Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

vjohnj skrev:Alla universallarm fungerar med gamla bilar
EX:
https://www.24.se/hem-fritid/biltillbeh ... gt-billarm

https://www.amazon.se/s?k=billarm&spref ... -doa-p_4_4
Ska kika på dessa. Tackar
Lucif3r skrev:
volvo740sugmotor skrev:Att skaffa ett nytt modernt larm vore ju något men det kanske inte är så kompatibelt med en så gammal bil som du säger med c- låset?

VGAI(1) resp. VGAII(2) är volvo orginallarm, förkortningar av Volvo Guard Alarm ;-)
740 hade väl bara VGAI vad jag vet... 940 och 960 hade VGAI dom tidiga årsmodellerna och VGAII senare årsmodeller. 850 hade VGAII. Så "modernt larm" vet jag inte riktigt om man kan klassa dom som numera :-D
Larmet är "bara ett relä", märkt 210-211. På 940, och jag förmodar 740 också, så stoppar man bara in det i ett kontaktstycke brevid handsfacket alt. vid pedalstället beroende på årsmodell(osäker på brytpunkten där..). ... Och monterar en clås motor i förardörren då.. Kablage för larmtuta och glaskrossensorn ska vara fördraget.

Kompletta VGAII-satser brukar ligga på runt tusingen på tradera vad jag sett. VGAI är mer sällsynta, främst då för att larm öht. var mer ovanligt på den tiden medans majoriteten av bilarna under "VGAII-perioden" har larm. Men det finns ingen riktig anledning att välja VGAI över VGAII, då båda kopplas in på samma sätt och är kompatibla med bilen.
VGAII går att ta från vilken bil som helst, 940, 960 eller 850 spelar ingen roll - samma larm. VGAII är bättre på det sättet att det finns nya billiga fjärrkontroller att få tag på, då VGAII egentligen bara är ett carguard 950, så fjärrisen från 950 fungerar finfint till VGAII :-)
kanske man får leta fram ett sådant så får man även fixa till c-lås i förar dörren.
Den är rätt stilig med enbart 14000 mil på mätaren så värd att hålla säker och bevara.
Bild
Hittade min gamla tråd här om en "kill switch" som aldrig blev av. Men nu när jag bytt koppling + vajer så har jag lite inredning nere så då är ett perfekt tillfälle att sätta dit en knapp nu? Har kikat lite på tändningslåset och kablarna som går därifrån.
Var kan det vara bästa att koppla in en?
På saaben så satte jag in 2 st. En som är enkel att hitta till bränsle pumpen så tjuven "tror" han hittat rätt. sedan sitter det en mer gömd som stänger av ECU'n, inte mycket som funkar då. På denna man kanske kan bryta start motorn, blir rätt svårt då också att få iväg den?

Ratt låset sett ovanför styrstången där kablarna går ut.
P_20250311_094556.jpg
P_20250311_094556.jpg (1.66 MiB) Visad 2180 gånger
TROR att några, eller kanske alla går i denna "kabelstam"? Klippa av rätt och dra kablar till en brytare på "ett bra ställe" vart nu det kan vara? Ska se om det finns någon använd knapp, det vore bra.
P_20250311_094614.jpg
P_20250311_094614.jpg (2.65 MiB) Visad 2180 gånger
Tänk på det där, du har ju ett gammalt larm i den, med själva startspärren urkopplad, det kanske går att bena ut hur den är/var kopplad o använda en del av dess befintliga kablade istället för att klippa mer i det befintliga.

Fast som tidigare skrivit är ett väl fungerande något mer modernt larm ett bra alternativ till killswitch. Mitt gamla Cargard har hängt med sedan bilen var ny och förutom när larmdosan föll i bitar o batterierna försvann har det funkat kanon under alla år, numera kompletterad med dold nödavstängning.
//Chris
Hade MASSIVA problem med startspärr och gamalt larm i saaben. Fick spendera många timmar för att lösa det, än idag är det inte löst då jag upptäckte att park och helljus inte fungerar. Saabens haveri av startspärr och larm resulterade i inbrott och skador på bilen eftersom den vart stendöd och jag var tvungen att lämna den i ett suspekt område ett par nätter.
Vill gärna slippa liknande problem i volvon. De få gånger jag använt volvons larm så har det funkat...sådär. dvs löst ut utan uppenbar anledning.
Så gamla larm ger jag inte så mycket för men o andra sidan ska man förvänta sig det efter 36 år med otäta lådor och exponerade kretskort? Saabens hade stora fuktskador trots att det satt i bilen.

Funderar på om man kanske ska ta en säkring och ersätta med en knapp. Fördelar är att man slipper klippa i bilens orginal kablage och nackdelen ör stt det kan lätt listas ut om man vet vart man ska leta?
Har du inget emot att dra ett par kablar in i kupén skulle du ju kunna skarva in dig på anslutningen till solenoiden på startmotorn utan att klippa något, om det inte känns för uppenbart att tjuvar skulle kika där. Lite mer dolt än säkringarna?
atteatte skrev:Har du inget emot att dra ett par kablar in i kupén skulle du ju kunna skarva in dig på anslutningen till solenoiden på startmotorn utan att klippa något, om det inte känns för uppenbart att tjuvar skulle kika där. Lite mer dolt än säkringarna?
Mycket intressant lösning, hur är det kopplat där och hur stor knapp behöver man för att den inte ska brinna upp? Liten diskret knapp är att föredra. Då slipper man klippa allt för mycket kablar dessutom och om man vill återställa man lätta byta ut hela kabeln till en ny finare utan större ingrepp.
Startmotorn ger ju fördelen att idioten(tjuven) inte drar ur batteriet. Tänkte att den blir sur men går motorn inte runt så öppnar inte spridarna.

https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... pol-p36012

Tänkt mig en sån där, liten och smidig.
Hmm , smidig lösning, men tyvärr inte jätte-effektiv, får tjuven upp huven är det hur enkelt som helst att lägga en skruvmejsel på startmotorn o starta. Har jag själv gjort på en del bilar med trilskande tändningslås inklusive in egen 945a när tändningslås-kontakten började sjunga på sista versen. Skulle nästan vara bäst att sätta en switch på kabel till tändspolen.
Men visst för den som försöker knycka snabbt så kan lösningen att döda kabeln till solenoiden funka ett tag. De facto är det många larm som är kopplade på startmotorsolenoiden

Angående larm, jo jag har på diverse kundbilar sett många märkliga larm som dödat det ena o det andra, brorsonen hade en Audi som brorsan köpte billigt åt honom, funkade bra i flera år, sen började den dö från o till b.la för mig i besiktningshallen, fick knuffas ut, sen gick den igång sporadiskt, bytte massor av saker på den, men misstänker ett Cobra larm med en skum autoaktivering , till slut skrotades den, var en del övriga problem med den, b.la en hialös hög CO-halt.

Vissa av larmen har haft dålig fuktkänslig elektronik, men oftast är det rent installations-slarv som ställer till det, placerar boxar olämpligt, och använder förhatliga strömtjuvar, ej ordentligt fastsättning av kablage m.m. Har monterat ur en del där ägaren ledsnat.
Fick ett touchguardlarm som blev urmonterat för det bara hade strulat, jag kollade upp det o allt såg fint ut, satte det i min gamla 245a jag hade då och det funkade klanderfritt så länge jag hade den.

Sen kan rena fabriks-stöldskydd ställa till det; kompisen hade en Opel Astra som helt plötsligt vägrade starta. då visade det att det var inbyggt i styrenheten som kostade 16000kr, utan arbete dock kodad till nyckeln så vi kunde byta själva.
//Chris
Funderat vidare på start motor lösningen och visst kan det vara enkelt att sno den om man vet vad "felet" kan vara. Misstänker att det första folk gör är nog inte (i dagsläget) att börja peta med en mejsel på startmotorn. Är man så kunnig så kan man nog snabbt lista ut andra lösningar också. Denna lösning är mest för opportunisten.
- Titta en 740 och jag som behöver komma hem snabbt och orkar inte gå och jag råkar ha en glasspinne på mig.
En fördel med startmotor lösningen är att när du startat bilen kan du slå av knappen och blir du bilkapad är det bara stänga av bilen innan du går ur så blir det problem för tjuven.
Kanske har en till bökigare knapp(som på saaben) som klipper tändspolen.
Vad tror ni solenoiden drar? Kanske räcker med en 10A knapp? Kabeln brukar ge en fingervisning om vad som gäller och det där skulle jag säga är en 2.5mm kabel?

Den svarta lådan som inte riktigt passar med ett konstigt uttag vad är det? Den är fast nitad, tänkte ta bort den och kanske gömma en knapp någonstans i närheten av den?
P_20250317_094754.jpg
P_20250317_094754.jpg (2.61 MiB) Visad 1868 gånger
P_20250317_094759.jpg
P_20250317_094759.jpg (2.91 MiB) Visad 1868 gånger
Klippte kabeln till solenoiden, flatstift kontakten hade sett bättre dagar och den såg även ut som den blivit bytt någon gång
P_20250317_095333.jpg
P_20250317_095333.jpg (1.92 MiB) Visad 1868 gånger
P_20250317_095341.jpg
P_20250317_095341.jpg (1.93 MiB) Visad 1868 gånger

då den bästa laddaren som fanns dä[…]

Vilken mjukvara har ni?

Jag fick samma signal när jag startade bilen […]

VVT XC70 2.5T -04

Hej! Jag håller på att göra en s[…]

Tjenare! Köpte en v70 flexifuel från 20[…]