Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Bild

fastnat rätt tidigt, får inte loss spridar rampen från spridarna, tänkte lossa bränsla röret men det satt så hårt att jag kommer nog ha av det.

helst vill jag att dom lossnar från rampen men dom vägrar. i boken får dom det att se så lätt ut "lossa clipsen och dra av rampen", det är enbart spridarna som håller kvar den.
Mitt tips är: Sätt tillbaka clipsen, spreja lite multispray där spridarna sitter i insuget, vicka lite fram och tillbaka på rampen och ta sen en lång mejsel och bänd försiktigt upp den. Du behöver inte ta loss bensinrören från rampen, det går lätt att lyfta den åt sida så att du kommer åt att lossa insuget. Har precis fått min B230F -89 att gå på fin jämn tomgång så jag har fler tips. Men du kanske redan är klar
Volvopersson skrev:Mitt tips är: Sätt tillbaka clipsen, spreja lite multispray där spridarna sitter i insuget, vicka lite fram och tillbaka på rampen och ta sen en lång mejsel och bänd försiktigt upp den. Du behöver inte ta loss bensinrören från rampen, det går lätt att lyfta den åt sida så att du kommer åt att lossa insuget. Har precis fått min B230F -89 att gå på fin jämn tomgång så jag har fler tips. Men du kanske redan är klar
tack men det gick endå! men jag har flera frågor. på bilden nedan är oljefällan? den är mycket större än jag trodde, på bilden syns även en bult, vart är den andra? hur gör jag för att inte få med mig slangen upp ur hålet? trodde det skulle vara en liten grej och då kan man enkelt "fånga" slangen innan den åker upp men den där var rätt stor.

eftersom jag har en annan bil jag åker med så kommer jag inte stressa och göra detta ordentligt men hoppas kunna vara klar till nästa helg.

Bild

Sen får ni en bonus bild på insuget som äntligen är loss, verkade rätt skitigt inuti, spjället är helt svart av olja och sot antar jag, 30 år gammalt skit. är det något mer jag ska göra eller kika på när jag har hela härligheten bortplockad? kanske något annat än oljefällan som ska bytas? antar att det är bra att byta O ringarna till rampen? behöver jag ta bort spridarna eller kan dom vara kvar och få lite 5-56 på sig så är dom glada?

Bild
Fortsatta tips: Låt fällan vara, den ser hel och ren ut. Tag loss gasspjället 4 muttrar och gör rent det med tandborste och fotogen ed. Gör rent spridare och gummitätningar och insug. Sätt dit en ny insugspackning och sätt tillbaka allt igen. Kolla att inga slangar är spruckna . Kör motorn på tomgång, om motorn inte går bra så spreja startgas vid alla slanganslutningar om inte varvet ökar eller minskar vid sprejandet är nästa steg gasspjällindikatorn. Sitter med två insexskruvar och måste monteras rätt för att tomgången skall ligga under 1000 varv.
Volvopersson skrev:Fortsatta tips: Låt fällan vara, den ser hel och ren ut. Tag loss gasspjället 4 muttrar och gör rent det med tandborste och fotogen ed. Gör rent spridare och gummitätningar och insug. Sätt dit en ny insugspackning och sätt tillbaka allt igen. Kolla att inga slangar är spruckna . Kör motorn på tomgång, om motorn inte går bra så spreja startgas vid alla slanganslutningar om inte varvet ökar eller minskar vid sprejandet är nästa steg gasspjällindikatorn. Sitter med två insexskruvar och måste monteras rätt för att tomgången skall ligga under 1000 varv.
En stor anledning till att jag tagit bort insuget är just för att byta oljefällan, blivit rekommenderad av flera att göra det, till och med killen på besiktningen sa att jag borde göra det, är det stopp där så kan man trycka ut packboxar med tråkiga följder? många slangar är så illa däran att jag kan gnugga bort dom med fingrarna så dom kommer bytas till silikon om det går.
ALLT på bilen är orginal enligt förra ägaren och den är lite över 30 år och har just passerat 13000mil och oljefällan ska väll bytas vid 10 om jag inte misstar mig?
kikat runt lite extra på symtom om oljefällan är igentäppt och om den inte "orkar" pressa upp oljestickan så brukar ventilkopan vara näst bästa ställe att ventilera och går inte det så är det packboxar och andra packningar som är i farozonen. jag Har ett problem som vägrar bli tätt och det är att min ventilkåpspackning aldrig blir tät, har bytt 2 gånger. det kan ha att göra med igentäppt oljefälla. så byter jag fälla så kanske det irriterande problemet också försvinner.
Köp en ny oljefälla och glöm inte tätningen mot blocket då den säljs separat (en stor oring). Jag hörde också om risken Att tappa ner dränering röret i tråget men det var inga problem att lossa på fällan för mig.

Jag bytte plats på lilla nippeln på insuget mellan oljefällan och ECC inne i bilen. Det blev lite mer vacuum i vevhuset då så nu håller den fast oljelocket om man skruvar av det.
frasse4 skrev:Köp en ny oljefälla och glöm inte tätningen mot blocket då den säljs separat (en stor oring). Jag hörde också om risken Att tappa ner dränering röret i tråget men det var inga problem att lossa på fällan för mig.

Jag bytte plats på lilla nippeln på insuget mellan oljefällan och ECC inne i bilen. Det blev lite mer vacuum i vevhuset då så nu håller den fast oljelocket om man skruvar av det.
Har dessvärre ingen ECC(är något med AC va?) på bilden nedan är allt jag tagit bort och ska göra rent och/eller byta. tänkt byta oljefälla, flamfällan och oringarna till spridarna, spridarna får nog sitta kvar i insuget så dränker jag dom i 5-56 och annat smaskens. tomgångsmotorn verkade må rätt bra men var lite sotig. frågan är vart jag kan hitta alla dessa delar och kan volvo personalen om jag åker dit veta vad det är jag vill ha? tror det finns vevhusvent kit där man får med ett par slangar och fälla och flamskydd men är osäker? oringarna till spridarna är också något som jag tror kan bli svårt för dom att hitta, eller är det någon standard modell? packningarna till spjälhuset och insuget borde inte vara några problem?
är det något annat jag bör byta eller titta på nu när det är fritt fram?

Bild

slänger in en extrabild på platsen där oljefällan satt. den var i övrigt väldigt lätt att ta loss och att slangen följer med upp verkar väldigt osannolikt då måste man ha riktigt med otur, fällan mer eller mindre ramlade av när jag lossat bultarna. är säkert inget man behöver göra men jag förde ned en elkabel i hålet för oljefällan för att se att slangen inte vikit/vridit sig vilket någon tydligen råkat ut för men den gick hela vägen ned i sumpen så det var fritt fram.

vill ni har fler bilder så är det bara säga till, kan vara bra om någon ska göra något liknande och vill se något på motorn nu när jag har mycket bort plockat.

Bild
Ja ECC är till ACn. De fixar fram delarna på Volvo inga problem. De har sprängskisser med alla delar numrerade på datorn. Som sagt glöm inte tätningen mellan oljefällan och blocket. Den sitter vid det stora hålet som syns på din sista bild. Om du kikar på undersidan av din gamla oljefälla hittar du nog den gamla helt mosad.
Volvo 945 STARTAR EJ

Tändspolen ger gnista med utplockade tän[…]

Glömde uppdatera med vilket verktyg torkskruv[…]

Det går med dubbla skruvstäd rätt […]

startsperre

Fant ut Disse Paramette.