Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1446729
Lucif3r skrev:B234(kommer inte ihåg slutbetäckningen, fanns endast 1991
De heter B234F och fans på svensksålda modeller -91, men "systermodellen" (B204FT) fanns t.o.m i 960 några år efter på en del utlänska marknader. Men den såldes aldrig i Sverige. Den (B204FT/GT turbomotor) var den starkaste rödblock motorn Volvo gjorde, över 200 hk i standardutförande. Fanns i bl.a Italien, England, Nederländerna m.m. E.v kan B234 (utan turbo) funnits på andra marknader efter -91.
Dock fanns B234 i marinutförande (Volvo Penta AQ 250) utan balansaxlar och 2,5l cylindervolym och dubbla förgasare :-o :-o några år in på -90-talet
#1446734
lennarte skrev:
Lucif3r skrev:B234(kommer inte ihåg slutbetäckningen, fanns endast 1991
De heter B234F och fans på svensksålda modeller -91, men "systermodellen" (B204FT) fanns t.o.m i 960 några år efter på en del utlänska marknader. Men den såldes aldrig i Sverige. Den (B204FT/GT turbomotor) var den starkaste rödblock motorn Volvo gjorde, över 200 hk i standardutförande. Fanns i bl.a Italien, England, Nederländerna m.m. E.v kan B234 (utan turbo) funnits på andra marknader efter -91.
Dock fanns B234 i marinutförande (Volvo Penta AQ 250) utan balansaxlar och 2,5l cylindervolym och dubbla förgasare :-o :-o några år in på -90-talet
Angående Volvo Penta, lite OT Bild
Jag antar att 234F är 16-ventilaren. Den hette AQ171 först och sedan AQ251, 167hk. Det fanns även en 8-ventilers motor med 2,5 l volym, den hette först AQ151 och sedan AQ250, 146hk. Alla med dubbla Solex PAI44. Båda fanns från mitten av 80-talet och en bit in på 90-talet.
#1446973
Skriv upp och radera koderna, du måste göra det för att "starta om" boxen. Den kan bara visa 3 felkoder, det kan finnas fler. Kolla först om spridarna är samma på gamla och "nya" motorn, har bilen gått bra med gamla motorn innan? Kolla sedan med en multimeter om lambdasonden fungerar (kommer längst ner)

1-1-3 = Lambdaintegrator (tänder miljölampan)
Villkor:
Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för fet eller för mager. Styrenhetens lambdaregleringskrets kompenserar detta genom att feta upp eller magra ut bränsle/luftblandningen. När styrenheten får kompensera 25 % (integratorn i max övre eller undre anslag) under 3 minuter tolkas detta som onormalt och felkod sätts.
Felorsak:
Kortslutning till jord eller i ledningar till lambdasonden. Kraftigt mager eller fet motor.
Felsymptom:
Hög bränsleförbrukning.

1-2-1 = Luftmassamätarsignal (tänder miljölampan)
Villkor:
Om signalen från luftmassmätaren till styrenheten är felaktig eller saknas, får styrenheten ingen information om hur mycket luft som passerar in till motorn. Informationen behövs för att rätt bränslemängd ska sprutas in. Styrenheten sätter felkod och går in i ett nödprogram med fasta insprutningstider för att bilen ska gå att köra.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord i ledningar, anslutningar eller luftmassmätaren.
Felsymptom:
Olika typer av körbarhetsproblem, hög bränsleförbrukning.

2-2-1 = Adaptiv lambdareglering dellast (tänder lampa)
Villkor:
Det adaptiva systemet kompenserar för långsamma förändringar av bränsle/luftblandningen.
Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för mager i dellastområdet. Det adaptiva systemet kompenserar detta genom att feta upp bränsle/luftblandningen för att behålla λ=1, vilket är rätt bränsle/luftblandning. När adaptiva systemet har kompenserat näst intill maximalt vad det klarar av tolkas detta som onormalt och felkod 2–2–1 sätts.
Felorsak:
Motorn går för magert, luftläckage, lågt bränsletryck, felaktiga givarsignaler.
Felsymptom:
Tjuvstopp vid kallstart, eventuellt hög bränsleförbrukning, olika körbarhetsproblem.


Smalbandslambdasonder
Om lambdasonden har tre eller fler kablar har denna en integrerad förvärmare. Elementet till förvärmningen (och spänningen till det) bör i synnerhet kontrolleras om felkoden indikerar att problemet är relaterat till just förvärmningen.

1. Koppla loss kontakten till lambdasonden.
2. Lokalisera vilka två kablar som används till förvärmningen. Ofta, men inte alltid, har dessa två kablar samma färg.
3. Anslut multimeterns mätprober till de två polerna på lambdasondens kontakt vars kablar går till förvärmarelementet. Är motståndet noll är detta ett tecken på kortslutning och är motståndet oändligt innebär det att kretsen är bruten. Motståndet är temperaturberoende och varierar mellan olika modeller men bör vara lågt, ett riktvärde är 1-20 ohm mätt mellan de två polerna.
4. Anslut nu istället multimeterns svarta mätprobe till någon jordpunkt, exempelvis någon karossdel på bilen och ställ in multimetern på likspänning (DC).
5. Radera eventuella felkoder som berör lambdasonden. Förekommer felkoder på förvärmningen kan bilens styrenhet stänga av kretsen och punkt 6 går då inte att kontrollera.
6. Slå på tändningen och anslut multimeterns andra mätprobe till polen på bilens kontakt vars kabel går till förvärmarelementet. Här går det bra att prova sig fram vilken av de två kablarna till förvärmarelementet som är spänningssatt. Multimetern bör nu visa en spänning runt 12 V för att säkerställa att strömförsörjningen till förvärmarelementet fungerar. Spänningen kan också kontrolleras med exempelvis en testlampa. Observera att denna punkt måste utföras när motorn är kall för att förvärmningen ska aktiveras. Kan ingen spänning mätas upp bör kablage och säkringar kontrolleras.
7. Starta bilen och låt den stå på tomgång för att komma upp i arbetstemperatur. Denna punkt är viktig för att efterföljande punkter ska gå att genomföra.
8. Låt multimeterns svarta mätprobe vara ansluten till någon jordpunkt. Anslut multimeterns andra mätprobe till polen på lambdasondens kontakt som signalkabeln är ansluten till.
9. När motorn är varm ska multimetern visa en spänning som varierar någonstans i intervallet 0.1 - 0.9 V när motorns varvtal varieras. Observera att detta gäller för reglersonder (monterade framför katalysatorn). För diagnossonder (monterade efter katalysatorn) ska multimetern visa en konstant spänning. Denna bör vara runt 0.8 V om katalysatorn fungerar som den ska, dvs. syrehalten i avgaserna ska vara låg.
#1447030
Mäns skrev:Tack får kolla på det imorgon. Lamdan har bytte jag får nån vecka sen.
Raderade du alla koder efter det? Annars tror boxen att felet finns kvar.

...det hördes ganska kraftigt blåsljud […]

C40 körkomfort.

Troligt. Kort hjulbas, stora och breda hjul med l[…]

Är det sedan eller kombi du har? Jag och ett […]

Lambdalampan lyser

Hej! Ta du och kasta den där eftermarknads l[…]