Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av FredrikÅ
#1406899
Alla stift är nya. Kvalitetsstift.
Samtliga blir sotiga.
Angående kaminställningen så har vi provat att köra via markeringarna. Omöjligt att få nedre remskivans markering i linje mot märke, samtidigt som kamhjulets märkning skall linjera mot sitt. Kvittar hur vi gör. Har även tagit ur stiften och ställt motorn i TDC och kollat kamnockarna på cyl 1. Det är således bara dessa två hjul som vi har kollat. Finns det ytterligare ett som skall stå i ett visst läge?
av FredrikÅ
#1406900
Ja den går fett. För mycket soppa eller för lite luft. Om en insprutare skulle bli kass och ge mer än vad den skall, kan motorn hamna så snett att den gör allt för att rätta till detta med följd att den går fett?
Långskott men alla andra idéer har inte gett resultat. Kanske mäta bränsletrycket under drift och se hur det beter sig?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1406924
Om bilen skulle börja spika/knacka så är mer bränsle det första styrboxen matar in, följt av backad tändning. Men styrboxen kan ju bara kompensera upp till en viss gräns.
Om knack skulle upptäckas borde du dock ha en felkod på det...

Om en spridare skulle vara kass och "ge mer än den ska" borde det synas på stiften, men eftersom alla stift ser likadana ut låter det långsökt , likaså låter det långsökt att samtliga spridare skulle vara kassa.
av jesper13
#1406980
du kan kolla kaminställningen om du tar av nedre remskivan. vrid runt motorn så kamhjulet står rätt, ta av nedre skivan och kolla märkningen på nedre remhjulet
av FredrikÅ
#1407007
Tack för alla svar. Eftersom motorn "känns" som den ska på lite högre varv, gissar jag att kammen står rätt. Ska dock kolla då man har uteslutit allt.
Sitter det någon tempgivare som kan ge fel signaler och/eller kallstartventil?
Tänker att OM den är halvkass, så luras motorstyrningen att ge mer bränsle...
Det är som sagt en B230F-92 med Regina/Bendix.
Mvh Fredrik
av FredrikÅ
#1414159
Hej alla,
Nu har bilen tom varit på bilverkstad och även de hittade inte felet.
Det finns ju en kallstartventil har jag förstått som sitter under insuget.
Om den har hängt sig borde väl det kunna ge samma indikationer?
Diagnoslampan säger inget men hur mycket kan man lita på den?
Mvh Fredrik
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1414298
Problem nummer 1 folk gör med öppna filter - oljar in dom för mycket.
Problem nummer 2 folk gör med öppna filter - bristfällig fastsättning av insugsröret.

Olja och vibrationer tar kål på LMM'er relativt snabbt.... Men, det här är ju 740 -92 det rör sig om, så den bör inte ha någon LMM öht, vilket betyder att ett öppet filter inte har något att "pajja".
Med andra ord, att ett öppet filter skulle ha någon som helst inverkan på bilen i fråga är snudd på obefintlig.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1414318
Det sitter ju en tempsensor istället för LMM på Regina. Det blir kanske fel värden om inte luftburken sitter där. Förvärmning?

Tjena på er längesen sist. Jo jag m&ar[…]

Byta inre drivknut problem

Hur har det gått? Samtidigt nyfiken på[…]

Hej! Jag har en Volvo V70 2,4T, 2001, 365 000 km[…]

Tre år med Volvo V90 CC

Ovanstående livslängd på bromsbel[…]