- fre 14 mar 2025, 10:48
Hmm , smidig lösning, men tyvärr inte jätte-effektiv, får tjuven upp huven är det hur enkelt som helst att lägga en skruvmejsel på startmotorn o starta. Har jag själv gjort på en del bilar med trilskande tändningslås inklusive in egen 945a när tändningslås-kontakten började sjunga på sista versen. Skulle nästan vara bäst att sätta en switch på kabel till tändspolen.
Men visst för den som försöker knycka snabbt så kan lösningen att döda kabeln till solenoiden funka ett tag. De facto är det många larm som är kopplade på startmotorsolenoiden
Angående larm, jo jag har på diverse kundbilar sett många märkliga larm som dödat det ena o det andra, brorsonen hade en Audi som brorsan köpte billigt åt honom, funkade bra i flera år, sen började den dö från o till b.la för mig i besiktningshallen, fick knuffas ut, sen gick den igång sporadiskt, bytte massor av saker på den, men misstänker ett Cobra larm med en skum autoaktivering , till slut skrotades den, var en del övriga problem med den, b.la en hialös hög CO-halt.
Vissa av larmen har haft dålig fuktkänslig elektronik, men oftast är det rent installations-slarv som ställer till det, placerar boxar olämpligt, och använder förhatliga strömtjuvar, ej ordentligt fastsättning av kablage m.m. Har monterat ur en del där ägaren ledsnat.
Fick ett touchguardlarm som blev urmonterat för det bara hade strulat, jag kollade upp det o allt såg fint ut, satte det i min gamla 245a jag hade då och det funkade klanderfritt så länge jag hade den.
Sen kan rena fabriks-stöldskydd ställa till det; kompisen hade en Opel Astra som helt plötsligt vägrade starta. då visade det att det var inbyggt i styrenheten som kostade 16000kr, utan arbete dock kodad till nyckeln så vi kunde byta själva.
//Chris
Volvo 945 GL B230FB med GLT paket -91 ägd sedan -97 bruks o entusiastbil