Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

För att lossa dörrsidan tar du loss 3 clips undertill, glaset till varningslampan i dörrgaveln (om du har det), plastramen runt dörrhandtaget, högtalargallret samt plasten på låspinnen. Du får även lossa kablarna ur knapparna, det är betydligt enklare än att plocka loss kablaget i dörren. Ta en bild innan på hur allt sitter bara. Den enda "huvudkopplingen" är den vid gångjärnen som du vill komma åt. Sedan tar du loss dörrsidan genom att försiktigt böja ut den nedtill och trycka lätt uppåt. Du går även lossa två sladdar ur högtalaren som du kommer åt bakifrån när dörrsidan är lite lös.

Backspegeln sitter med 3 skruvar under den trekantiga plastbiten. Den sitter med clips, det är bara att pilla loss med en skruvmejsel etc, men ta det väldigt försiktigt för plasten gillar att spricka. Jag har fått limma tillbaka den på flera bilar då fästena gått sönder.
Plasten på låspinnen behöver definitivt inte tas bort... Har jag aldrig gjort och kommer aldrig göra...
Glaset till varningslampan behöver inte heller tas bort, bara koppla ur kontakten efter man lättat lite på dörrsidan, så följer den med dörrsidan.

Backspegeln behöver han knappast ta bort för att lyfta av dörren, den sitter så bra där den sitter ändå... Den trekantiga täckkåpan behöver inte heller tas bort, men det underlättar en hel del, men som sagt, risken är rätt stor att den spricker..
Mycket störande, sidan loggade ur mig när jag skrivit klart allt och lagt in alla bilder. nåja gör vi igen och sparar allt den här gången. Back spegeln ser ni på bilden varför jag vill ta bort, dessutom fungerar inte värmeslingan i den, förra ägaren sa att han lagat den men uppenbarligen skvätte han bara lite vit färg på utsidan.
Lyckades ta bort panelen och allt verkade gå bra. Så vad går lättast, att plockabort kontakten under instrumentbrädan eller leda ur alla små kontakter i dörren?
Alla tips på hur jag får bort dörren och sedan dit den igen utan att skada den tas emot tacksamt. måste lista ut något sätt att "palla upp" den när jag lossar gångjärnen, eller ska damen hemma få hålla i den, hur mycket väger den tro?
Får se om jag kommer göra något i veckan då det är min sena vecka på jobbet och då brukar jag inte vara så pigg på att göra så mycket när jag kommer hem. lyckligtvis är det bara vart 8onde vecka jag har den.
Vad tror ni om min brors ide om att ta en tusch penna och rita runt gångjärnen innan jag lossar den så det inte blir ett helvete att få den rätt sen, kan det vara något?
Bild
Bild
Bild
Bild
Jag är ensam, bara fina lacken som skapar en tvilling ;-)
Ställ en lagom hög pall under dörren. Lossa den sedan ur gångjärnen, låt alltså gångjärnen sitta kvar i bilen. Det ska inte gå att montera dörrarna på mer än 1 sätt på dessa bilar, däremot sitter det distansbrickor mellan dörr och gångjärn. Notera hur många de är och var de sitter.

Om du låter alla kablar sitta kvar, och tar loss dörren och ställer den på pallen, så kommer du se och komma åt den stora kontakten. Det blir såklart enklare med en assistent, men jag har gjort det själv också. Men annars bör du kunna peta loss gummidamasken ur dörren och karossen och se kontaktstycket och var delningen sitter, och pilla isär det innan du lossar dörren. Det är dock trångt.
bönan skrev: sön 18 apr 2021, 19:23 Ställ en lagom hög pall under dörren. Lossa den sedan ur gångjärnen, låt alltså gångjärnen sitta kvar i bilen. Det ska inte gå att montera dörrarna på mer än 1 sätt på dessa bilar, däremot sitter det distansbrickor mellan dörr och gångjärn. Notera hur många de är och var de sitter.

Om du låter alla kablar sitta kvar, och tar loss dörren och ställer den på pallen, så kommer du se och komma åt den stora kontakten. Det blir såklart enklare med en assistent, men jag har gjort det själv också. Men annars bör du kunna peta loss gummidamasken ur dörren och karossen och se kontaktstycket och var delningen sitter, och pilla isär det innan du lossar dörren. Det är dock trångt.
Ska notera alla brickor så det inte blir fel. sitter det en kontakt i dörren precis bakom damasken/genomföringen också?
Nja alla kablarna från dörren går ju ihop till en härva strax innan det går ut i genomföringen. Själva delningen sitter väl oftast inne i A-stolpen/karossen, så att man ser den när man tar loss genomföringen/damasken. Men ja, det är ju en kontakt i varje ände så den ena följer med dörren och den andra stannar i bilen.
bönan skrev:Nja alla kablarna från dörren går ju ihop till en härva strax innan det går ut i genomföringen. Själva delningen sitter väl oftast inne i A-stolpen/karossen, så att man ser den när man tar loss genomföringen/damasken. Men ja, det är ju en kontakt i varje ände så den ena följer med dörren och den andra stannar i bilen.
Är det kontakten på bilden du menar, för det var den jag lyckades hitta under instrumentbrädan eller är det någon annan kontakt som är ännu närmare? Kan jag pilla ut denna innan jag tar bort dörren eller det kanske blir för bökigt? När dörren är lös vill jag helst få bort den till mitt arbetsbord(som jag inte hämtat än) så snabbt som möjligt utan att sitta fast i kablar. angående taklampan så är det en utmärkt arbetsbelysning, bäst i motorrummet där man bara sticker ned den i lämpligt hål till den slår i golvet under och voila lyse överallt.
Tänkte lite på kontakten för lyset i bilen, kupe belysning heter det nog, är även den kopplad till härvan och måste tas bort eller har den egna kablar?
Bild
Bild
Du ser ju var kabeln går i dörröppningen. Pilla loss gummit ur både dörren och bilen, och dra det lite fram och åter så bör du se kontaktstycket där. Åtminstone på 940 är det ett vitt kontaktstycke, ganska kubiskt (inte avlångt). Tror inte att det är något av de du tagit loss som går till dörren.

Kan man stänga av limp mode/långsaml&au[…]

Ersättningsbakluckeljus V90XC 2018

Mitt råd är nog: Köp nytt helt enk[…]

Den stora annons-tråden

Gissar den va för dyr att laga? Volvo V70 htt[…]

Nu tar Volvos "eminenta mjukvarutekniker &q[…]