Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1512360

Lucif3r skrev:Det mesta går ju att få att fungera....
Det är ju inga konstigheter att koppla om hastighetssignalen så den tas från ABS'en på äldre 850is också :-) Bokstavligen 2 kablar :-D
Husen äldre än 99 är "dumma" och analoga, dom känner bara av en square-wave signal och flyttar mätarnålen baserad på frekvensen. Precis som 7/900-serien gör.
Jag provade det först, men då fick man bara signal till hastighet över 40 km/h och den visade alltid 25 km/h för lite. Detta i sin tur gjorde att automatlådan växlade konstigt från 1an till 2an.
#1512418
Då lär det ju ha varit nå knas med ABS'en på den, skitig eller sprucken krans kanske? Vilket hjul snodde du signalen från?
Att koppla om hastighetsmätaren till ABS'en ska inte påverka automatlådan... Den hastigheten tas från just lådan oavsett hur mätaren är kopplad. Du kanske gjorde misstaget att koppla *ur* signalen på lådan?

Nåja, det är kanske lite för mycket offtopic för denna tråd :party:
#1512489
Kanske, men provade båda givarna fram. Styrboxen till automatlådan tar hastighetssignalen från mätarhuset. Om signalen saknas helt så sätter automatlådan felkod och kan hjälpligt växla med hjälp av hastighet på ingående och utgående axel, men om den får en felaktig signal så växlade den väldigt konstigt istället .
V60 sliter däck bak

Men står att första steget du länk[…]

Fick mejl av Volvo cars i torsdags om att jag ska[…]

Hade nog tur, för pinnskruvarna satt kvar i b[…]

Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]