Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
bilman skrev:avgaslukt i kupen, får huvudvärk, farligt den j-a gasen. Vad kan ha hänt? Vanligt i 945?
Dessa bilar är ordentligt täta (normalt i alla fall). Jag körde hela förra vintern med ett främre avgasrör som var sönderrostat utan att märka något. Kolla listerna till bakluckan, där är ganska bra baksug där.
av bilman
Tackar för tipsen! Tror läckande grenrörspackning. Hjälper det att dra åt muttrarna? Om inte blir det tätare om jag tar dubbla packningar?
Användarvisningsbild
av frasse4
Läckande grwnrörspackning brukar man höra när man startar motorn kall, låter som en tickande motor. Annars vanligt att skarven mot katten inte håller tätt, men då brukar bilen låta mer också...
av bilman
Tack frasse4! Har ej bytt avgassystem sedan köpet. Funderar på byta grenrörspackning och stålringen vid katten. Googlade grenrörspackning ( finns ej längre på Volvo) 945-97 och det dök upp bilder som var olika för 940. Eftersom det är 3 muttrar så är den väl den runda packning med tre kanthål som bildar en triangel. Har stålringen också en packning?
Användarvisningsbild
av lennarte
Det är stålringen som är packning. Så det är ganska noga att det är hyfsat rent från rost. Spraya på muttrarna mot grenröret med rostlösning och knacka på dom med en huggmejsel. Arbeta alltid med kall motor, om möjligt ta bort alla pinnbultar (dubbla muttrar) och "planslipa" med fin (oljad) smärjelduk på en rak brädbit. Jag lade ut bilder hur jag gjorde (B234F motor), det blev kanon. Använd nya förkopprade muttrar, sitter det "vanliga" muttrar får du vara extra försiktig så inte pinnskruvarna går av

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den h[…]

Volvo 240 usa front

Okej

Storlek hjulhus V60 T6 AWD 2014

På den äldre V60 modellen har inte 18&r[…]

Byglat spridarmotståndet ?