Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Lucif3r skrev:Mja, med ett läckage på ledningen är det fullt troligt att trycket försvinner så pass att slavcylindern inte orkar trycka i kopplingen fullt ut. Det är mycket troligt att allt kommer fungera efter du fixat läckan :)
Jovisst är det så. Men om läckan är så liten så det inte fattas bromsvätska så borde det frikoppla så TS hinner gå i en växel utan problem. Men, vi får nog reda på det. Hoppas jag 😄😄
Nu är bilen lagad! Verkstaden fick byta kopplingsslangen och lufta slavcylindern, samt ta sig en titt på justeringen på växelspaken, som var som den skulle samt provköra bilen en sväng. Peppar peppar, men nu ska väl bilen rulla ett tag till :-)
Men, men...den har varit småtrög vid ett par tillfällen, dock inte lika illa som innan bytet. Kan det månne vara huvud-eller slavcylinder som är kassa? I så fall, går det att se om de är trasiga, t ex att de läcker? Eller kan de vara sönder "inombords", vilket då kanske inte syns i form av oljeläckage?
Körde bilen nu i morse, alla växlar hoppade i så fint.. :-) Tilläggas kanske ska göras att jag är van att köra modernare bilar, om det nu spelar någon roll, men jag känner att jag får hantera 940:ns växellåda lite annorlunda än min Mazda 3 ;-) Svårt att förklara men känslan och timingen när jag ska växla tycker jag är annorlunda.
Användarvisningsbild
av lennarte
StefanNkpg skrev: Körde bilen nu i morse, alla växlar hoppade i så fint
Gott att det fungerar :-) :-)
Det finns ett enkelt sätt att kolla att det frikopplar riktigt. När du kört en runda och bilen står still, motorn på tomgång och växel i friläge. Tryck ner kopplingen och lägg i backen. Går den att lägga i direkt = 100% ok. Måste du vänta en sek eller två för att få i utan skrap = ok. Vill det skrapa efter flera sek = funkar om man tar det försiktigt. Skrapar det alltid lite frikopplar det inte riktigt som det ska, men det är inga problem att köra med. Dock kan ettans växel i detta fall i vissa lägen vara svår att få i när bilen står helt still
motorinställning

Märken på kamremmen stämmer mot m&[…]

Börjat semestern med felfri besiktning :-D […]

Om dy har felkodsutläsare så borde du k[…]

S40 1.8f ac problem

Fick hem en kondensor av märket nrf, nä[…]