Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Erik Å skrev:
Sudden78 skrev: mån 06 jan 2020, 05:00 Det är ingen myt, ganska vanligt på ”de vita”, händer dock inte på rödblockare.
Skönt att ha en "vitblock" som inte är drabbad av myt eller vad det nu är, den smäller igång på tredje kompressionsslaget även om man försökt sura ner den med flit! :-D
Hörs på startmotorn att kompressionen är helt okej..
Alla är inte drabbade. Verkar vara vanligare på gamla vitblockare på 850 som jag förstått det. Men inte alla som sagt.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
V70n verkar inte drabbas, de har en betydligt högre tomgång vid start än 850 o äldre v70. Om det är tomgångsvarvet som spelar in vet jag ej men har ej varit med om nån v70n som tappat kompen. (Jobbar som bilmek/bilplåtis)
Jag har ingen V70N utan en "classic". Visserligen med B5244S2.. :-)
Visst förstår jag att man tappar komp om kolvringarna är slitna eller klibbar fast i spåren pga sot och bränd olja men det ser jag som ett fel, inte en egenskap hos lågfriktionsmotorer som det ibland påstås här..
Erik Å skrev:Jag har ingen V70N utan en "classic". Visserligen med B5244S2.. :-)
Visst förstår jag att man tappar komp om kolvringarna är slitna eller klibbar fast i spåren pga sot och bränd olja men det ser jag som ett fel, inte en egenskap hos lågfriktionsmotorer som det ibland påstås här..
På Volvoverkstan säger de att det är en egenskap, därifrån fick jag det.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Om jag fattat detta med att dom "tappar kompet" rätt är det så att vid vissa tillfällen kan kolvringarna hamna så (för stora toleranser?) att spåret på alla ringarna hamnar på ungefär samma ställe på kolven så kompressionen läcker förbi. Ett motorblock i aluminium "rör sig" mer än ett i gjutjärn så det är kanske för mycket "spel" vid kall motor just på aluminium motorer. Gjutjärnsmotorer som stått still länge (flera år) kan ha samma problem. Lite olja i tändstiftshålen så blir det kompression igen, och har dom väl startat och blivit varma så går dom igen.
Boven är kallstarten av motorn, bränslet sköljer bort oljan från cylindrarna, stannar du sen kanske efter en minuts körning då kan du ha otur att bli av med kompet till nästa start. Olja i tändstiftshålen hjälper eller bortkopplad bränslepump, full gas och nöta på starten. Mycket vanligt på kundbilar som lämnas på verkstad och sen körs ut o in morron o kväll från verkstan. Själv brukar jag undvika det genom att putta ut dessa....
Falsklarm av insekt?

Fick "springa" ut till bilen igår […]

Är en svets diffad låda på den o […]

Låter ju nog som lagerljud och om det inte t[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Jag tror också att allt är precis som d[…]