Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
pop skrev: lör 21 dec 2019, 19:50 Den blev tät efter bytet men det hjälpte inte ett dugg tyvärr. :-(
Och den verkar inte dra någon tjuvluft heller för vi har sprayat strartgas överallt och den reagerar inget på det alls, :x
Bra jobbat, då är alla de felfaktorerna uteslutna :-)
Sen har väl den motorn en MAP-givare som talar om för motorstyrningen hur mycket bränsle den ska dosera på tomgång..?
av pop
Nu har vi kollat på en hel del saker som kan det vara utan någon framgång. :bored:

Inget har något mer att komma med nu :-)

När man startar den kall så går den upp på 1700 varv och då går den helt ok men så fort jag bara har kört 50 meter så går den riktigt dåligt direkt.

Den hoppar o bluddrar och luktar riktigt illa typ bensin o bränt.

Den går riktigt bra när man kör iväg och gasar som vanligt då går den kanon bra. :-D
av Andreas12
pop skrev:Nu har vi kollat på en hel del saker som kan det vara utan någon framgång. :bored:

Inget har något mer att komma med nu :-)

När man startar den kall så går den upp på 1700 varv och då går den helt ok men så fort jag bara har kört 50 meter så går den riktigt dåligt direkt.

Den hoppar o bluddrar och luktar riktigt illa typ bensin o bränt.

Den går riktigt bra när man kör iväg och gasar som vanligt då går den kanon bra. :-D
Den hoppar o pluddrar efter 50 meter men funkar bra när du kör som vanligt??
Kör du ovanligt efter 50 meter?
K-jetronic är väldigt speciellt system , har du kollat att mängdskivan rör sig som den ska?
Den sköter en axel i insprutningen som ofta kärvar.
Prova putsa lite på axeln så den löper lätt.
Gissar på detta då den går bra kall , då går en extraspridare igång som choke skulle tro att den stängs av när du börjar köra o då stämmer inte bränsleblandningen om axeln kärvar.
Användarvisningsbild
av KjellinJ
Det kan vara att den spikar också kolla om hur tändningen står. Kolla även att tändningen ändras när du ökar varvtalet. Hur går din bil annars, är den stark på låga varv eller drar den bra hela vägen även på höga varv? Kan vara att du har dåliga tändstift också.

Som ovan skrev så ska axeln inte ha några synbara repor. Men den kan vara skitig. Gör rent med något mjukt som inte repar. Skulle inte rekommendera att slipa på den med något grövre än ett A4-papper.
Användarvisningsbild
av lennarte
Andreas12 skrev:Prova putsa lite på axeln så den löper lätt.
då går en extraspridare igång som choke skulle tro att den stängs av när du börjar köra o då stämmer inte bränsleblandningen om axeln kärvar.
Extra spridare som sitter som hjälp vid kallstart fungerar med en termogivare som sitter bak på topplocket och stänger av strömmen till extra spridaren efter några startförsök, också. Kolla så det fungerar som det ska där. På L-Jetronic som kom efter fungerar inte denna spridare över c:a -15°, vet dock inte om det ä samma på K-Jetronic. Om tillsatsluftsliden är öppen nä motorn är varm blir ju tomgången hög. Den ska vara fullt öppen vid kall motor och helt stängd vid varm.
av 164forever
Hej.
Jag har haft, och även min pappa (RIP) hade några stycken Volvon med K-Jetronic.
Det jag särskilt minns är att dom motorerna är MYCKET känsliga för tändstift.
Köpte väl några på Biltema (o kanske också på Micro, nån som minns?).
Funkade mer eller mindre skit!
Bytte sedan till Volvo original o bilarna gick BETYDLIGT bättre!
Det är lite samma sak med tändkablarna. Funkade, för mig i alla fall, bättre med original.
Ovanstående är med lite olika motorer: B23E, B230E och faktiskt också några stycken B27E!
Alltså den "berömda" V6-sexan. Vi upplevde faktiskt nästan inga problem med sexorna!
Dessutom lite udda gång och ljud på dom.
Mvh/Håkan
Falsklarm av insekt?

Fick "springa" ut till bilen igår […]

Är en svets diffad låda på den o […]

Låter ju nog som lagerljud och om det inte t[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Jag tror också att allt är precis som d[…]