av panth0n - tor 18 aug 2022, 06:31
- tor 18 aug 2022, 06:31

Precis, nackdelen är att det är allt eller inget.
Tillbaka till ämnet så har jag nu lyft av axeln. Det känns som att något är fel innuti klumpen. Den beter sig absolut inte som den ska och låser lite halvdant när jag trycker ut vikterna. Gissar att det är dunket jag hör, att vikterna typ slår emot och går tillbaka, men hur det skulle orsaka smällen vet jag inte. Kanske att det låser i nån halv sekund ändå?
frasse4 skrev: ↑ons 17 aug 2022, 20:02 Nej inga lameller, när man får för stor skillnad i hastighet så låser den diffen. Det är vikter vid diffdreven på något vis. Sedan över en viss hastighet i diffen (ska motsvara runt 30 km/h) är det andra vikter som gör att den inte ska gå i. Så man kan köra i låg hastighet utan att den går i. Nackdelen är väl att det är allt eller inget så att säga. Slungdiffen på min 960 hängde med i typ 60 km/h så släppte den just som den skulle i med 2:an så då fick man helt plötsligt hjulspinn på ett hjul när den växlade. Var det kallt (typ -10) låg den dock i hela tiden så bilen hippade fram som en svetsad diff på parkeringen. Bara drygt 30000 mil på den dockI 1041 med Eaton-slung sitter det två lamellpaket.![]()

Precis, nackdelen är att det är allt eller inget.
Tillbaka till ämnet så har jag nu lyft av axeln. Det känns som att något är fel innuti klumpen. Den beter sig absolut inte som den ska och låser lite halvdant när jag trycker ut vikterna. Gissar att det är dunket jag hör, att vikterna typ slår emot och går tillbaka, men hur det skulle orsaka smällen vet jag inte. Kanske att det låser i nån halv sekund ändå?