Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Oskaremchen
#1346205
nu har jag bytt impulsgivaren då den var riktigt sliten, men ingen skillnad.
Fortfarande gnista från tändspole om man kopplar en tändkabel med stift direkt på, men när man kopplar fördelaren i mellan så händer det inget. kan det vara så att tändspolen börjar ge sig och orkar inte med att skapa en gnista när gnistan ska slå över från fördelararmen till fördelarlocket och sedan stiftet med?

Och en fråga till, ska man kunna göra såhär med brytar armen?
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1346231
Oskaremchen skrev: tis 05 nov 2019, 13:11 Fortfarande gnista från tändspole om man kopplar en tändkabel med stift direkt på..
Det ska inte behövas mycket spänning för att hoppa över det lilla gapet, får du någorlunda kraftig gnista (klarar den att hoppa 10mm?) när du kopplar direkt till tändspolen så borde det duga.
Men om rotorn inte står åt rätt håll av någon anledning får du förstås inte ut gnista till tändstiften
Eller om det är överslag till jord inne i rotorn, en spricka i plasten kan säkert döda gnistan helt..

Ingen aning om det ska gå att vrida armen. På gamla bilar hade man en centrifugalregulator som vred hela axeln för att ändra tändinställningen beroende på varvtalet så på dem kunde man vrida som du visar. Men sån inställning sker väl elektroniskt på en 945?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1346259
Rotorn och axeln den sitter på ska vara helt fast på EZ-116, 117 och 118K tändsystem. Vissa modeller har Motronic tänd/bränsle system. Då sitter det två vevaxelgivare men rotorn är ändå fast.
Ett fördelarlock går inte sönder. Det slits och blir dåligt ned tiden av kolstoft blandat med fukt och "inträngande" gaser från vevhuset. Men glappar det som videon visar, så har du problem där.
av Oskaremchen
#1346329
Äntligen! Nu går hon igen.

Problemet var fördelar armen, i den sitter det ett motstånd, förmodligen så var tändspolen (som nu är bytt) dålig och dödade den. Borrade ut motståndet och lödde dit en bit kabel i mellan istället, startade som en klocka. Detta var förmodligen det som hade hänt med den förra med.

Tusen tack för alla förslag och tipps.

//Mvh Oskar Emchen.
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1346333
Härligt när det fungerar :-) Motståndet sitter förmodligen där som radioavstörning så nu kanske det knattrar lite mer om du brukar lyssna på mellanvågsbandet :-D
V60 sliter däck bak

Så där snett blir det inte av att cambe[…]

Helljussignal V50

Hjälp!! Var kan man enklast ansluta för […]

Jag har i många år haft en Festo kemik[…]

Ad-blue trix?

Då kanske det finns nåt att häll[…]