Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Det ser ut dom dom går till vakuumdosan till farthållaren, jag har farthållare på min men den har en egen vakuum pump så det ser inte så ut alls. AC och ECC har en vakuumstyrd värmekran som sitter ungefär där bilden visar på min 745-a och det väldigt trångt där. Gör som "Ulf965"skriver, lossa och ta bort slangarna från insuget en och en och plugga anslutningarna så märker du om de är problem, ta även loss och plugga slangen till bromsservon men kör inte med bilen. Bromsverkan är nästan helt borta utan servon
Användarvisningsbild
av Lucif3r
lennarte skrev: jag har farthållare på min men den har en egen vakuum pump så det ser inte så ut alls.
Min gamla 945a (B230FB, -92) hade samma typ av farthållare som på bilden. En vild gissning är att dom böt systemet till det på bilden runt -90, eller att det är eftermonterat från en nyare bil(t ex 92).

Dessvärre har jag ingen aning om hur den är kopplad eller hur den fungerar(utöver vakuum), jag skruvade inte på motorer när jag hade den bilen :-(
av 740gle
Kollade slangarna och det va mindre rör inuti. Kan de va bränsle filtret som gör att bilen ibland går dåligt? Körde bilen i helgen och då gick den bra, men ska iallafall se över bränsle filter och bensin pumpen brevid filtret.
av 740gle
Ingen som vet???
Starta och körde bilen en liten bit och den gick bra. Det som hände för nån månad sen va att bilen börja rycks till och svarade ej på gas och sedan gick den inte varva över strecket ovanför ettan på varvfäknaren.
Användarvisningsbild
av lennarte
Kan ju vara bränslefiltret, var det kallt då den krånglade? Om det är gammalt och finns lite kondensvatten i det det kanske frusit så inte blänslet orkar igenom riktigt.
av 740gle
Ja det va i Februari så det va kallt. Har tagit ner vaggan med pump och filter. Visst ska pilen peka mot motorn? Bränslet från tanken går via pumpen och sen in i filtret för att sedan gå till motorn. Se bild hur det är tänkt att sitta.
av 740gle
Råka kapa slangen från motorn till bränslefilter för mycket. Hur lång slang är det från motorn till bränslefilter? Är det gummislang hela vägen eller är det skarvat på vägen?
av 740gle
Det gick bra med slangen. Dock så läcker det från filter och pump efter byte, har dragit åt och provat gamla och nya koppar packningar, inget hjälper.

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!