Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Nu bytt packning. Verkar ok men gör jag tricket med handsken så sväller den sakta upp. Dock sugs oljelocket fast lite lätt när man håller det nära. Kan jag köra med detta om jag tex låter oljestickan sitta en bit upp så den andas den vägen tills jag fått hem en ny oljefälla?
Svårt att säga så här via text, men det låter inte som att vevhusventen är i akut behov av rengöring. Dock är det givetvis alltid bra att kika över den och göra rent kanaler osv.
Att ha oljestickan lite uppdragen fungerar ur andnings-synpunkt, men risken är så klart att den spottar upp olja ur röret.

.
lennarte skrev:Sorry, har inte skruvat med V70, bara sett den (svågern har en haft flera seda jag fick 740-in av honom) så jag sökte på det och fick denna bild, står att det är V70. Kanske nyare model
Det är till D5orna, dvs diesel :P
volvorullar skrev:Nu bytt packning. Verkar ok men gör jag tricket med handsken så sväller den sakta upp. Dock sugs oljelocket fast lite lätt när man håller det nära. Kan jag köra med detta om jag tex låter oljestickan sitta en bit upp så den andas den vägen tills jag fått hem en ny oljefälla?
Släng på ett par stripes på oljestickan och kör det du behöver. Se till o byta oljan när du fixat vevhusventilationen bara. Så hade jag gjort iaf.
Lucif3r skrev: tis 14 apr 2020, 19:00
lennarte skrev:Sorry, har inte skruvat med V70, bara sett den (svågern har en haft flera seda jag fick 740-in av honom) så jag sökte på det och fick denna bild, står att det är V70. Kanske nyare model
Det är till D5orna, dvs diesel :P
Bra att veta, kollade inte tillsräckligt... :x
Sådär även bytt oljefälla, olja och filter. Oljefällan var inte alls tät men det var ju lite skit i den iaf. Efter rengjort slla slangar samt ny oljefälla så blåser handsken fortfarande upp sig långsamt över hålet för oljestickan. Sätter man den över på oljefällan så suger den ur luft. Locket till oljepåfyllnimgen sugs fast när man håller det ca 0.5mm från hålet.
Vet ej om det är samma som på äldre modeller men på min 745 sitter där mellan oljefällan och slangen till före gasspjället ett filter (flamskydd) som brukar "slamma igen". Vet att den äldre typen i plåt skulle man kasta, men den nyare i plast går att rengöra. Turbo modeller var (i alla fall förr) mer problem med än sugmotorer
På min 940 växlade jag nippel på insuget mellan oljefällan och AC:n inne i bilen, efter att jag bytt vevhusventilationen men fortfarande upplevde lite övertryck. AC:ns nippel hade något större diameter och suger lite mer luft genom oljeavskiljaren. Efter det suger locket fast ordentligt. Man tog bort flamfällan på turbo, men där mynnar vevhusventilationen ut före turbon så risken att en baktändning i insuget tänder vevhusgaser genom blocket är liten. Fast jag har aldrig hört att det varit ett problem på någon motor?
Jag tycker det ser ut som förra packningen, den på bilden, ser ut att vara felmonterad från början.Det är väl ologiskt att packningen skulle sugas IN på det där sättet av fel i vevhusventilationen.
packning.JPG
packning.JPG (39.72 KiB) Visad 557 gånger
Hmm, ja, jag får nog hålla med...
En packning ska inte kunnas sugas in på det där sättet om den är rättmonterad. Även felmonterad ska den inte kunna sugas innåt, för vacuumet i en motor är tämligen litet, jämnfört med övertrycket från t ex. vevhuset, oljetrycket eller turbo-trycket, för den delen.
Och man ser ju på spåren i packningen att den legat snett i kläm hela tiden.

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den h[…]

Volvo 240 usa front

Okej

Storlek hjulhus V60 T6 AWD 2014

På den äldre V60 modellen har inte 18&r[…]

Byglat spridarmotståndet ?