vilket gör att oljekanalerna till kamaxelsmörjnlngen vilket resulterar i att kamaxlar och ventil tryckare slits ut i förtid. Detta gäller främst dom tidiga modellerna (B27, B28). Med B280 (-88 till 90) var detta löst. Problemet var att Volvo fick bygga om oljetråget så det rymmer flera liter olja mindre än andra modeller med denna motor. Den satt under många år i Renault och Peugot utan dessa problem som Volvo hade. Denna motor satt även i en hel del sportbilar som byggdes i mindre skala, t.ex Alpin, De'Lorian, Lotus med flera. Även Renaults F1 motor byggdes med denna motor som grund och vann F1 VM i flera år
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V