Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av L3LL3
Intressant...

Med tanke på nämnda "manualer", som man får uppfattningen gäller 700/900-serierna rakt av. Vart kan man då tänkas hitta en tabell för korrekta felkoder till min bil?

Jag tar inte gift på att SRS ej fanns som tillval 1991, men jag har svårt att tro att den förste ägaren (Tage Rejmes) skulle utelämna någonting extra alls. Sannolikt var detta en av de först 960 i Sverige. :nerd:

/LS
Användarvisningsbild
av frasse4
Prova denna (du får klistra in länken i en ny flik). Den innehåller massa nyttigt och koder i slutet

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 8191446336
Användarvisningsbild
av L3LL3
Hmm...

Jag hittar enbart felkoder för Volov 850. Även om det skulle vara så att det är samma system till 960 så känns det inte som det går att lita riktigt på de tabellerna heller, då de tydligen börjar gälla 1992. Vad står det olika "modesen" för förresten (mode 1-6 och 1-4 för A1 & A2)?

/LS
Användarvisningsbild
av frasse4
Boken är klippt vid 850 delen så det ser ut som att det enbart är koder för 850,men det är koder för alla 700/900/800-serien från och med 1991. Du får kolla att koderna gäller Motronic 1.8, det finns bara på 960.

Mode 1 är normalt läge där man läser felkoder, de övriga lägena är diagnoslägen där man provar funktioner. Det finns att hitta på forumet hur man aktiverar dessa lägen.
Användarvisningsbild
av lennarte
Som sagts ovan, du har Motronic tänd och bränslesysten. Då finns bara en gemensam box för tänd och bränslesysten, därför är det tomt i hål 6
Användarvisningsbild
av L3LL3
OK!

Du råkar inte även veta hur man nollställer felkoderna i detta gamla system? Funkar dessvärre inte med instruktionen från tidigare länk, som jag antar då är för 940 m.fl. (håll inne knappen 5 sek, släpp och sedan 5 sek. igen).

/LS
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag brukar (tänding på) trycka och räkna till 8. Då ska lampan tändas när du släpper den och då trycker jag och räkna till 8 igen. Sedan trycker jag igen och räknar till 4 så ska det komma felkod 1-1-1 (ingen felkod). Prova några gånger så du kommer in i rätt takt.
Annars kan du lyfta av en batterikabel i typ någon minut, så ska dom vara raderade. Du kan kolla om dom är borta för säkerhets skull.
Användarvisningsbild
av L3LL3
Verkar inte spela någon roll hur länge jag håller nere knappen. Lampan lyser förvisso hela tiden när den är intryckt, så jag antar att det är ett helt annat system. Jag får väl bryta strömmen då, ifall jag inte hittar något annat sätt att nolla...

/LS
Användarvisningsbild
av frasse4
Hmm, jag vill minnas att det inte går att radera felkoderna innan alla visats, dvs. först när du får upp den första koden igen kan du radera alla.

Tänkte jag uppdaterar med resultat av min &qu[…]

Har samma bekymmer och liksom lennarte fungerar tr[…]

Swedol har jag iaf köpt billig automatlå[…]