Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Är det inte packboxen på vattenpumpen som läcker då?
Kolla om det är grön gegga i dräneringshålet som brukar finnas på undersidan av lagerboxen, det brukar tyda på läckage..
Det är inte alltid doften av glykol känns inne i bilen, det är så pass mycket andra dofter i bilen, plus att den är trots allt rätt välventilerad. Däremot brukar det bli en typ fetthinna på rutorna. Och givetvis blött på mattorna.

Den vitryker inget? Toppackningar kan ju gå sönder på ett sånt sätt att vattnet inte hamnar direkt i oljan, utan förbränns istället.
Det kan eventuellt gå att lyssna sig fram till läckor; om man försiktigt släpper ut övertrycket ur exp-kärlet när motorn är varm och sen låter den kallna så blir det undertryck i systemet i stället. Det kan hända att det fräser svagt när luft sugs in vid läckan, ingen garanti dock.. :P
Har skrivit detta innan men hittar inte det nu
Starta motor kall och låt den gå varm med behållaren full (utan kylarlock) och låt den gå på tomgång en stund. Sedan fylla upp den "till brädden" i expansionskärlet. Då ska nivån vara konstant. Lite variation p.g.a att temperaturen ändrar sig upp och ner (mer variation om du har elektrisk kylfläkt). Om toppackningen då är läck så rinner det över ordentligt efter ett tag, för att sjunka undan ett tag och sedan rinna över igen. Det beror på att kompressionen läcker ut i kylkanalerna och trycker ut kylarvätskan.
Hittade en gång (när jag jobbade som bilmek) en läcka som var så liten att det nästan inte gick att se på topplocket när det väl var avmonterat. Det räckte att plana 0,2 mm, sedan rullade den bilen i många år. Det var min dåvarande chefs svärfar så jag servade den många gånger efteråt. Det var en alldeles ny (c:a 2000 mil) Peugeot 104 (från mitten på -70-talet) och jag fick lyfta ur hela drivlinan för att plocka av topplocket. Motorn var tvärställd och liggande med topplocket mot torpeden och växellådan under. Själva motorkonstruktionen påminde en hel del om Volvos V6-a som kom i den vevan (1975)

Mvh
Då har jag testat enligt metoden som du föreslog, Lennart. Fyllde upp expansionskärlet till brädden och lät motorn gå varm i arbetstemperatur i ca: 10-15 min. När motorn blivit varm rann det över något, dock inte någon nämnvärd mängd och nivån höll sig därefter konstant utan att sjunka tillbaka eller stiga igen. Möjligen att nivån steg något efter förhöjd gas, varpå nivån förblev konstant.

Oljan är oljig dvs fet och svart som på alla felfria bilar efter ett tag. Ingen avgaslukt från expansionskärlet. Ingen fukt under vattenpumpen.

Kan jag därmed utesluta brusten topplockspackning? Emotser tacksamt svar.
Joo, enligt min erfarenhet är det Ok vad gäller kompressionstrycket ut till kylkanalerna. Sedan kan det läcka på andra sätt. Du säger att det är oljigt, gör en ordentlig genomspolning av kylsystemet och se hur det blir. Du behöver ju bara fylla i minimalt med glykol och köra någon månad, men glöm inte det till vintern. Jag körde med rent vatten och maskindiskmedel endast, fick dock avbryta i förtid (det blev minusgrader). Vet ej hur det funkat med maskindiskmedel och glykol
gubbstrutt skrev:Jag tror TS menar att oljan ser normal ut
Ja, precis. Det jag ville ha sagt var att ingen kylvätska läckt in i oljeomloppet. Oljan är svart som den ska vara efter 1200 mil efter senaste oljebyte.

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den h[…]

Volvo 240 usa front

Okej

Storlek hjulhus V60 T6 AWD 2014

På den äldre V60 modellen har inte 18&r[…]

Byglat spridarmotståndet ?